Kort test av Audi A4 Allroad Quattro 2020 (nov 2019)

I et veldig regnvær fikk jeg testet nye Audi A4 Allroad i noen timer. En bil jeg helst skulle tatt med på grusete hytteveier, men det ble heller kjøring på dårlige asfalterte landeveier mellom Grimstad og Arendal. Det gjorde uansett ikke noe for jeg koser meg uansett så lenge jeg får kjøre bil.

Dato 04.11.2019 @ 12:25

I meget høstlige omgivelser på en liten skogsvei, tar Allroaden seg meget godt ut. Designmessig er den ganske lik A4en jeg testet, men denne har da som de andre Allroadene, den karakteristiske offroad-looken rundt hjulbuene, på sideskjørtene og fangerene. Disse elementene kan man forresten, som ekstrautstyr, få lakkert i samme farge som bilen eller i metallicfarge. Bilen er 35 millimeter høyere enn A4 Avant, noe som er tilfelle på grunn av at den har et eget Allroad understell. Ellers synes jeg den tar seg godt ut! Jeg liker diffuseren bak, enderørene og jeg synes fronten er stilig men noe butt etter min smak.

For det er ett eller annet med fronten her jeg ikke får helt tak på. Den nye grillen synes jeg lager en illusjon av at bilen ser liten ut foran, men frontfangeren skal på en måte få fronten til å virke bred og bøs, noe som forstyrrer meg litt. De vertikale ribbene og grillen i seg selv har fått nytt design, og jeg liker det. Foruten det liker jeg veldig godt frontfangeren og LED-lysene, og jeg synes bilen tar seg ellers godt ut i de naturlige omgivelsene.

For når du ser bilen i profil så synes jeg ting ser veldig lovende ut. Man legger godt merke til at den er en del høyere enn A4 Avant, og det er ingen tvil om at denne bilen er bygd og konstruert for å takle ujevne traktorveier. Jeg rygget bilen opp denne lille skogsveien, og understellet hadde ikke noe problem med å takle det. Det jeg synes er litt kult på testbilen er kromdetaljene som dukker opp på fanger, skjørt og på takrails. Det danner en helhet og får noen detaljer til å stikke mer ut, som for eksempel sideskjørtet som faktisk har en liten knekk utover som dere kan se på bildet ovenfor. Selv om fronten lager en liten illusjon av å være smal, så er ikke det tilfelle bak. Allroad-looken gjør bilen ganske brei over rompa, og jeg liker godt at den ser stor ut, men dette er ikke tilfelle på innsiden desverre.

For bagasjerommet er faktisk ikke så stort i Allroaden, men det er stort nok! Bagasjerommet rommer 495 liter, og ved å ta ned baksetene har du plass til 1000 liter til. Bagasjeromstrekket lukker seg automatisk opp med bagasjeromsdøra, og man har da fin inngang til bagasjerommet uten at dette trekket er i veien. Også veldig kjekt med denne metallbiten dere ser nederst på bildet, så slipper man å skrape opp det som er av lakk og interiør. Til venstre på bildet ovenfor kan dere og se en liten knapp, og denne er til hengerfeste som kommer ut automatisk.

Sjekk ut Youtube-klippet over her for nærmere titt på fremgangsmåte ved uttak av hengerfeste, inventar og romslighet.

Under matta finner vi en luke som kan løftes opp, og der ligger det et stort batteri i hjulbrønnen. Altså må du klare deg med den plassen du ser på bildet ovenfor.

På grunn av brede hjulhus, er det lite plass i lommene på sidene av bagasjerommet, men et og annet smått kan man jo få plass til. Her er det og gode ordninger for sikring av last, for du får med lastenett og det er hanker på hver side ved lysene.

Jeg liker godt at bagasjerommet har disse lysene på hver sin side, og de lyser godt opp, noe som er veldig kjekt når du kommer sent opp på hytta en fredag kveld etter jobb. Spaken som du ser på bildet overfor, brukes til å låse opp lukkemekanismen på baksetene. Baksetene popper ikke frem, men ut av låsen, og må dyttes ned for hånd.

I baksetet er det også ganske greit å sitte, og de føles ganske myke og gode ut. Med et lite hint av sidestøtter, så synker man inn her i en god sittestilling, med helt grei støtte for lår. I midten kan man ta ut et armlene som har to koppholdere. Lurer du på hvordan dette ser ut, og fungerer, så kan du se det i filmen jeg lagde om bilen. Det jeg ikke liker så godt her, er hvordan man kommer seg inn og ut av bilen. Det føles ganske trangt ut fordi avstanden mellom B- og C-stolpen ikke er så stor. Når man sitter inni bilen så sitter man bak C-stolpen, noe som er fint med tanke på sikkerhet, men det gjør inngangen og utgangen noe mer problematisk og trang.

I bakdørene er det en lomme nederst der man kan ha en flaske og kanskje en liten niste for en lengre tur. Ellers er armlenene gode og jeg synes designet innvendig også er stilrent. Det jeg ikke liker så godt er dette imiterte skinnet dere ser øverst på vinduskarmen, for dette føles og kjennes veldig billig ut. Det jeg derimot synes var kult med testbilen er at den har blått lys i tynne ledlys rundt om innvendig, som dere såvidt kan se rett ovenfor dørklinka.

En egen liten klimasone er det og her med et lite 12V uttak. Enkelt og greit å stille på, så her trenger man definitivt ikke å klø seg i huet for å stille på temperaturen bak. Lett anvennlig for de små som antageligvis kommer til å sitte bak.

For det er små mennesker som burde sitte bak. Dette er ingen luftig plass for en fullvoksen mann og hans 182 cm. Det er plass til bena mine, ja, men det er ikke mange centimeterene før jeg får ryggen på førersetet trykt inn i kneet. Ryggen er heller ikke krummet inn slik at man får plass til et par voksne knær bak, så dette ville jeg vært obs på. Ellers er takhøyden god, men det glemte jeg desverre å ta bilde av denne gangen, men jeg filmet meg selv baki bilen så dere kan jo ta en snartitt på denFor dere som ikke velger å ta en titt på filmen så har jeg fint plass til hodet, men det føles ganske trangt ut.

I testbilen var det panoramatak, og det liker jeg godt for det skaper mer luft og rom innvendig. Det er en enkel operasjon å få opp og igjen soltaket, men jeg skulle veldig gjerne ønske at det var noe bredere. Dette er fordi når man sitter bak så har man vanlig tak over hodet, og så kommer soltaket litt foran og det både ser og føles litt rart ut. Igjen, jeg råder dere til å se filmen for å skjønne hva jeg mener. Det er 15 minutter med pur testing, det kan jeg garantere.

Dette er da slik det ser ut når du åpner førerdøren. Her er knapper lett tilgjengelig, og lette å bruke. De kjennes ikke billige ut, og er gode å bruke. Designet i dørene foran, går igjen bak, og det er verdt å merke seg knappen til bagasjeromsdøra som er under håndtaket og over høytaleren i førerdøra, som dere ser på bildet ovenfor. Foran har man en mye bedre inngang enn bak, så her hadde jeg ingen problemer og jeg slo heller ikke i stykker kneskåla, helt supert!

Førersetene er som baksetene kledd i skinn, og disse er også myke og gode å sitte i. Gode sidestøtter for både lår og rygg, og man legger merke til at dette er seter som er designet for at du ikke skal bli sliten på lange kjøreturer, og som tar deg godt i mot på ujevne underlag og på svingete landeveier.

Innstillingen på både fører- og passasjersetene bærte ikke store preg av teknologiske nyvinninger. I denne testbilen må det justeres på gamlemåten med spaker på hver sin side på forsiden av setene, på siden og med hjul til ryggen. Den eneste elektriske justeringen jeg hadde på denne testbilen, var korsryggstøtten. Det er forsåvidt greit nok å bruke spaker, men det er en veldig luksus å justere setene elektrisk, så det kan jeg anbefale som utstyr for dere som er ute etter en Allroad.

Som dere ser er cockpiten ganske så lik som i A4 Avant. Eneste forskjellen er vel det blå LED-lyset dere ser i koppholderen, som er ekstrautstyr. Jeg synes uansett at Allroaden har et trivelig førermiljø og jeg kan fint sitte her i timesvis. Som i A4 Avant ble jeg veldig glad i infotainmenten, fordi den er veldig oversiktlig og enkel å bruke, og det samme gjelder klimaanlegget. Infotainementen er og veldig smart, og tar tale meget godt, og det er veldig kjekt når du skal bruke navigasjonen. Jeg hadde ingen store problemer med at den ikke forstod hva jeg sa da jeg prøvde å si bestemmelsesstedet, så det er et stort pluss. Girspaken er massiv, men passer hånden min godt, og jeg liker at de har satt Park-knappen der du har tommelen når du griper i girspaken. Veldig kjekt!

Rattet er enkelt å bruke, men jeg sliter fortsatt litt med denne formen på rattet og da spesiellt når du vrir om rattet kraftig for så å slippe det for at bilen skal rette seg opp, for da slår denne flate delen hånda når du holder lett på rattet. Litt irriterende men det går fint an å venne seg til etter et par timer bak rattet. Designet gjør det uansett enklere for deg som sjåfør å sette deg inn i bilen, hvis du har husket å sette rattet i en normal stilling sist kjøretur. Ellers liker jeg godt å holde vanlig med begge hender på hver sin side av dette rattet da det er designet for å gi et godt grep. Dashbordet er nå blitt heldigitalt og har to moduser, som begge ser meget bra ut. Disse kan du se nærmere på i Youtube-klippet.

Ryggekamera var det også på testbilen, og det fungerte veldig godt. Som resten av infotainmenten er dette systemet også enkelt satt opp. Bilen har 360 graders kameravisning som dere ser på bildet, mulighet for panoramavisning på kameraet bak, og det er også mulig som dere ser på valgmenyene ved fingeren min, at man kan velge hvilke kameraer man vil se bildet fra. Veldig kjekt, enkelt å manøvrere seg igjennom og det er lett forståelig, så her får virkelig Audi et pluss i boka.

Etter nå å ha fått en liten omvisning av bilen, så lurer du kanskje på hvordan den føles på veien, så det skal jeg fortelle deg. I Comfort modus føles bilen veldig lik ut som A4 Avant, og jeg kunne ikke føle noen umiddelbar forskjell foruten at jeg har noe bedre oversikt og kjenner godt at jeg sitter høyere. I Sport modus får du kvikkere respons på alt fra pedaler til giring og styring. Fjærene blir også noe stivere. I Offroad er bilen veldig myk og smidig, og man dunker ikke over ujevnheter. Ellers har du Eco og Individual, men disse rakk jeg ikke å teste så alt for mye, men jeg kan si at i Eco så er den meget lavt giret. På mine 51,1 km lå forbruket på svimlende 8,9 l/100km, noe jeg synes er litt i det meste laget. Dette kan være fordi bilen har en 2,0 TDI motor med 190 hester, og fordi jeg stod noe på tomgang da jeg tok bilder og slikt, men jeg synes fortsatt det var ganske høyt. Jeg regner uansett med at dette forbruket vil gå ned til en 6 til 7 l/100 km når man har fått kjørt litt, for jeg gjorde mye oppstykket kjøring på landeveier, i by, og på motorvei. Ellers synes jeg bilen ligger godt på veien, cruisekontrollen fungerer utmerket, og det er ikke så mye rykk og napp ved gasspådrag og nedbremsning. Alt i alt fikk jeg en behagelig kjøreopplevelse her og.

Takk til Gromstad Auto Arendal for at jeg fikk låne nye A4 Allroad og introdusert den for første gang til norske veier.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: