Dersom du synes at den vanlige Corollaen er litt traust og kjedelig, så er kanskje denne utgaven av interesse for deg. Tilnavnet GR Sport kommer fra Toyotas motorsport-avdeling som heter «Gazoo Racing». Til tross for det mer sporty ytre, er ytelsene de samme i denne utgaven som i vanlige Corolla.
Her kan man altså velge mellom 1,8 eller 2,0-liters bensin hybrid-motor, med henholdsvis 122 og 180 hk.
Testbilen var av sistnevnte, og her vil jeg si at ytelsene matcher utseende i større grad.
Det skal også nevnes at bilen fåes i to forskjellige karosseri-typer: kompakt og stasjonsvogn.
Testbilen var stasjonsvogn, noe som merkes ekstra godt på økt bagasjeplass. Kompakt-utgaven rommer 361 liter, mens stasjonsvognen rommer hele 596 liter. Dette gjør den til den desidert mest familievennlige av de to. Den er heller ikke så stor at den begynner å minne om Avensis, som fort kan gi assosiasjoner til kjedelig familiebil i manges øyne. Jeg vil si at størrelsen på en Corolla stasjonsvogn passer ypperlig til en liten familie på fire.
Prismessig starter Corolla GR Sport stasjonsvogn på 396400 kr med 1,8 literen, testbilen koster i midlertid fra 433400 kr med 2.0-literen. Begge leveres standard med hybrid og automatgir. Med GR Sport-pakka får du også en meget brukervennlig 7» infoskjerm, i tillegg til knalltøffe 18» alufelger som standard.
Bensinforbruket skal etter WLTP-målinger ligge på 3,9 l/100 km og CO2 ligger på 89 g/km.
Den meget gjennomførte stylingen oser av sportslighet og gir bilen en hissigere fremtoning enn den originale. GR Sport-stylingen kommer også til syne i bilens detaljer. For eksempel er det røde ringer rundt senterkoppene på felgene, innstegningslister med «GR Sport»-emblemer, samt rød stitching på interiøret. Knalltøft!
I baksetet er det også god komfort, men ikke enormt med beinplass. Jeg vil si at disse egner seg best for barn.
Kjøremessig er det overraskende mye premiumfølelse i denne bilen. Den ligger godt på veien og bærer preg av å ha gode kjøreegenskaper. Corolla GR Sport er også lettkjørt med god oversikt og et romslig førermiljø. Tidligere har Toyota båret preg av overflødig bruk av plastikk på interiøret sitt, noe som har resultert i at det føles noe «billig». Dette vil jeg si er forbedret i aller høyeste grad i Corolla GR Sport, som nå føles meget solid innvendig. Man sitter godt i de nye sportssetene som holder deg på plass dersom du skulle bli litt tung på høyrefoten gjennom en sving. Sitteposisjon føles også sportslig, men ikke så lavt at det er krevende å komme seg ut av bilen igjen. Rattet er tykkere og har bedre grep enn på de mer folkelige modellene, noe som gir en herlig følelse av sportslighet!
Infotainment med berøringsskjerm i tillegg til knapper på hver side, som gjør det lettere å navigere rundt menyene. Den bærer preg av å være intuitiv og ligner oppsettet på en hvilken som helst moderne smarttelefon. Dette likte jeg svært godt!
I dashbordet finner du gjennomsnittlig forbruk og hvor langt du har igjen til neste fylling, i tillegg til de tradisjonelle parameterne. Den sier også ifra dersom du ligger over fartsgrensen, da vil det lyse rødt på fartssone-emblemet.
Toyota Corolla GR Sport stasjonsvogn er bilen for deg som vil ha noe praktisk, men likevel sportslig. Det er også for deg som ønsker kvalitet uten å måtte betale «skjorta» for en bil i premiumsegmentet av samme størrelse. Dermed tror jeg dette kan være en fulltreffer for mange, nettopp fordi den representerer «mye bil for pengene» i en sporty innpakning!
Tusen takk til Toyota Bilia Tønsberg for lån av bil til prøvekjøring!