Foto: Ford
I går var store deler av norsk motorpresse tilstede på Son Spa der det var mulig å få en kort prøvetur med Ford F-150 Lightning.
En elbil-pickup som har solgt over 200 000 eksemplarer i USA, noe som er en av flere sentrale grunner til at denne ikke er i Europa enda.
Selv Ford sliter litt med en så sterk etterspørsel, og måtte en periode stanse salget av bilen i USA, fordi leveringstiden ble for lang.
Foto: Ford
Ford har klart å øke produksjonen til 150 000 per år av Ford F-150 Lightning, og salget er i gang igjen i USA, men det vil fortsatt ta en del tid å dekke opp alt det som allerede er solgt.
Det vil med andre ord være ganske dumt av Ford å lansere en bil som dette i Europa nå, når de ikke kan få levert den før om et par tre år. Samtidig er det nettopp denne produksjonskapasiteten som gjør at jeg antar at vi vil komme til å se F-150 Lightning, eller en Ranger variant som er en aning mindre og lettere, i det europeiske markedet, kanskje så tidlig som i 2024… dette er naturigvis kun spekulasjon fra min side.
Foto: Ford
Ford F-150 Lightning er 5,91 meter lang, 2,44 meter bred med sidespeil og 2,03 meter bred når sidespeilene er slått inn. Det takler selv trange veier i Son, men vekta på 2 730kg er nok noe av det som gjør Ford sentralt noe betenkt med tanke på det europeiske markedet.
I USA har man inntil 4 500kg hengervekt og massevis av nyttelast, noe man ikke kan få med europeiske vektregler med totalvekt på 3 500kg for at det skal bli en personbil. Da får du kun 770kg til folk og bagasje, noe som er litt snaut for en arbeidspickup. Med en totalvekt på 3 500kg vil man også i Europa ha mange regler som begrenser hengervekt. Så får du jo da også vogntogvekta som krever spesielt førerkort i Europa dersom man skulle komme over 4 250kg vogntog-vekt. For å ta kortversjonen er det en del å tenke på når det gjelder vekt. Bilen får ikke den samme nytten for folk i Europa som den har i USA.
En tredje detalj er ladeløsningen, der man for DC-lading har en annen løsning i USA enn i Europa, og det er jo noe man enkelt kan endre på dersom man vil ta bilen til Europa. Ladepluggen er vist i videoklippet som kommer litt lenger ned her.
Ford har aldri tatt F-150 til Europa, i Norge er det Røhne-Selmer som står for import av den fra USA. Ford har heller laget den litt mindre og lettere Ranger til det europeiske markedet, du ser forøvrig den nye Ranger Raptor i rødt ved siden av den blå F-150 Lightning. Defor mistenker jeg at vi i Europa får se en elektrisk versjon av Ranger, som gir mer nytte for kunder i Europa med de vektreglene som er i Europa. Jeg tror at Ford beholder F-150 for USA, og Ranger for Europa, men at de ikke starter med den elektriske versjonen av Ranger før de har klart å dekke opp den enorme etterspørselen etter F-150 Lightning i USA… så vil jo tiden vise om jeg bommer helt eller ikke.
Dette er mine personlige spekulasjoner og meninger, for det man får vite fra Ford Motor Norge er at «vi vet ikke om Ford F-150 Lightning kommer til Norge».
Vi fikk kjøre en F-150 Lightning Lariat, som er nest øverste utstyrsnivå at F-150 Lightning. Man kan få Pro som kun leveres med normal batteripakke på 98 kWt netto, kommer tilbake til de to batteripakkene. Så har du XLT og Lariat der man kan velge mellom normal og stor batteripakke, og Platinum som du kun får med stor batteripakke. Prisene i USA varierer fra 46 974 USD for Pro og opp til 96 874 USD for Platinum – dollaren ligger omkring 10 kroner for tiden, så legg på en null så har du ca ca priser i norske kroner.
Den normale batteripakken på 98 kWt gir 452hk og 775NM og ut fra den EPA-målestandarden som brukes i USA (som er noe «strengere»/mer realistisk enn WLTP) gir den en rekkevidde på omlag 370km.
Den store batteripakken på 131 kWt gir 580hk og fortsatt 775NM, men her er da akselerasjonen raskere, og det tar 4,5 sekunder fra 0 til 100 km/t. Her får man en EPA-rekkevidde på 514km.
Ford F-150 Lightning er laget med tanke på holdbarhet, og har to motorer, en foran og en bak. Du får F-150 Lightning kun med AWD.
Ford har aldri før laget en F-150 med uavhengig hjuloppheng bak, så her er F-150 Lightning første F-150 med dette.
Man setter seg opp i en F-150 Lightning, den er jo tross alt nesten 2 meter høy og har meget god bakkeklaring. Høy sitteposisjon i en lang og bred bil er en opplevelse i seg selv, og når man har 580hk og 775NM oppleves bilen som veldig sterk!
Selv om interiøret oser mer av soliditet enn av luksus, så er nok dette en av de mer komfortable elbilene jeg har kjørt. Her kan nok også det uavhengige hjulopphenget bak være noe av det som er med på å bidra til det svært høye komfortnivået.
En våken sjel vil kanskje undre seg over rommet foran girspaken som er formet som girspaken, men her er det noen som har tenkt arbeidsbil og arbeidsplass når bilen er parkert.
Den sølvfargede knappen over P bruker du for å legge ned eller å hente opp girspaken, og når girspaken er slått ned kan man legge ut armlenets topp og få en ganske så digert arbeidsbord.
Etter man har vært hos en kunde eller etter arbeidsdagen kan det være kjekt med en slik arbeidsplass i bilen, alternativt dersom man ønsker seg et spisebord til middagen langs veien.
Stort sett vrimlet det med folk i bilen da vi var på Son Spa, men jeg tok likevel med et bilde der folka var med for å vise hvor stor plassen i baksetet er.
Det er forholdsvis mye mer plass mellom baksetet og forsetet enn det er fra baksetet til taket, mye på grunn av ønsket om god bakkeklaring.
Ganske formidabel kneplass i baksetet på en F-150 Lightning. Jeg er ganske langt fra en liten fyr. Tar omlag like mye plass som en som er 190cm lang.
Avstanden mellom mitt hode og taket er ikke spesielt stor, men alle under 185cm vil nok oppleve også hodeplassen bak som veldig god.
Bra med tilkoblingsmuligheter for de som sitter bak, og i yttersetene var det også setevarme i to nivåer.
Veldig mange vil kunne få med seg bagasjen i frunken på en F-150 Lighting, er er det også plass under gulvet i frunken til ladekabler. Dette kan du se i videoklippet som er litt lenger opp her. 400 liter med plass har du i denne frunken.
En så stor frunk har naturligvis elektrisk åpning/lukking, en knapp for lys, lastestropp kroker og en egen nød-åpne-knapp på innsiden i tilfelle man skulle være uheldig og lukke frunken når noen er der inne.
I tillegg til en stor Ford logo under panseret finner man også symboler som tyder på at Ford mener det bør være god plass til to golfbagger i frunken.
Lasteplanet er utstyrt med linjal og med tvingefester. Her er det også mulighet for Ford Pro Power der man kan hente ut strøm til verktøy eller annet man trenger strøm til. I en kortere periode kan også bilen være backup strømkilde for et hus dersom strømmen skulle gå i huset. Normalt kan man hente ut 2,3 kW, men i kortere perioder opp mot 9,6 kW.
To luker til å feste tvinger bakpå planet, slik at man kan få en praktisk arbeidsplattform, og at man kan utnytte linjalene som er avmerket.
I selve baklemmen er det et stigtrinn man kan hente ut for å enklere komme seg opp på planet. Bakluka eller baklemmen om du vil åpnes/lukkes elektrisk.
Vi i Norge får vel kanskje kalle dette for en brusopptrekker ut fra norsk lovgivning, men bruker du bilen på campingtur, og skal ha noe annet utpå kvelden kan du nok trekke opp alt med kork på denne opptrekkeren som er påmontert.
Foto: Ford
Det er mulig at Ford F-150 Lightning forblir en drøm for folk i Norge, ihvertfall om jeg får rett i mine mistanker og teorier, men man kan jo ta seg en ferie i USA og leie seg en Ford F-150 lightning, det tror jeg nok at jeg må gjøre en gang, for jeg fikk utrolig lyst på denne bilen selv etter en svært kort liten prøvetur!
Det er mulig at Ford Motor Norge har rett når de sier at Ford F-150 Lightning kom til Norge for å vise hva Ford kan få til internasjonalt, men jeg tillater meg å anta at en elektrisk versjon av Ranger dukker opp med 5 seter en vakker dag i Europa, så får tiden vise om jeg har rett eller tar helt feil i mine antagelser. Uansett veldig moro å få prøve Ford F-150 Lightning!