Kjørt nye Renault 5 i Nice (okt 2024)

Bilentusiasme handler ikke nødvendigvis om bilens pris, men lidenskapen som ligger bakom bilen som er laget, for lidenskap skinner gjennom, og nye Renault 5 nærmest oser av lidenskap!

Dato 23.10.2024 @ 20:08

Litt korte fakta om bilen jeg fikk kjøre i Nice; Lengde: 3,92 meter, akselavstand: 2,54 meter, høyde: 1,5 meter, bagasjerom: 326 liter, vekt fra 1 446kg denne 1456kg, 150hk, topputstyrt Iconic, 52kWt batteri, farge Pop Yellow, WLTP-rekkevidde 410km, kan trekke inntil 500kg tilhenger.

Vi sto på en plass man nok helst ikke skal stå med en bil i Monte Carlo, og en Securitas vakt parkerte og kom mot oss. Vi forsøkte å forklare at vi skulle dra straks, men han ville bare se bilen og ta bilder av den. Han var kun en av tre som kom for å ta bilder av bilen på dette stoppet.

 

En av de som feilparkerte i en rundkjøring for å se bilen sa at han ikke likte elbiler, men denne, ja dette var noe annet.

 

Jamieson Pothecary som jeg kjørte med måtte bare stoppe ved siden av denne gule Ferrari 296, og ut strømmet sjefer, selgere og mekanikere, ikke for å be oss om å ryke og reise, men for å se nærmere på Renault 5.

 

Jamieson viste fram og de fulgte ivrig med på alt som ble sagt, og de måtte se inni og baki.

 

Helt umiddelbart, helt spontant, ekte glede over et bildesign som må kunne defineres som svært vellykket fra Renault sitt designteam som står bak Renault 5.

 

Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang, og skal ærlig innrømme at jeg var noe nervøs for om jeg ville få ok med plass i Renault 5. En bekymring som var totalt skivebom, for dette er på mystisk vis den elbilen fra Renault som gir meg den beste sittekomforten.

 

På svingete fjellveier i Nice området var det nydelig med god sidestøtte, men nei, du kan ikke forlenge sitteputen, eller vinkle den, og det er spaker og manuelle instillinger.

 

I Renault Megane og Scenic så har man en såkalt stående skjerm, og under denne et slags brett til å lade mobilen på. Dette brettet stikker ut en del med tanke på mitt høyre kne, slik at jeg i de to større elbilene må ha setet lenger tilbake for å unngå at kneet mitt kommer borti dette brettet.

 

Som du kan se på bildet over her har ikke Renault 5 dette brettet, lading for mobilen finner man lenger nede, enten med ladeplate, 12V eller 2xUSB-C, det kan jo høres mye ut, men med tanke på at de som får plass bak ikke har noe, så er det egentlig ikke for mye lademuligheter her foran likevel.

 

Smart utforming av dashbord og knappeområder i Renault 5 gjør at man slipper å lene kneet på noe, her er jeg på passasjersiden, og det sørger for at man heller ikke får vondt noen plass, og det gir økt trivsel.

 

Det at jeg får setet lenger fram gjør at all annen ergonomi stemmer svært godt i denne vesle bilen, selv for meg som er så stor.

 

Girvelgeren kan du individualisere designet på, det samme med hva som befinner seg mellom forsetene, og ellers er det en del snasne detaljer i interiøret også, men jeg skulle ønske meg et eller annet på selve rattet, som gjør at det skiller seg fra det man finner i Scenic og Megane.

Jeg tror de fleste vil definere interiøret i Renault 5 som et godt stykke over middels kult. Jeg gjør ihvertfall det.

 

 

I videoklippet får du se litt levende bilder av bilen, samt bli med inn i den når vi kjører.

 

Nå er vi fullstendig klar over at asfalt i sydeuropa ikke er i nærheten av så grovkornet som i Norge, og at vi ikke kan si for mye om støy, men i 125-130 km/t hender det jo at man hører vindstøy om ikke annet, men vi opplevde nok Renault 5 som overraskende stille til å være en såpass liten bil der ikke lydisolasjon er en topp prioritet i de fleste biler.

 

Foto:  Jamieson Pothecary

 

Måtte jo ha et lite bevis på at jeg var fysisk tilstede, her i en noe trøtt tilstand som gjør at jeg nok ikke smiler så bredt som bilen har fortjent.

For det er moro å kjøre med en liten lett bil med 150hk, smidig der det er trangt, fjæringer som er noe mer mot komfort enn sport, og kjøremodus sport handler om responsen i høyrepedalen. I løpet av 2 dager med bilen vil man bare se mer på den og kjøre den mer, så her er det for min del helt utvilsomt et design jeg liker godt, og en bil det er lett å bli glad i på veldig kort tid.

 

Jeg synes det er veldig moro og befriende at noen har laget en elbil som ikke skal ha størst batteri, som ikke skal lade raskest, som ikke skal ha mest rekkevidde eller mest plass eller flest praktiske løsninger. Den er bare laget for at de som kjører den skal bli glade og ha det moro, og kose seg med deilig design.

 

Jeg synes også det er moro at såpass mange designdetaljer fra «gamle» Renault 5 har fått bli med over i denne.

 

Som du kan se i videoen så blunker det venstre frontlyset til deg når du åpner bilen med nøkkelkortet, det er fordi at reklamen for den gamle Renault 5 var en tegneseriebil som blunket med venstre øye i reklamene.

 

Der den gamle Renault 5 i ekstra sportslig utgave hadde et luftinntak, har den nye nå en ladeindikator som viser deg hvor mye strøm som er på batteriet når du starter opp bilen eller når du lader den.

 

Det er så man nærmest klapper litt i hendene over designelementer fra fortiden som får nye og praktiske funksjoner i elbilen.

 

Du må ikke ha sort tak, men du kan velge ulike design også på taket, enda en kul måte å gjøre din bil enda mer din på.

 

Baksetene har et fint design, og du har ISOfix i yttersetene. Du har også ISOfix i passasjersetet foran, noe du ser i videoen. Ellers forsøkte jeg ikke å presse meg inn her etter å ha sett Jamieson forsøke seg på det. Vår utfordring som er litt lange er kneplassen, for hodeplassen er egentlig ok.

 

Du finner ikke noe armlene eller noen koppholdere her bak, ei heller lademuligheter. Det du kan finne om du graver litt i lommene på forsetene er en søt liten lapp.

 

På den lappen får du litt oversikt over historikken til de ulike modellene av Renault 5. Som du kanskje kan se på dette bildet så går forsetene langt ned, noe som kan gi lite plass til føtter under forsetene.

 

Bagasjerommet er på 326 liter, og du får se det i litt «praktisk bruk» i videoen, men det som ikke ble vist var at under gulvet så er det plass til ladekabel og V2L-plugg. Litt kult at en liten bil også får V2L-plugg, der du kan hente ut strøm til elektriske apparater du har med på tur, enten det er en gitarforsterker, et vaffeljern eller en kaffemaskin.

 

Ladeluken befinner seg foran førerdøren på venstre side.

Første dagen kjørte vi en del oppi fjellene, på svingete fjellveier, og det denne bilen leverer på veien tror jeg mange i Norge vil sette pris på.

 

Jeg ble spurt om hvordan den var i forhold til Zoe, men der Zoe er en batteriboks med hjul og sete du ikke kan justere opp/ned så blir Renault 5 noe helt annet. Plassmessig relativt likt kanskje, men mye smartere løst i Renault 5 som også leverer god ergonomi, og veldig mye mer kjøreglede.

 

Har du kjørt Renault Megane eller Renault Scenic så vil du veldig raskt finne fram i Renault 5. For de som er mindre vant med Renault fra før så vil nok de tre spakene på høyre side bakom rattet oppleves noe mye å holde styr på. De som er vant med disse spakene liker dem.

 

Skjermen bakom rattet viser batteriprosent og estimert rekkevidde, og når man velger ulike kjøremodus påvirkes også utseendet, som her viser Sport kjøremodus.

 

I Renault 5 bor også Google, slik at du for eksempel har Google Maps som bilens navigasjon, som viser deg antatt batteriprosent ved ankomst.

 

Dag 2 var softwaren i bilene oppgradert, og Reno hadde flyttet inn, en assistent som er koblet til Chat GPT, og som skal bli bedre og bedre på å hjelpe deg med det du ønsker hjelp til i bilen.

På bildet over ser du også at klimaanleggets autofunksjon har to ulike nivåer, soft eller fast. som du ser er det rattvarme og setevarme. Bilene som sendes til nordiske land har fått dobbel futt på varmesystemet, så her er det ikke så lurt å privatimportere fra andre Europeiske land.

Bruker du navigasjonen i bilen til en ladestasjon vil den forvarme bilens batterier, slik at de lader like raskt vinter som sommer. Ladetiden fra 15% til 80% skulle være ca 30 minutter med 150kW lader, maks ladehastighet var 100kW.

 

Renault 5 er også kompatibel med Plug & Charge systemet.

 

Renault 5 skal avdukes i Norge på eCar Expo Norge i Lillestrøm fredag 7/2-25, og da slippes også priser og man kan bestille bilen fra 7/2. Vil du se den kan du det på eCar Expo helgen 7/2 – 9/2.

 

De første kundene i Norge skal få bil i april/mai.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: