I dag var det lansering av Porsche Panamera Sport Turismo, og jeg tok turen til Porsche Senter Sør for å se på, og oppleve bilen på nært hold.
Panamera har vært med oss en del år, men nå kommer den altså i ny utgave, og noen endringer er det.
En av de store nyhetene er at man nå kan ha 3 i baksetet om man ønsker det. Utformingen er klart best for 2 bak der, men det er mulig for 3 voksne å sitte ved siden av hverandre baki bilen. Før var det ikke lov med mer enn 2 bak.
En annen nyhet er plasseringen for den automatiske bakspoileren, som kommer opp når farten krever det. I litt ulik hasteighet alt ettersom hva slags innstillinger du har valgt i kjøreprogrammet.
Forsetene er særdeles gode, men vær forberedt på å sitte lavt og tilbakelent i luksus-stolen. Svært mange innstillingsmuligheter, og her var det også ventliasjon og massasje som seg hør og bør i en såpass kostbar bil.
Her er de fleste overflater du ser på dekket av skinn eller et annet eksklusivt materiale.
Denne Panameraen har en 4 liters TwinTurbo med 550hk, og har en startpris her i Norge på kr 2 145 900.
Den utstilte bilen hadde ekstrautstyr for 523 600, så akkurat denne kostet 2 669 500.
Da kan man jo forvente eksklusive materialer i bilen.
Rattet er svært godt å holde i, og jeg skulle gjerne testet både ratt og bil på en lenger tur… men det får man ikke på en lansering, da bare vises bilen fram.
Stusser nesten litt på at Porsche velger at Cruise styres fra spak bak rattet på venstre side, og ikke med knapper på rattet.
Hjulet til høyre på rattet er sentralt, der velger du kjøremodus for bilen, og hos Porsche er det STOR forskjell på komfort og sport, for å si det sånn.
Fant ut det dengang jeg testet 911 Carrera S.
Når du slår på tenninga skjer det igrunnen ganske mye med interiøret, for det kommer fram mange lys og lysende knapper som man ikke kan se når bilen er slått av.
Midtkonsollen er ganske mørk når bilen er avslått, men alt annet enn mørk når bilen er på, da er det flust med «knapper» å trykke på plutselig.
En annen ting som skjer om du slår på motoren er at omgivelsene fylles med vakker V8-lyd:
Det er rett og slett et ganske magisk lydbilde for en som liker slikt.
Dersom du av en eller annen mystisk årsak skulle ønske å høre på musikk eller radio istedenfor den magiske motorlyden, så er naturligvis også den opplevelsen av ypperste klasse levert av Burmeister.
Slike plakater som står ved siden av utstilte biler inneholder en del nyttig informasjon, så derfor så kommer de to plakatene på de to neste bildene.
Det å kose seg med 770 NM, og dra fra 0-100 på 3,6 sekunder gir igrunnen ikke beste miljømerking… men er du opptatt av akkurat det kan du jo ta en titt på de to hybridvariantene! Den ene starter på kun 1 256 900, og den andre har 0-100 på 3,4 sekunder!! Begge har beste miljømerking, så kan man jo diskutere hvor miljøvennlige de er, det vil jo naturlig nok avhenge av hvordan de skal brukes.
Velger man en del ekstrautstyr på en Porsche, så må man regne med at det koster litt.
I bunnen på plakaten over her ser man vel hovedgrunnen til at det ikke kommer til å vrimle av slike biler på norske veier.
Her er felgene som ligger på 37 500. Stilige er de!
Den kan minne litt om en fancy stasjonsvogn, men Porsche kommer nok aldri til å kalle noen av sine biler for noe slikt som stasjonsvogn.
Svært lekker avslutning på bilen, og det har blitt bedre plass til bagasje enn det var i forrige utgave av Panamera.
Her er det nå rett og slett romslig bagasjeplass, og lasteterskelen har blitt mye lavere enn den var.
De romslige siderommene i basjerommet er ikke der på hybridversjonene av bilen, da utnyttes den plassen til batterier, noe som gjør at Porsche slipper å heve gulvet i bagasjerommet på hybridversjonene av bilen.
Uansett hvilken motorisering av nye Panamera Sport Turismo jeg får teste, så gleder jeg meg masse til å teste den!
Er du på Sørlandet kan du svinge innom Porsche Senter Sør, og slå av en hyggelig bilprat med Frode Zaar. Kanskje kjører du hjem med en nydelig Porsche?