En kikk på nye Volvo XC40 (okt 2017)

Nye Volvo XC40 kom på besøk til JM Auto i Arendal, så da dro jeg en tur dit for å hilse på den.

Dato 28.10.2017 @ 16:37

Den nye Volvo XC40 var på besøk hos JM Auto i Arendal fredag 27/10, da måtte jo jeg også innom.

Sola skinte inn de store vinduene hos JM Auto, så det ble noe finurlig belysning på bildene derfra, men når jeg får testet bilen skal jeg nok få bedre bilder av den.
Her ser man fronten, ganske mye som minner om XC60 der.

Det var ganske mange innom for å hilse på nye XC40, dermed er det stort sett en del folk med på bildene mine enn det bruker å være.

Veldig trivelig interiør, hakket mer «kompakt» enn XC60.

Veldig funksjonelt, trivelig og gjenkjennelig førerplass og funksjoner om man har testet en av de nye volvoene.

Veldig gode seter, her sitter man godt. Et lite hakk under setene i XC60, men slår veldig mange andre seter på markedet.


En tanke smalere enn XC60, litt mer rett i ryggen, men plassen er nesten overraskende god.


Litt merkbar klump i gulvet for midtsetepasasjeren, men ellers er det veldig trivelig for de som bruker yttersetene bak. Egne oppbevaringsrom ved siden av setene ytterst.

Mange overraskes over god bakseteplass, jeg fikk plass til knær og hode der bak.

Jeg tror designet bak er stilig, men kom litt tett på, skulle gjerne sett det litt mer på avstand. Liker nok XC60 litt bedre også her.

Bagasjeromsplassen må kunne sies å være god med sine 479 liter opp til nakkestøttene, og mer om du laster opp til taket.
Ettersom dette er Volvo har du naturligvis bagasjenett opp til taket (selv om det er tatt av på denne).

Mange lurer nok på hva bilen koster, og i Momentum utstyrsnivå er rimeligste utgave 525 000 med D4 som har 190 dieselhester.
Samme motor med R-design utstyrsnivå koster 568 000.
Du får den også med en 247hk bensinmotor, T5 heter den. Starter på 575 000 i Momentum og 618 000 i R-design.

Hva som kommer av motorer til bilen i framtiden får vi se når de dukker opp, men det er snakket og skrevet om hybrid og elektrisk utgave av denne bilen med tiden.

De motorene man får bilen med foreløpig gir en engangsavgift til Staten på 161 760 på dieselmotoren, og 236 506 på bensinmotoren. Dermed kan hybrid og elektrisk løsning gi en mer trivelig salgspris i Norge.

Gleder meg til å teste nye XC40 når det blir mulig!