Tilnavnet «baby EV9» er ikke så dumt, for den har veldig mange designtrekk som man kan kjenne igjen fra Kia EV9.
Det som er noe spesielt med Kia EV3 er at den med et long range batteri er utstyrt med et batteri på hele 81,4 kWt som gjør det mulig å få til en WLTP-rekkevidde på hele 605km for utstyrsnivå Exclusive, 590km for Exclusive Plus og 586km for GT-Line.
Jeg har god plass i bilens forseter, og plass i baksetet bakom meg selv, selv om jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang. 460 liters bagasjerom, 25 liters frunk, 100kg på taket og inntil 1 000kg på hengerfestet gjør at dette kan bli en praktisk nummer 1 familiebil for veldig mange ulike familier.
Jeg liker aller best setene i GT-Line, men den koster fra kr 499 900 med framhjulsdrift, så jeg tør ikke helt å tenke på hva den kommer til å koste med firehjulsdrift når den kommer mot slutten av 2025.
Hodestøtten er nesten som i EV9, og komforten i setet er god, med både varme og ventilasjon, minnefunksjon er det også, og en egen knapp for å få setet i hvileposisjon, men altså kun i GT-Line utgaven av EV3, og det er ikke den de fleste velger.
Exclusive og Exclusive Plus er det utstyrsnivået de fleste går for, og da er det kun førersetet som har elektrisk justering, det har varme, men altså ikke noe minne eller ventilasjon. Komforten er fin, selv om den er et hakk under setet i GT-Line.
Prisen for Exclusive Long Range starter på kr 429 900, og for Exclusive Plus Long Range er startprisen kr 464 900. Men, det er også et standard batteri som gir rundt 430km WLTP-rekkevidde, og som også gjør en del med prisene for de som i all hovedsak ikke har bruk for den veldig lange rekkevidden.
Med et standard range batteri som er på 58,3 kWt starter Exclusive på kr 384 900 og Exclusive Plus kr 419 900 – her finnes det også et relativt «skrapa» utstyrsnivå som heter Active, en innstegsmodell som starter på kr 359 900. Da dropper man utstyr som mørke ruter bak, takrails er ikke med, du har manuelt infellbare sidespeil, du har ikke V2L, du har FCA 1.5 istedenfor 2.0 (Forward Collision Avoidance assist), ikke PCA (Parking Collision Avoidance assist) eller BCA (Blindspot Collision Avoidance assist), ikke skyvbart bord i midtkonsollen, ikke stikk-kontakt under baksetet, ikke trådløs ladeplate foran, ikke dashbord trukket i stoff, seter i stoff og ikke kunstskinn, ikke elektrisk justerbar korsryggstøtte på førersetet, bakseter uten setevarme – listen er ganske lang… men noen vil sikkert si at den likevel er godt utstyrt.
Går man for Standard Range batteripakke er det maksimalt 300kg hengervekt, det er jo en vesentlig forskjell fra Long Range batteripakkens 1 000kg hengervekt.
I GT-Line har man mange knapper i døra, til rattvarme, setevarme, seteventilasjon og minnefunksjon for førersetet.
I Exclusive og Exclusive Plus er det brått litt færre knapper i førerdøra, men setevarme og rattvarme har man fortsatt. Selv i Active har man rattvarme og setevarme.
Det er kun Exclusive Plus og GT Line som har Harman Kardon anlegg.
Her er førermiljøet i Kia EV3 GT Line, og det er det tre-ekede pg tofargede rattet som skiller seg mest fra det du vil se i Exclusive og Exclusive Plus.
Girvelgeren er som i Kia EV9, og befinner seg bak rattet på høyde side, her er også startknappen.
Skjermen bakom rattet er mye av det samme som man opplever hos Kia EV9 eller den nye Kia EV6.
Knappen for å velge kjøremodus befinner seg i nedre eke, og jeg gleder meg til å kanskje få testa «Snow Mode» funksjonen i jula, spent på å se hvordan den klarer seg med framhjulsdrift på glatta.
I Exclusive og Exclusive Plus har man også tofarget ratt, med med to eker og et annet design enn rattet i GT Line.
Utvendige plastdetaljer er i mer glossy plast på GT Line, her ser man også dørhåndtaket som designmessig er noe skjult i bakdøra.
Exclusive og Exclusive Plus har mer matt plast der det er sort plast utenpå bilen.
Mellom forsetene har man trådløs ladeplate så lenge man har valgt Exclusive utstyrsnivå eller høyere, man har 2 koppholdere der veggene kan skyves vekk dersom man heller vil bruke plassen til noe annet. Et romslig rom bakom koppholderne.
I armlenet er det et bord som kan trekkes ut, og i bildet nedenfor ser man bordplata trukket ut.
Tanken er at man kan bruke bordplata dersom man har seg en spisepause mens man for eksempel lader, eller vil ha et bord å sette en bærbar datamaskin på mens man står i ro.
Passasjersete med elektrisk justering og knapp for å få setet raskt i avslappingsposisjon får man bare på GT Line. Det er også kun her at man får både varme og ventilasjon i passasjersetet foran, og elektrisk justering av korsryggstøtten.
I Exclusive og Exclusive Plus kan man justere passasjersetets høyde manuelt, samt ryggvinkel manuelt. Her har man setevarme foran på passasjersetet.
Som du kan se i videoklippet litt lenger ned så får jeg plass i baksetet når førersetet er stilt inn på meg selv. Det er ISO-fix fester i yttersetene.
Exclusive og oppover har oppvarmede seter bak, og da er det som vanlig yttersetene som får varmen. Varmen kan justeres i 3 ulike nivåer dersom man vil ha den på.
De som sitter bak vil som regel helst ha tilgang på lading, og man har USB-C utgang i hver forseterygg, egentlig en veldig praktisk plassering av USB-C utgangene.
Det er Exclusive Plus og GT Line som har stikk-kontakt nedenfor midtsetets sittepute i baksetet.
Bagasjerommet er på 460 liter, her med gulvet i nedre posisjon. Veldig lite «praktiske løsninger» her med tanke på kroker til handlenett eller 12V utgang, eller plass til å legge bagasjeromsskjuleren. Det er heller ikke fester til sikkerhetsnett i taket for å sikre bagasjen dersom man legger ned baksetene for å frakte med seg litt mye i bilen.
Noen vil sikkert også savne skiluken/gjennomlastingsluken her man kun har 40/60 delt baksete.
Under gulvet i bagasjerommet ser det slik ut… men man kan jo velge om man vil ha det isoportrauet nedi der eller ikke.
For om man trenger litt ekstra plass er det fint mullig å utnytte plassen her mer effektivt enn isoportrauet klarer. Det kan jo være greit å vite om før man skal på en ferietur der mye skal være med i bilen.
Når det gjelder nyttelast kommer vi sterkere tilbake til dette temaet i juletesten når vi har norske registreringsopplysninger, men ut fra det jeg har sett av tall ser det bra ut.
Kia EV3 har også en liten 25 liters frunk, men man må eventuelt plukke ladekablene ut av veska som følger med for å få dem nedi frunken – noe du kan se demonstrert i videoklippet nedenfor her.
Jeg vil også anbefale å ta en liten kikk på videoklippet fra da vi fikk se bilen første gang, før verdenslanseringen.
Men hvordan var den å kjøre?
Kia EV3 er ikke elbilen du kjøper for å slå naboen i lyskryssduellene med hans Volvo EX30 Twin Engine Performance, den taper du med EV3. Denne er virkelig ikke laget for sportslige opplevelser, selv om responsen i høyrepedalen blir merkbart friskere i Sportsmodus, så tror jeg heller mange vil velge sportsmodus fordi alt som er «tregere» er litt «kjedelig».
Du har 204hk og 283NM, noe som kanskje kan høres voldsomt ut, men når bilen veier fra 1 725kg (standard range – vekt fra) til 1 810kg (long range – vekt fra) så trenger du såpass.
Kia EV3 er på mange måter en veldig ærlig bil, den har et fokus på det praktiske, hvordan få mest mulig plass og komfort inn i 4,3 meter med bil? Jo, Kia EV3 er svaret.
Selv med standard range batteriet så går den langt, og med long range batteriet går den veldig langt, og den lader brukbart raskt i forhold til at man her har 400V ladeteknologi.
Standard range batteriet kan lades fra 10% til 80% på 28 minutter og long range batteriet bruker 31 minutter på samme øvelse.
Ladeporten befinner seg på høyre side foran døren til forsetepassasjeren, og forvarming av batteriet før hurtiglading starter du enten ved å navigere til en hurtiglader eller ved «manuell oppstart» fra EV-menyens tannhjul. Helt likt som på andre modeller fra Kia og Hyundai (søsken-merker).
Vi kjørte GT Line og det de kalte «baseline» som tilsvarer Exclusive Plus sånn omtrentlig, og begge seter var komfortable selv om GT Line setet har mer komfort, og i varmen i Portugal var det veldig deilig med ventilerte forseter i GT Line.
Kia EV3 har avanserte fjæringer og en god plattform som er trygg, god og forutsigbar, og det er komfortabelt, som det skal være når familien skal fraktes.
Head-up displayet som man kun får med GT Line var veldig bra, også ved bruk av polariserte solbriller.
Du har bra navigasjon i Kia EV3, men den kunne godt gitt et ørlite «signal» om at den velger «en annen vei» på grunn av kø, slik som Google Maps spør om du vil spare x antall minutter på en annen vei. Den bare sender deg på en annen vei enn det som virker logisk ut fra skilting, uten noe beskjed om hvorfor.
Du har trådløs tilkobling av Apple CarPlay og Android Auto i skjermen, men på prøvetur på reltaivt ukjente veier i Portugal så valgte vi ikke å koble til telefonene våre, det kan man heller teste mer i Norge på kjente veier.
Logiske og gode knapper og god betjening, så man trives ekstremt raskt bakom rattet på en Kia EV3.
Jeg tror Kia kan selge bra med Kia EV3, som er en skikkelig opptur sammenlignet med Kia Soul EV og Kia Niro EV. Samtidig tror jeg nok en del er mer gira på AWD enn FWD.
Jeg tror også at det finnes de som er litt lei av usikre bilvalg med tanke på om forhandleren eller importøren fortsatt er der om 3 år, og som setter pris på 7 år/150 000km garanti på Kia EV3.
Den prøver ikke å være billigst, men den er veldig praktisk, veldig komfortabel og dersom også 12V batteriet oppfører seg så pent som det skal, så tror jeg veldig mange blir svært så fornøyde med sin Kia EV3.
Star map lysdesignet er litt kult da!