Kan en EXLANTiX være noe for deg i 2025? (Aug 2024)

Chery som Hans Vidar hadde et nettmøte med har et luksus ICE-merke (Internal Combustion Engine – altså bensin/diesel) som heter EXEED, og her er mye utiklet i samarbeid med Jaguar & Land Rover, elbilplattformen er egenutviklet av Chery, og elbilene som bygges på den plattformen kalles EXLANTiX, de skal konkurrere mot europeiske luksusmerker som Audi, Porsche, BMW og Mercedes-Benz.

Dato 31.08.2024 @ 19:41

Sakens hovedbilde viser EXLANTiX ES, med den fronten som kommer til Europa, der skjermene som er under hovedlyktene i Kina er tatt bort på grunn av bestemmelser i EU. Dette er foreløpig det eneste bildet vi har fått fra Chery som viser den Europeiske utgaven av ES.

 

Også for EXLANTiX er det sikkerhet og driftssikkerhet som er i fokus, men her har du også rekkevidde over 500km og lynrask lading, samt masse luksus i materialvalg, setekomfort og kjørekomfort.

 

Det er to modeller fra EXLANTiX på vei til Norge, men ES som er en sedan blir nok den første i 2025, så kommer nok ET som er en SUV litt senere.

 

EXLANTiX ES kan man finne en del informasjon om på den internasjonale nettsiden til EXCEED, altså luksusmerket til Chery. På bildet over her og på de neste bildene ser man den kinesiske utgaven, der det er skjermer under hovedlyktene som kan ha ulikt design, de kommer altså ikke til Europa.

 

Man skal kunne velge ES (og ET) med 2WD eller 4WD, men om begge versjoner kommer til Norge er nok ikke bestemt helt enda, godt mulig de velger å bare tilby 4WD-utgaven her når de ser hva som selger her i Norge.

 

Den skal også komme med 2 ulike batteripakker med 800V teknologi, en på 77 kWt brutto der man kan bruke 74,8 kWt netto og en pakke på 100kWt brutto der man kan bruke 94kWt netto. Med en luftmotstandskoeffisient som er lavere enn den du finner hos Hyundai IONIQ 6 (0,21), på lave 0,205, og en egenvekt, som naturlig varierer ut fra batteripakken man velger på 2 080kg / 2 250kg så bør alt ligge til rette for hyggelige resultater i WLTP-testen som de skal gjennomføre i desember for EXLANTiX modellene.

 

I Kina har Chery testet EXLANTiX ES i forhold til lading, og har ladet fra 5% til 80% på 11,5 minutter, men hva som blir mulig med standardene som gjelder for lading i Europa får vi se når det blir mulig å teste bilen nærmere her, at det er snakk om svært rask lading er det vel lite tvil om.

 

Jeg spurte om de hadde noe videoklipp av noen av disse EXLANTiX modellene, og han karen som hadde kjørt Omoda 5 EV hadde også fått kjøre EXLANTiX ES, så det videoklippet kommer under her, mest for å vise litt live bilder av bilen, for de meningene han har vet jeg ikke om vi kommer til å være helt enige med når vi får teste bilen etterhvert.

 

 

Ut fra det jeg kan se av videoklipp og bilder fra den internasjonale nettsiden, så er det lyslister som minner mye om dem man finner i BMW 5-serie og 7-serie, og knapper i dører og vindusheisere som man finner hos NIO. Erfaringen med XPENG og NIO i Norge er at man har fått redusert det som i videoen kalles «nannying», altså pling og plong for alt mulig og umulig. Pussig nok er det en ekstremt stor kulturell forskjell på akkurat det mellom Norge og Kina, der vi i Norge vil kjøre bilen mest mulig selv og uten noen form for forstyrrelse, mens man som sjåfør i Kina blir sur dersom bilen ikke varsler om alt mulig og umulig.

 

Du har naturligvis app til modellene Chery leverer til Norge, og OTA som sørger for at du kan få oppdateringer til bilen uten å måtte besøke et verksted. For Chery er det sentralt at bilene de leverer skal ha den beste sikkerhet, og driftssikkerhet. Med merket EXLANTiX får man på en måte luksus, lang rekkevidde og lynrask lading «på toppen» av sikkerheten og driftssikkerheten.

 

Kollisjonstester av alle slag, og «drop tester» der bilen slippes fra en høyde utføres for at bilene skal ha den aller beste sikkerheten, så her angriper Chery både Volvo og Toyota/Lexus på det de er kjent for med sikkerhet og driftssikkerhet.

 

Når det gjelder vekt som er tilgjengelig til folk og bagasje, samt hengervekt så er det en del forskjeller på ES sedanen og ET SUV’en.

 

ES har en maksvekt på 2 495 kg (74,8 kWt) / 2 620kg (94 kWt) – det gir 415kg / 370kg til folk og bagasje… sistnevnte er noe «dramatisk lav» da den forhindrer bilen i å bli registrert for 5 personer i Europa/Norge, da må det noe snodige begrepet nyttelast, altså minus 75kg på vekt til folk & bagasje, overstige 300kg, og med stort batteri mangler EXLANTiX ES 5kg i nyttelast for å kunne bli registrert for 5 personer. Dette mistenker jeg Chery kommer til å endre på før bilen dukker opp i Norge.

Hengervekten på ES er på 1 350kg.

 

For SUV’en ET diskuterer de fortsatt internt om bilen skal tilbys kun med 74,8 kWt (netto) stort batteri, eller om den også skal få 94 kWt (netto) batteriet. Det litt pussige er at de har gitt oss vekten på bilen med begge batteripakker.

 

Bilens vekt 2 215kg / 2 340kg og maksvekt 2 618kg og 2 784kg – det gir vekt til folk og bagasje på 403kg og 444kg, eller en nyttelast der du trekker vekk 75kg for sjåfør… det er en lav nyttelast, så lav at jeg mistenker Chery kommer til å gjøre noe her også før bilen dukker opp i Norge.

 

Hengervekten for SUV’en ET er på 2 000kg, og det er jo meget hyggelig. Taklast er mest sannsynlig ikke aktuelt på grunn av et digert panorama glasstak, sier Chery. Baksetene deles 40/60 og har ingen gjennomlastigsluke.

 

Det er mye som tyder på at Chery ikke har forsøkt seg skikkelig på det norske/nordiske markedet før, med praktiske fakta og tall som dette. De fleste husker snuoperasjonen til Ford der både taklast og skiluke kom på plass på Mustang Mach-E, eller Tesla Model Y som først dukket opp med elendig nyttelast, og så svært raskt kom med god nyttelast. Her regner jeg rett og slett med store endringer i informasjonen vi har fått om bilene, før bilene dukker opp i det norske markedet. For uten endringer bommer de solid på markedets ønsker og krav.

 

Ettersom SUV’en ET ligger noe lenger fram i tid, så er det mye mindre informasjon på nett om den. På den internasjonale nettsiden til EXCEED er det foreløpig svært lite informasjon om denne elbilen, og ettersom den kun er testet internt hos Chery med tanke på WLTP, så ville jeg nok tatt den 530km påstanden der med en klype salt, ettersom de snakker om lansering med minste batteripakke på den.

 

Foreløpig har jeg heller ikke fått noen lenke til noen video på ET.

 

At baksetene kan legges ned er det lite tvil om, men i de nordiske land vil vi nok aller helst ha med barna på skituren. Tiden får vise om Chery finner ut av at de trenger å gjøre en del endringer før de dukker opp med EXLANTiX ET i de nordiske land, jeg håper jo det, for mye ser jo ut til å være veldig bra med mange av løsningene de har valgt.

 

EXLANTiX vil nok også raskt merke at merker som XPENG og NIO allerede er i Norge, så det blir spennende å se om de klarer å skille seg ut nok til at de blir valgt,  ettersom de tross alt er «den sist ankomne» til «festen».

 

Mange merker fra Kina har vist rask evne og vilje til endring og omstilling, så de utfordringer som jeg nevner i saken her, har Chery mest sannsynlig løst i god tid før merket EXLANTiX dukker opp i Norge, noe annet ville være svært uklokt.

Annonse