Jeep Renegade ladbar hybrid kan du få med to ulike motorvarianter, i testbilen sitter det en 1,3 liters 4 sylindret bensinmotor på 180 hk. Det er også mulig å få den med en 130 hk bensinmotor. El-motoren og batteriet er lik uansett valg av bensinmotor, den gir 60 hk og 250NM. Totalt får du da 240 hk i testbilen.
Denne rullende allværsjakken er «Trailhawk» utgaven av Renegade. Trailhawk er betegnelsen Jeep bruker på bilene som er bedre egnet til offroad kjøring. På Renegade innebærer dette høyere bakkeklaring, et mer sofistikert 4×4 system og bedre manøvrerbarhet.
Renegade kommer i en «S» utgave og en «Limited». Limited er da inngangsmodellen med en startpris fra 397 900 kr, og S modellen er den mer hverdagsorienterte asfalt-utgaven med mye utstyr. Her starter prisene på 449 900 kr. Testbilen har en startpris på 439 900kr, Dermed noe rimeligere enn S.
Førsteintrykket av denne bilen var meget positivt. I hybrid modus er dette en behagelig bil med en lett styring, god gassrespons og et hyggelig forbruk, men det kommer vi mer tilbake til litt senere.
Selve utseende er klassisk Jeep.
Grillen og de litt firkantete linjene minner deg om blant annet en Wrangler om man ser på de små detaljene.
En bil du bruker hver dag bør være grei å få parkert.
Ved å se på bilen i profil så kan man raskt se at dette ikke er den største bilen. Bilen er 4,2m lang, 1,8m bred og 1,7m høy.
Det noe kompakte ytre gjør Renegade praktisk i parkeringshus og andre trange plasser.
Akselavstanden på bilen er ikke den største med sine 2 570 mm.
Dørene er imidlertidig store. Det gjør at å komme inn og ut av bilen er veldig lett.
Bakfra er bilen lett å kjenne igjen. Baklyktene og den tøffere støtfangeren gjør at her har du en bil man får inntrykket av at kan kjøre opp til hytten med uten problemer.
Du blir imidlertid møtt av en ganske så diger bakluke. Denne store bakluken gjør det lite lurt å parkere nærme en vegg dersom du må inn i bagasjerommet.
Bagasjerommet på denne SUVen er ikke av de største. Bagasjerommet er på 330L, men gulvet er hevet et parr centimeter, noe som gjør at du må løfte varene du skal frakte opp i bilens bagasjerom.
Til daglig kjører jeg en liten bil, så det å utnytte plassen kan jeg, men her er det blitt lagt mer ressurser i interiøret slik at passasjerer får bedre plass. Men som du også ser så er lokket over bagasjerommet ganske lavt nede så det gjør at du får ikke med det så alt for mye bagasje. En takboks kan dermed være et lurt alternativ for å få med seg mer bagasje.
Under dette hevede gulvet finner vi litt ekstra rom. Her er det plass til litt diverse, som ladekabler og utstyr i tilfelle en punktering.
Mye av plassen under gulvet blir tatt opp av batteriet som ligger der.
Baksetene overasket meg. Her har du god plass. De store dørene gjorde det igjen også veldig lett å komme inn og ut av baksetene.
Komfortene i baksetene var det heller ingenting å klage på. Det er ingen lenestol du setter deg inn i, men her kan man fint sitte på en lengre kjøretur.
Beinplassen var god. For meg på 180cm, og med setet slik jeg har det når jeg kjører så hadde jeg nok av plass. Med 90 graders vinkel på knærne hadde jeg nok plass til å strekke ut beina litt. Samt godt med plass fram til forsetet.
Takhøyden er ganske enorm, her skinner Renegaden skikkelig. Både i front hos sjåføren og passasjerene bak så har de masse plass over hodet.
Her kan mennesker på 190cm og litt oppover også sitte komfortabelt.
Førersetene da, hvordan er de?
Jo de er meget komfortable. Langtur i disse setene er ikke noe problem. Førerposisjonen er høyt over bakken, man må ta steget opp i bilen, ikke ned i den. Dette gir deg god sikt ut av bilen, og dermed god kontroll på omgivelsene.
Sidestøtten i setene ved overkroppen er passe stor. Her føler du ikke at du sitter for fast mellom sidestøttene, eller at du «sklir ut».
Nede ved hoftene derimot skulle jeg likt noe mer sidestøtte.
Nå er det ikke ofte at du kjører fort og i krappe svinger men en slik bil, men i rundkjøringer kan man merke litt til den sidestøtten jeg savner litt.
Videre mot fronten av bilen finner vi midtkonsollen, og her er det knapper, mange av de.
Ved første øyekast mente jeg at det var litt for mange knapper der, men etter hvert som du bruker bilen så kjenner du igjen hvilken knapp som hører til hvor og det blir ganske greit å bruke de.
Er den grei å rygge med?
Ja det er den, og med den store skjermen i midten hvor ryggekameraet blir vist, får du god oversikt over hva som eventuelt er bak bilen når du rygger.
Det gode ryggekameraet i samarbeid med en høy sittestilling gjør at dette er en bil som er lett å parkere.
Ladeporten på Renegade er en Type 2 lader. Det er ikke mulig å hurtiglade den, men dersom du trenger strømmen til bykjøring senere på turen kan du bytte om til «e-save» modus. Da bruker den hovedsakelig bensinmotoren til fremdrift, og eventuelt ekstra regenerert strøm, men sørger for at batterinivået holder seg konstant.
Hvordan er forbruket på en lengre tur?
Vi kjørte bilen fra RSA bil i Arendal og til Kristiansand i hybridmodus. Der ble forbruket på 0,43 l/mil. Dette var i 6-8*c, regn og med et batteri på 80% ved start. Det er da altså mulig å få enda litt lavere forbruk med 100% ladet batteri.
I vår faste testløype fra Grimstad og mot Kristiansand kom Renegade hele 49,5 km elektrisk. Testen av den elektriske rekkevidden ble gjort i sommer, nå på vinteren ville den ikke komme like langt på grunn av mykere vinterdekk og våt asfalt, samt lavere temperatur. På vei tilbake til Grimstad etter testen av elektrisk rekkevidde, i 100 sonen med tilnærmet tomt batteri så brukte Renegade 0,66 L/mil i sommer med cruisekontrollen på 100 km/t.
Denne bilen har et triks opp i ermet. Den har mange ulike kjøremodus du kan velge under kjøring, men er det et modus du burde prøve så er det sport! Her blir bilen totalt forandret. Gassresponsen blir raskere, styringen blir mer stabil, og ikke minst så hjelper alle 240 hk samtidig. Så denne flytter på seg, det tar kun 7.1 sekund fra 0 til 100 km/t. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men dette må prøves for å kjenne på akselerasjonen.
Utenom sport så har bilen som nevnt over «E-save» og «Ev». E-save er hovedsakelig bensinmotoren som gjør alt arbeidet. I ev modus kjører den kun på strøm.
Det er også flere gøyale detaljer i denne bilen. Et slikt eksempel er avtrykket i dørene med den klassiske Jeep formen de fleste kjenner til. Det er en snasen detalj som du ikke ser med det første, men som er gøy å finne etter hvert som du ser nærmere på bilen.
Hvordan er den offroad?
Tiden strakk ikke til at jeg kunne teste den skikkelig offroad. Det ble kun litt kjøring opp diverse gamle grusveier. Det ble imidlertidig raskt klart at dette en en bil som fint kan kjøre i grovere terreng enn det jeg kjørte i. El-motoren hjelper til med 250NM dreiemoment, så du kan ha god kontroll på bilen opp en bakke.
Foto: Hans Vidar Levinsen
Er det noen ulemper med Renegade?
Det er ikke store plagene rundt denne bilen, men noen småting er det. Det første jeg merket var den lette styringen, som etter min smak ble litt for lett. Den forble også lett i høye hastigheter, som gjorde at bilen føltes litt ustabil. Bakluken var i overkant stor, noe som gjorde det vanskelig å hente ting ut av bagasjerommet når bilen sto parkert i en vanlig trang hjemmegarasje.
Hvem er denne bilen for?
Dette er helt klart en bil for de som ønsker en ladbar hybrid utenom det vanlige. Det kan være enslige, par eller barnefamilier der man ikke lenger skal ha med seg barnevogner og høye stoler på tur.
Her får du en funky bil som er god å kjøre og med et godt 4×4 system. Denne fremmer en aktiv livstil på en god måte, uansett om denne aktiviteten kommer i form av fotball eller terrengsykling så vil denne bilen falle i smak.
Du må også være villig til å betale rett i underkant av 500 000 kr for en godt utstyrt Renegade med soltak og metalic to-tonet lakk.
Renegade Trailhawk er en morsom bil du kan bruke året rundt med god samvittighet.
Takk til RSA bil Arendal for lån av bil!