INEOS Grenadier – prøvekjørt (Juni 2023)

Vi fikk bli med Hedin Bil og Bavaria Oslo til Sverige for å prøve INEOS Grenadier, terrengbilen som tar steget dit Defenderen burde gått, i følge Jim Ratcliffe.

Dato 02.06.2023 @ 00:33

For å forstå seg på INEOS Grenadier, så må man forstå litt om Jim Ratcliffe, mannen som leder et gigantisk petrokjemisk selskap som heter INEOS. Jim elsker offroadlivet, og sin gamle Defender, men syntes Defender gikk litt i feil retning. For mye luksus og gadgets, og litt for lite fokus på det som var utgangspunktet, en røff og robust terrengbil.

Jim satt på en pub i London, Grenadier pub, og diskuterte dette med noen venner, og de bestemte seg for å lage terrengbilen Jim drømte om. En terrengbil du eide hele livet, og som gikk i arv til dine barn.
Jim endte opp med å kjøpe denne puben for å få rettighetene til Grenadier navnet.

 

Resultatet er INEOS Grenadier, en utrolig gjennomtenkt bil – et par eksempler:

De som kjører i terreng kommer fort borti områder med gjørme – da lager de fotbrønnen inni bilen slik at det er mulig å spyle den ren, og tappe ut vannet, dermed har du logisk nok ikke elektrisk justering av setene. Manuell justering av seter blir det også færre feil med enn elektrisk justering, enda en grunn til å velge manuell justering av seter.

Når man kjører i terreng hender det at man kommer borti trestammer eller steiner, kanskje med hjørnet på støtfangeren. Hvorfor skal man da måtte bytte en hel støtfanger? På INEOS Grenadier er støtfangeren tredelt. En seksjon for hvert hjørne og en for midten, slik at det skal bli enklere og billigere å fikse.

INEOS Grenadier er 4,896 meter lang og 2,146 meter bred, og har en akselavstand på 2,922 meter. De felgene og dekkene du ser her er utvilsomt det beste valget om du skal kjøre 95% på vanlig vei. De er langt mer stabile enn terrengdekkene du ser på bilen nedenfor.

Bilen er laget for terreng, med differ og alt som hører med for meget god fremkommelighet. Den skal også fungere godt på vanlige veier, og den skal kunne være et arbeidsjern. Hva sier du til hele 3,5 tonn hengervekt? Jada, for deg som «må» ha pickup, den kommer neste år.

 

Elbil spør du? Joda, den kommer den også, men det kan drøye et par tre år.

Dersom man kikker litt på en INEOS Grenadier er det jo flere elementer man kanskje kan lure litt på hva er. Dersom vi starter med de noe underlig utformede plastlistene i dørsidene, så er det tilsvarende festeskinner som man finner i bilens bagasjerom. Jada, du kan stroppe fast saker og ting utenpå dørene. Framdørene kan lastes med inntil 45kg, bakdøra med inntil 35kg og bakenfor bakdør med inntil 35kg.

 

Oppe på taket ser du kanskje et par festepunkter, her kan man ha dusj, markise, telt eller annet utstyr når man camper. Det er ledningsnett i de boksene som er utenfor de to festepunktene i taket, og brytere for å slå av/på inni bilen.

Du kan bestille dekket bakpå bilen med et eget låsbart rom.

Her kan man oppbevare verktøy og annet som man ikke vil ha inni bilen.

I moderne biler er det krav om beskyttelse av fotgjengere, og da er det ikke optimalt med en vinsj som henger utenpå bilen mens man kjører.

 

Det er imidlertid enkelt med enkle verktøy å ta av den midterste delen av frontfangeren.

Dersom man har bestilt bilen med vinsj så finner man den bakom støtfangeren. Det er en vinsj som takler 5,5 tonn.

 

Ekstra lys kan man få fra fabrikk som du også ser på bilen i bildet over her, men det er «working lights» ikke til bruk under kjøring.

Bakdørene er delt 30/70, og her forklares vadedybden som er på 80cm. Snorkelen gir ikke økt vadedybde, men sikrer kjøligere luft inn til motoren.

 

Hengerfestet er relativt høyt plassert og tett inntil bilen, slik at man ikke «henger igjen» på hengerfestet ved terrengkjøring der man ikke har tatt dette av bilen.

Bakkeklaringen er på 26,4cm.

I videoklippet over blir du litt mer kjent med bilen, og får en omvising, samt bli med på kjøretur på vei og i terreng. Vi ser også på bagasjerom for 5-seteren og varebilen.

Varebilen har et romslig varerom, og sikkerhetsnett mellom varerom og førerplassen. Her med påmontert hengerfeste. Det at INEOS Grenadier kan trekke med seg 3 500kg gjør at den som varebil kan bli en aktuell bil for en del som kanskje vurderer pickup. Her behøver du ihvertfall ikke å bekymre deg for om du kommer fram.

 

Varebilen med 2 seter starter på kr 1 049 999, og med 5 seter spretter prisen i Norge fort opp i kr 1 959 999. Da kan du velge mellom to motorer fra BMW på 3 liter. En rekkesekser bensin med turbo og 450NM, og en rekkesekser twin-turbo diesel med 550NM. Lyden i bensinmotoren var veldig deilig, men personlig hadde jeg mest sans for draget i dieselmotoren.

Slik ser baksetene ut i 5-seteren. Her er det ISOfix i yttersetene. Under baksetene har man et batteri, altså bilens 12V batteri. Man kan også bestille bilen med 2 batterier dersom man ønsker det.

Her viste de fram hvordan det så ut med 2 batterier under baksetene.

Så kan man kanskje spørre seg, jamen, hva om man må koble seg på batteriet, for å «jump starte» en eller annen bil?

Dette har de naturligvis tenkt på, og du skal slippe å hive ut unger og svigermor fra baksetet for å få koblet deg på batteriet.

Under det røde plastlokket har de den nødvendige batteripolen du skal koble deg på. Ellers er alt i motor-rommet som ikke er så glad i vann plassert så langt oppe som mulig, for å sikre vadedybden på 80cm uten at man må ha snorkel.

På grunn av klumpen i gulvet er det yttersetene bak som er mest komfortable, og lademuligheter er det også baki her.

 

Som du kanskje kan se er gulvet lett å rengjøre.

Forsetene kan du få i del-skinn og et robust stoff som du ser her, eller i helskinn som vi viser i videoklippet som er noe lenger oppe i saken. Du sitter meget godt i Recaro-setene. INEOS har valgt en del leverandører som leverer robuste og gode deler, istedenfor å måtte lage alt selv fra bunnen av.

 

Fabrikken deres var det Mercedes-Benz som hadde bygget opp, dermed sparer man masse i utviklingskostnader på en moderne fabrikk.

Du har en del knapper og brytere i taket, der knappene i stor grad handler om offroadbehov, og bryterne er til det du selv måtte koble på av ekstra utstyr. Rundt på bilen er det tilkoblingsbokser til det elektriske anlegget. Viser en slik boks i bildet nedenfor.

 

Mellom setene er det også en del knapper, og de handler om komfort og innstillinger av dette. Man skal kunne betjene knapper og brytere selv om man har hansker på.

Du legger kanskje merke til den røde runde knappen i rattet på høyre side? Det er en spesiell hilsen til INEOS Grenadiers, Pro sykkel-laget til INEOS. Et signalhorn med mye mildere lyd med tanke på syklister og slikt, at de ikke skal skvette alt for mye. Meget behagelig ratt, men noen vil sikkert si at det er noe upresist på vanlig vei. Det er også meningen, for et ratt som er superpresist på vanlig vei vil også «hoppe og sprette» når man beveger seg i terrenget, og det ønsker man jo ikke i en terrengbil.

Nedenfor bildet av koblingsboksen finner du bilde av den vesle symbolskjermen som er bakom rattet.

Ved alle de 4 takbars-festene var det egne tilkoblingsbokser for strømsystemet.

I den vesle skjermen bakom rattet er det kanskje 1-3 lamper som lyser til vanlig, men når man nesten vrir om nøkkelen, for ja, her vrir man om nøkkelen, så dukker alle de ulike varslene som finnes opp.

 

Nå er dette en Fieldmaster, og da har man ikke låsing på bakdiffen, det er forbeholdt Trialmaster. Fieldmaster har felger/dekk for de som er mest på vanlig vei, mens Trialmaster har terrengdekk.

Fieldmaster har seter i helskinn og et ratt i skinn som vil få en helt spesiell patina med flere års bruk. Her ser du også at det er cruisekontroll, men at den ikke er adaptiv, for det vil jo kreve mange sensorer det kan bli feil med. Deilig å ha cruisekontroll til de lange turene på vanlig vei.

Knappene på panelet mellom setene har bra med luft mellom seg og er store og robuste. Her styrer man som du ser med det som handler om komfort. De som har kjørt BMW kjenner igjen automatgirspaken.

I taket finner man knapper for lys, og man finner offroadknapper. Det er også 8 brytere til det du måtte ønske å ettermontere av utstyr på bilen. Det er også en nødknapp i taket, som nye biler i dag må ha.

Her har man en offroadinstrument visning i midtdisplayet, men når man kjører en del offroad kan det også være nyttig å ha god oversikt over dekkenes tilstand.

Her er det sentralt at ikke bare dekktrykket vises, men at også dekkets temperatur vises, for et dekk med feil trykk vil raskt kunne bli veldig varmt.

 

Nedenfor skjermen er det også et kompass, også med tanke på at man kanskje skal kjøre der Google Maps ikke regner stien du kjører på som en vei.

Veldig kjekt med trådløs Apple CarPlay og AndroidAuto, det gjør at man ikke behøver noe dedikert navigasjon i selve bilen.

Ryggekameraet må nesten kunne beskrives som noe mikroskopisk, og med litt lav nytteverdi. Jeg sier ikke at det er ubrukelig, langt der ifra, veldig kjekt om du skal rygge inn på en parkeringsplass, men det har et stort potensiale til å bli både større og klarere.

 

Når man setter bilen i offroadmode kobles naturligvis disse parksensorene ut, så det ikke piper hefra til evigheten fordi grener og annet kommer tett på bilen.

På bildet over ser du også Visningen av cruisekontrollen når den er inaktiv og grå, den er grønn når den er aktiv. Enkelt og veldig funksjonelt.

Mellom setene er det en del ulike menyer man kan velge, og man kan bevege seg i menyer med rullehjulet.

 

Naturligvis er det manuelt håndbrekk i INEOS Grenadier.

Du kan velge om du vil ha bilen med 2 safarivinduer. De har god solskjerming, men de slipper inn en god del støy av typen vind og veistøy.

 

Ser du litt nøye bort på nabobilen har den takrack fra Thule, en av mange leverandører som vil levere ulike former for ekstrautstyr til INEOS Grenadier.

De som velger INEOS Grenadier drar ikke nødvendigvis på safari hver helg, men de har sansen for at de kan om de vil. De har sansen for at de kommer fram akkurat der de vil komme fram. De har sansen for det som er solid og som lever lenge. Kanskje har en del også hatt noen artige erfaringer med en tidlig utgave av Defender, men skulle ønske seg en som kanskje var litt mer pålitelig, holdbar og lett å fikse om noe gikk galt med den.

 

Jeg tror også en del av de som tradisjonelt sett kjører pickup kanskje kan falle for INEOS Grenadier, men med det norske avgiftsystemet så blir det ikke tusenvis av denne bilen i Norge.

Foreløpig er det Bavaria Oslo som selger INEOS Grenadier.

Velger du den er det ikke umulig du føler deg litt som «Kongen på haugen».

Takk til Hedin Bil og Bavaria Oslo for at vi fikk være med til Sverige og prøvekjøre INEOS Grenadier – en ekte entusiastbil for alle som har sans for offroad!

Annonse