På Høymagasinet på Akershus Festning hadde Hyundai Norge rigget til visning av Hyundai IONIQ 6, en bil de ikke kaller hverken sedan eller coupé, men streamliner.
I videoklippet over her kan du bli med en liten runde rundt og inni bilen, og se om jeg får plass inni der til min noe store kropp.
Hyundai IONIQ 6 er særdeles aerodynamisk utformet, noe som gir den hyggelige WLTP-tall til tross for at batteriet ikke er mer enn 77,4kWt. Man får den med 2WD og 18» felger som standard, da kan man oppnå inntil 614km WLTP-rekkevidde, og velger du 20» felger synker WLTP-rekkevidden til 545km. Startprisen for Premium utstyrsnivå og 2WD er kr 489 000.
Vil man ha AWD synker WLTP-rekkevidden til 583km med 18» felger, og til 519km med de 20» felgene du ser på bilder og film her. Starpris for AWD er kr 519 000. Tillegg for 20» felger er kr 5 000, Vision Pack krever 20» felger, og inkluderer glasstak og noe ekstra belysning i taket, noe som koster kr 15 000. Så kan du velge Vision Pack Plus dersom du har valgt 20» felger og Vision Pack, da får du de digitale sidespeilene. Vision Pack Plus koster kr 10 000.
Prisliste fra Hyundai Norge – som ble offentlig onsdag 23/11 kl 09:00 – det betyr at det er åpnet for vanlige bestillinger av Hyundai IONIQ 6.
De som var veldig kjappe og sikret seg en «First Edition» får mest sannsynlig bil i mars/april 2023.
Når man ser denne bakenden på en bil, er det ikke helt åpenbart at den kan trekke tilhgenger, men det kan den, og tilhengeren kan veie inntil 1 500kg. Tilhengerfeste kommer naturlig nok som et tillegg i prisen på bilen.
Når man trykker på bremsepedalen er det mange piksel-firkanter som lyser opp, også på toppen av spoilerlyset, ganske stilig.
De som velger seg en Hyundai IONIQ 6 har nok skjønt at bagasjerommet ikke er gigantisk, men man får 401liter med plass i et ganske dypt, men kanskje ikke så veldig høyt bagasjerom.
Hyundai Norge brukte en del tid på å fortelle om hvor bærekraftig plasten i bilen er, men det er også brukt ganske mye av den, så du kan ikke forvente å finne myke overflater spesielt mange flere steder enn de du berører oftest. Skjermene som skal vise sidespeilkameraenes filming er gunstig plassert. De vil jo naturligvis ikke være der dersom man ikke går for digitale sidespeil i Vision Pack Plus.
Ser man litt nøye på døra så kan det være at en del savner knapper for å justere sidespeil. De befinner seg til venstre for rattet. En del vil sikkert også savne knapper for å åpne/lukke vinduer i bilen, men de befinner seg mellom forsetene.
Mellom forsetene er knapper man kanskje er mest vant med å finne i døra.
Forsetet har gode innstillingsmuligheter, sitteputens vinkel kan endres, men man kan ikke forlenge sitteputens lengde. På passasjersetet foran er det knapper for å justere setet dersom ingen sitter der. Kan være kjekt dersom setet trenger tilpasning til barn, eller man trenger å flytte passasjersetet framme med tanke på plassen bak. Mellom setene ser man også at det er et ganske stort rom.
Man kan velge om man vil ha interiøret i «grått» som på bilen som var utstilt, eller om man ønsker sort interiør. De fire firkantene på rattet, som forøvrig blir H i morsekode, har nå fått lys og funksjoner. Her skal man kunne se hvilket kjøremodus man har valgt, og man kan se hvor langt ladingen av bilen har kommet. Nesten litt finurlig at man finner en USB-A plugg ved siden av ladeplaten. De som sitter bak har 2 USB-C plugger for lading.
I bakdøra er det fortsatt knapp for vindusheis og varme i yttersetene i to nivåer. Kneplassen er formidabel der bak, men taklinja gjør at de som er over 185cm neppe vil trives i baksetet. Det kan du se relativt tydelig i videoklippet som er langt opp i denne saken.
Hyundai IONIQ 6 har 2,95 meter akselavstand, noe som gir god innvendig plass i bilen som er 4,855 meter lang. Den 1,495 meter høye bilen har overraskende nok en bakkeklaring på 14,1cm. Det betyr også, som du kan se i videoklippet, at hodeplassen er noe begrenset i denne streamlineren. Bredden på 1,88 meter gir hyggelig plass i bredden inni bilen.
Hyundai Norge sier selv at IONIQ 6 er enda mer stillegående enn IONIQ 5, med akustisk frontrute og doble laminerte sideruter som standard.
En nyhet for IONIQ 6 er en LED-Matrix løsning for frontlyktene. Det er også aktive luker foran som åpner seg dersom driftssystemet skulle ha noe kjølebehov. Det er også luftgjennomstrømning til forhjulene for å sikre en optimal luftstrøm her.
Frunken på AWD-utgaven er bitteliten – kun 12 liter, men man skal kunne få plass til ladekabelen her. Velger man 2WD er det mer plass i frunken, da vokser den til 45 liter.
Hyundai var tidlig ute med V2L – og har ikke sluttet med dette. Når det gjelder OTA så drar IONIQ 6 dette et hakk lenger enn IONIQ 5, og inkluderer også kontrollenheter i OTA. Det er også designet et lydbilde til IONIQ 6 som man kan slå av/på, noe Hyundai kaller E-Active Sound Design.
IONIQ 6 har naturligvis også 800V batteriteknologi som sin forgjenger IONIQ 5, noe som betyr rask lading, og selv på 150kW lader vil man kunne lade fra 10% til 80% på 20 minutter. Forvarming av batteriet får man dersom man navigerer til laderen man skal bruke i 20-30 minutter før man skal lade… men, man må ha minimum 20% igjen på batteriet for å bruke funksjonen.
Jeg har litt sansen for biler som har et design få er likegyldige til, noen bare elsker dette streamliner-designet og noen hater det, og det har jeg stor sans for. Da har Hyundai klart å skape et design som engasjerer. De 600 First Edition Hyundai Norge hadde klart å få tak i ble revet bort ganske fort, og prisene er såpass hyggelige for IONIQ 6 at vi våger oss på å spå trivelige salgstall for Hyundai.