Det var en del nytt fra Toyota i Paris, blant annet nye Aygo som jeg nylig har testet, nye Corolla og nye Camry. Skal skrive mer om de to sistnevnte snart.
(Bilmessen fant sted i oktober, men denne saken skrev jeg i november)
Toyota Rav4 er en populær bil i Norge, for vi er glad i SUV, og mange er også glad i hybrid.
Jeg synes nye Rav4 har et røffere og tøffere ansikt, noe jeg synes den kler. Jeg er litt mer usikker på plasten over hjulbuene, men tross alt ser det ganske greit ut på blå bil.
Har litt mer problemer med dem når de blir en form for kontrast til bilens farge, men det er en smakssak naturligvis.
Forsetene måtte naturligvis prøvesittes, og de var gode. El-seter med minnefunksjon med alle ønskelige justeringsmuligheter. Sitteputen kan ikke forlenges, men ellers kan man justere sitteputens vinkel i forkant. Her bør man kunne sitte godt.
Ganske god oppgradering av instrumentene, føles mye mer moderne nå i den nye Rav4.
Klar og god infotainmentskjerm, og et anlegg fra JBL som jeg mistenker låter veldig greit, men det fikk jeg ikke testet her på messa.
Moro at Toyota leker med det røffe også i utformingen av klimarattene, og ladeplaten for mobil foran girspaken. Kul girspak også.
Knappene ved siden av girspaken er tydelig designet for å passe inn, og da blir jeg glad! Mye bra design i nye Rav4!
Det røffe og tøffe går også litt igjen i førerdørens design, blandet med skinn som drar opp luksusfølelsen.
Der jeg virkelig fikk hakeslepp var i baksetet, her var det blitt mye mer plass til meg!
Jeg kunne fint få plass til en knyttet neve over hodet mitt – og den luftige følelsen betyr mye om man skal sitte bak. En øvelse jeg sjelden utøver, men likevel.
Kneplassen var også meget god for meg her, så har man lange folk i familien bør man nok vurdere nye Rav4 når den ankommer Norge!
Espen Olsen Informasjonssjef i Toyota Norge sier at den ventes til Norge i februar 2019.
Klumpen i gulvet på midten er ikke gedigen, men den er der.
Bagasjerommet skal nå romme 79 liter mer enn den forrige Rav4, og der var det plass til 501 liter. 580 liter, men da tror jeg nok de har tatt med plassen under gulvet.
Jeg hadde ikke med meg målebånd til Paris, og er ikke av den kontrollmålende typen, men tipper denne plassen er med i de 580 literne.
I forhold til bilens noe røffere image, så er kanskje eksospottene noe beskjedne nederst der?
Hengervekt skal visstnok være 1650kg på 4×4-versjonen av Rav4 Hybrid.
Du kan lese mer om bilen på Toyota sine nettsider.
Gleder meg til å få testet denne, for den overrasket meg positivt både på plass og på design.