I løpet av høsten 2018 kommer det nye piggdekket fra Michelin ut i dekkbutikkene, men er det et poeng å ha så mange pigger i et vinterdekk?
Jeg reiste til Arvidsjaur i Sverige for å bli bedre kjent med dekket og hvordan det fungerer på vinterveier og is.
Det skal nevnes at jeg slapp å betale for reisen selv, samt overnatting, og mat i Arvidsjaur, det sørget Michelin for.
Hadde de ikke gjort det hadde jeg neppe hatt råd/mulighet til å teste dette dekket.
Arvidsjaur finner du et stykke nordover i Sverige, og her er det mye vinterbil-aktiviteter som foregår, blant annet vinterdekk-tester.
En av grunnene til at Arvidsjaur brukes er at man slipper å lure på om det blir snø og vinter der.
Det er heller ikke mangel på islagte sjøer i området, for isbanekjøring og testing.
X-Ice North 4 fra Michelin er et dekk som kommer spesielt godt ut i tester som er gjort på is, og bremsing på is. Tallene som vises over her kommer fra Test World, og en nedbremsing fra 30 km/t til 5 km/t.
Testens nest beste dekk har 11,5 % lenger bremsestrekning.
Is er en av de skumleste utfordringer du kan møte på om vinteren, noe de som har sklidd med bil på is vet alt om. De som vet at de støter på situasjoner med is hver vinter bør jo sterkt vurdere dette nye dekket fra Michelin.
Vet du at du aldri støter på is om vinteren har du mest sannsynlig ikke piggdekk på bilen din.
I Norge har piggdekkandelen sunket de senere år, noe jeg mistenker har sammenheng med tilflytting til byer, og piggdekkavgifter der.
En annen grunn er at stadig flere veier her i landet saltes bare, og da er det mange som ikke kjører på annet enn bare/våte veier som ikke ser behovet for piggdekk.
Kombinerer du det hvite og det blå ser du hvor mange i Norge som velger nordiske vinterdekk, og det er de fleste.
Før var rekorden for antall pigger i et piggdekk 190… her ser du noen eksempler på antall pigger i X-Ice North 4, og det er fra 250 pigger og oppover. Her ligger da rekorden jeg nevte.
Michelin sitt mål var å lage et dekk som skal gi best mulig grep på is, i form av akselerasjon og oppbremsing, og lengst mulig levetid, altså at dekkets egenskaper bevares lengst mulig.
Inspirasjonen er hentet fra deres arbeid med piggdekk til vinter-rally – WRC.
Den nye piggen til venstre vil da grave seg dypere ned i isen, og dermed gi bedre grep på is.
Test World har også testet lyden som avgis fra dekket utenfor bilen, så vil det jo være avhengig av bilens isoleringsevne hvor mye av denne lyden som holdes utenfor.
Man skulle kanskje tenke at så mange pigger som 250 i et dekk må bråke noe veldig på asfaltvei, men testen viser at det ikke bråker mer enn andre piggdekk, det bråker minst, selv om forskjellene ser små ut. De som kan litt om dB vet at 1 dB ikke er så lite.
Etter teoritimen bar det ut på snø og is for å få testet dekket.
Instruktørene var fra rally eller racing, og vi fikk teste flere ulike utfordringer for dekk og bil.
Min første post var «snow handling», altså oppførsel i snø.
Første utfordring var en langbane med ganske mye nysnø, og litt svinger og s-kurver som skulle testes ut med en Audi A6.
For å få følelse med dekket hadde ikke bilene på snø eller isbanen noen form for firehjulstrekksystem.
Den andre utfordringen på snø var slalom, brems og stans i sving, og unnamanøver.
Her ble Golf brukt, med framhjulstrekk.
På snø klarte ikke jeg å skille Michelin fra andre toppdekk vi testet i denne andre snøutfordringen.
Vi fikk prøve Continental og Nokian for å kunne sammenligne dem med Michelin.
Det passer forsåvidt bra med testresultatene fra Test World på snø, for der var forskjellene mellom dekkene helt marginale, men dog i Michelin sin favør, likevel så små at man kan si at de gode vinterdekkene med pigger er like gode på snø.
Piggene i seg selv har liten funksjon i snø, for de kommer seg som regel ikke ned til underlaget, så her er det gummiblanding, mønster og lameller som betyr mest.
Neste post på mitt program var landeveistest, en bit med ganske bar asfalt, en bit skogsvei/rallyvei, og en bit med ganske mye is.
Bilene vi kjørte var Arteon med 240hk diesel og 4Motion, noe som i seg selv er trivelig.
Et av poengene med testen var å høre etter støy fra dekkene på ulike underlag.
Dette var veier med normal trafikk på, så vi testet ikke grenser på disse veiene.
Vi testet i flere ulike hastigheter, opp i 100 km/t på asfaltveien, og jeg syntes jeg kunne ane en frekvens som dekkets lyd lå på, men det var mye mindre lyd enn ujevnheter i isen skapte i bilens støtdempere.
Nå er vel kanskje ikke alle biler der ute så bra isolert som Arteon, men jeg må si jeg ble noe overrasket over at det ikke var mer bråk fra piggene.
Sist jeg selv hadde piggdekk opplevde jeg lyden fra dem som plagsom, men her var det slik at jeg «lette etter lyden», og dermed ganske langt fra noe som kan defineres som plagsomt i denne bilen.
Tilbake til «depot» der vi hadde litt pauser mellom postene, og byttet post.
For meg gikk turen inn i trehytta i bakgrunnen, der vi fikk høre mer om testmetoder, og hvordan vinterdekk med pigger blir godkjent.
De fleste velger å bruke «slitasjemetoden» eller «Overrun test» som den kalles, det vil kort og godt si at du kan ha så mange pigger du vil bare dekket ikke sliter mer på «veien» enn referansedekket gjør.
På forrige versjon av piggdekk fra Michelin brukte de «maks antall pigger per meter» reglene, og da kom ikke dekket like bra ut i tester.
Noen husker muligens diskusjonen fra godkjenningen i Norge av Nokian sitt dekk med 190 pigger, men da ramlet man ned på å følge «overrun testen» også i Norge.
Arteon og Audi A6 hadde 19-tommere med den brede versjonen av dekkets mønster, og naturlig nok en del flere pigger i dekket.
Siste post på programmet var iskjøring, som også var delt i 2 ulike tester.
Den første jeg var med på var 0-30-0 km/t på relativt glatt is, der måleinstrumenter i bilen målte hastigheten på å komme fra 5-30 og avstanden man så brukte på å stoppe fra 30 km/t.
Dette ble gjort med VW Golf, og med Continental og Nokian som referanse.
Her merket jeg stor forskjell på dekkene, det vil si på Michelin sitt dekk og «de andre».
Michelin X-Ice North 4 akselererte mye raskere, og stoppet mye raskere enn de andre, i den lave hastigheten opplevdes forskjellen ganske sprø!
Såpass sprø forskjell at jeg vet hva jeg ville valgt om is på veien var en del av min vinter.
Alle data fra våre bremsetester med de 3 vinterdekkene ble samlet inn, og presentert før vi skulle reise hjem, og det man følte og så ble jo sånn sett bekreftet med tall.
Den andre delen av iskjøringen var i en lenger bane der man startet med slalom, og så fikk teste akselerasjon i et par lange svinger, for å kjenne på hvordan det føles når man mister grepet. Det var også noen hårnålssvinger for å få testet på nedbremsing og skarp sving.
Her ble Audi A6 brukt.
Når du kjører Michelin X-Ice North 4 på grensen av grep kjenner du det godt uten at du mister kontrollen.
Det er med andre ord forutsigbart og føles trygt.
Dette blir jo en subjektiv følelse, men jeg har kjørt litt på glatt føre med piggfritt, og det føler jeg det er mye mindre kontroll over om man nærmer seg grensene for grep.
På bildet over her ser du hvilke 35 ulike dimensjoner dekket leveres i nå til høsten 2018, i 2019 kommer det i flere dimensjoner.
Utviklingsteamet for X-Ice North 4 var det også mulig å prate med, og få svar på spørsmål fra mens vi testet dekket.
Fra venstre: Frederic Sarazin – Nordic tyre designer, Anais Maupetit – Nordic tyre designer, Marc Auriacombe – Product category manager nordic tyres og Samuel Portrait – project leader.
Etter en hektisk dag med vinterkjøring må min konklusjon bli at dersom du skal ha det beste piggdekket på is, som finnes på markedet i 2018, da må du rett og slett vurdere Michelin X-Ice North 4.
Så kan jo naturligvis en annen produsent komme med et annet nytt dekk, men om det skjer i 2018 eller 2019 er jo en annen sak. Fram til det skjer er nok X-Ice North 4 best på is.
Så må hver enkelt vurdere hva slags vinterveier man kjører på, og hva slags vinterdekkbehov man har.
Prisen er ikke klar enda, men det sies at den skal være konkurransedyktig. Husk at det kan være mye å spare på å sjekke ulike dekkleverandører!