JAC e-JS4 kommer kun i èn utstyrsversjon og inneholder alt tilgjengelig utstyr. Kundene kan med andre ord kun velge farge på bilen, veldig enkelt og greit. Importøren har her valgt å alltid inkludere en «Nordic Edition» pakke som inneholder utstyr som blant annet panoramasoltak, DAB+, vegansk skinninteriør, oppvarmede seter og Apple CarPlay/Android Auto. Dette er nok utstyr som de fleste hadde valgt uansett, slik at det er helt greit at dette alltid er inkludert. Prisen på bilen er hyggelige kr 389 900, skal du ha vinterdekk så må du legge kr 10 000 på prisen. Bilen fås forøvrig kun med trekk på forhjulene.
Bilen er 441 cm lang og 180 cm bred og legger seg fint i det vi ofte kaller c-segmentet, altså en mellomstor bil. Den reklameres som en SUV, men jeg vil vel heller kalle den en crossover. Med tanke på prisen så vil det vel være naturlig å si at denne skal konkurrere mot MG ZS eller kanskje KIA Niro EV, selv om sistnevnte etter siste oppgraderinger er ett hakk opp i forhold til JAC e-JS4 både med tanke på pris og kvalitet.
Selvom JAC er nye på markedet her til lands, så er de langt ifra et nyopprettet selskap. De ble stiftet i 1964, og selger over 1,4 millioner biler på årsbasis. JAC har et tett samarbeid med VW og produserer biler for blant annet NIO, så de bør jo kunne en ting eller to om elbiler.
Bilen er forøvrig utstyrt med et batteri på 65,7kWh, noe som skal gi den en WLTP rekkevidde på 433km.
Innvendig så byr JAC e-JS4 på en god blanding av hyggelige og mindre hyggelige overflater. Det er en god del hardplast, men det hele virker å være godt skrudd sammen, og jeg hørte ingenting til noen form for skrangling fra interiøret. Setene er gode, veldig mykt og behagelig vegansk skinn. Den elektriske justeringen gjelder kun frem/bak og opp/ned, med andre ord relativt begrenset. Skal du justere ryggen gjøres dette manuelt, og justering av korsryggstøtte samt justering av sitteputens vinkel/lengde kan man se langt etter.
Men, selv med noe begrensede justeringsmuligheter så følte jeg at jeg satt godt her, de 500km vi kjørte i den korte perioden vi hadde bilen. Førerstolene er elektrisk oppvarmede, men kun i ett nivå.
Dørpanelene gjør ikke mye ut av seg. Myke overflater på midten, hardplast over og under. Grunnen til at jeg tar med bildet handler i hovedsak om den lille oppbevaringslommen du ser midt på armlenet.
Hvorfor er denne der? Slik jeg sitter i bilen så havner albuen min midt oppi den der, og det er jo ikke akkurat behagelig. Merkelig valg.
Førermiljøet ser hyggelig ut, og er ganske bra med tanke på ergonomi. Enkelt og forståelig, og et hyggelig sted å være. For å justere sidespeilene har man en egen bryter ved siden av rattet på venstre side, der vi tradisjonelt finner panelet for lysinnstillinger. Dette er en dårlig plassering for justering av speil, da jeg må strekke meg frem for å justere dem, og derfor ikke kan justere dem etter slik jeg sitter når jeg kjører.
Snodig at man ikke har lagt dette til dørpanelet slik omtrent alle andre gjør det, og har gjort det i alle år.
Ingen ambientebtelysning i denne bilen, slik at det blir ganske mørkt i kupeen om kvelden. Opplevde kanskje at hovedskjermen er noe lys, denne skulle dimme ned automatisk, men selvom jeg overstyrte dette så synes jeg kanskje at den var litt for lys for min smak.
Brukergrensesnittet er helt ok, relativt enkle, men begrensende menyer. Ikke så altfor mange justeringsmuligheter på ting her, da dette er en relativt enkel bil med lite eller få avanserte assistansesystemer. I radio-appen så finner man ikke DAB+, derfor har man en egen app for dette – litt rart kanskje. Opplevde systemet som litt tregt, og til tider noe hakkete.
Norsk språk er ikke tilgjengelig, slik at engelsk er det mest naturlige valget for oss, om du ikke kan kinesisk da.
Apple CarPlay/Android Auto er tilgjengelig dersom du kobler mobilen til med en USB, dette vil du nok fort gjøre da bilen ikke har noen innebygget navigasjon.
Pen integrasjon som dekker hele skjermen.
Bilen er utstyrt med 360 graders kamera – noe som alltid er kjekt å ha. Oppløsningen på kameraene er kanskje ikke den beste, men de gjør jobben.
Opplevde ved noen anledninger at kamerabildene ikke helt hang med, spesielt i revers, så det å følge med i speilene kan være lurt, litt skummelt å stole på kameraet dersom bildet henger ett sekund etter.
Under skjermen har man dette panelet hvor man styrer klimaanlegget, samt at man har hurtigknapper til diverse andre paneler. Denne skjermen er helt svart når bilen er skrudd av, og kommer til liv når man starter opp. Skulle gjerne sett at man kunne se temperaturinnstillingen sin her, uten å måtte åpne opp klimamenyen.
Forøvrig så måtte vi i denne bilen, som i de fleste biler fra Kina, justere temperaturen opp til 23-24 grader for å få det behagelig i kupeen.
Rattet er behagelig og har lett forståelige knapper. Cruisekontrollen justerer man på venstre side, media og volum på høyre side. Fant dessverre ingen rattvarme. Skjermen foran rattet er klar og god, og gir deg den informasjonen du trenger. Stort pluss at man har både estimert rekkevidde i kilometer og batteriprosent tilgjengelig. Ellers ikke store justeringsmuligheter på hvordan man ønsker at skjermen skal se ut.
I videoklippet over tar vi en titt på bilen og forteller litt om inntrykket vårt etter denne helgens test.
Baksetene er gode, som vanlig noe trangt dersom man skal være tre bak, men to voksne kan komfortabelt sitte her. Her har man ikke flatt gulv, og dette avslører at denne bilen er bygget på en fossil-platform – altså ikke bygget som en ren elbil. Du finner ISOFIX på yttersetene.
Mellom setene har du et godt armlene med to koppholdere. I motsetning til de foran har disse evnen til å holde flasker av forskjellige størrelser på plass, rart at man ikke har dette foran også.
Bak har du tilgang til 2 USB porter, ingen egen klimasone, men du har luftdyser som du kan styre luftstrømmen med.
Hodeplassen bak er god nok for meg, jeg er 178cm og har noen cm å gå på. Vinteren har en siste krampetrekning her på sørlandet så vinterjakka er på, og selv med den så føler jeg at jeg har god plass bak.
Kneplassen er generøs, setet foran er stilt inn til meg selv og jeg har nok av plass her. Jeg får god plass til føttene mine under førerstolen.
På grunn av at føttene får god plass under stolen foran så blir ikke vinkelen til knærne veldig spiss, og jeg får god støtte til lårene. Overraskende god og komfortabel plass bak.
Panoramasoltaket bidrar til en lys atmosfære i bilen. Dette kan åpnes elektronisk og man kan elektrisk trekke for en gardin dersom man ikke ønsker å ha det så lyst – kan fort bli litt varmt på en god sommerdag.
Bagasjerommet rommer 450 liter. Man har en del plass under platen, og denne kan fjernes dersom man ønsker det. Baksetene kan legges ned 60/40 og da får man 1050 liter med stuplass.
JAC e-JS4 kommer ikke med hengerfeste, men du kan ha 35 kilo på taket. En ting som kan være verdt å merke seg er at man kun har 300kg med nyttelast på denne bilen, så har du 5stk i bilen så må man passe på å ikke ha for mye bagasje.
Bilen vi lånte var utstyrt med Nokian Hakkapeliitta r5 piggfrie vinterdekk i dimensjonen 225/45-18. Svært gode og støysvake dekk, og bilen hadde ikke rullet mange kilometerne når vi hentet den, så vi regner med at disse førte til noe økt rullemotstand, nye dekk gjør gjerne det.
På vår 205km lange landeveistest hadde vi flott vær, tørre veier hele veien, men den del vind. Temperaturen lå mellom 0 og +2 grader. Beregnet rekkevidde havnet denne dagen på 414km, en rekkevidde jeg ble veldig positivt overrasket over.
Senere samme dag dro vi ut på vår 50/50 test, en test som har 50% landevei og 50% motorvei med makshastighet på 100 km/t. Værforholdene var de sammen som på landeveistesten, og her havnet beregnet rekkevidde på 320km – ganske langt unna rekkevidden på landevei.
Batteriprosenten var relativt lav på denne testen så vi tenkte kanskje at dette kunne være noe av grunnen til den store forskjellen så dette måtte vi forske litt mer på. Det er jo i mange tilfeller sånn, at man har mer strøm tilgjengelig i toppen kontra bunnen.
Etter å ha ladet bilen så tok jeg den med på E18 mellom Arendal og Tvedestrand for å finne ut litt mer om forbruket i motorveihastighet. Her er fartsgrensen 110 km/t og beregnet rekkevidde i denne hastigheten havnet på 233km noe som forteller oss at det var hastigheten som gjorde at vi fikk så stort avvik mellom landeveistesten og 50/50-testen.
Det at forbruket øker med hastigheten vet vi jo, men at det skulle skille såpass mye overrasket oss, og vi kan med trygghet si at denne bilen ikke er særlig glad i høye hastigheter. Effektiv bil på landeveien, ikke fullt så effektiv på motorveien.
Ladetesten vår består i å lade fra 10-80% og dette brukte JAC e-JS4 51 minutter på noe som ikke er særlig imponerende. Bilen kan ta imot maks 70kW, dette hadde vært ok dersom man hadde en relativt flat ladekurve og kunne motta dette over tid, men det så vi lite til. Da vi plugget i på 10% lå farten mellom 35-40kW, men den kom seg opp i 73kW etterhvert.
Dessverre så begynte farten å dale allerede på 38%, og da vi nærmet oss 80% var farten igjen nede i 35kW. Vi hadde kjørt i godt over 5 timer før vi ladet, og uten batterioppvarming tilgjengelig var dette det beste vi kunne få til.
Ingen mulighet for å se hastigheten man lader med i bilen, kun estimert tid til 100%. Lader du ved en Kempower lader slik jeg gjorde her i Grimstad så kan du scanne QR-koden på laderen og få ladehastighet og diverse rett på mobilen din – veldig kjekt.
Dagen vi skulle levere bilen så kom også snøen tilbake, og dermed fikk vi prøvd bilen på snøføre også. Bilen oppleves god og stabil, og vi merket lite til at det kun er trekk på forhjulene. JAC e-JS4 er en relativt enkel bil uten moderne hjelpemidler som adaptiv cruisekontroll og blindsonevarsling, her har man kun en vanlig cruisekontroll, men den gjør jobben godt nok.
Bilen oppleves støysvak, hører nesten ikke noe hjulstøy, men dessverre så er det en del vindstøy, spesielt rundt A-stolpen og dette ødelegger litt av inntrykket, spesielt i høy hastighet. God fjæringskomfort, definitivt mer komfortabel enn sportslig, og bra er det for dette er på ingen måte noen sportsbil.
Kult design på baklysene – lysene foran er helt okei, de lyser godt rett frem, men ikke særlig mye ut til sidene.
Du har ikke auto-fjernlys eller Matrix, slik at her styres alt manuelt.
Kul detalj, her lyser JAC opp når man åpner døren. Glemte å sjekke om det også lyser opp på andre dører enn førerdøren, men stilig er det i hvertfall.
Vi takker Mobile Auto Sør for at vi fikk låne JAC e-JS4, en bil som har mange gode kvaliteter.
Om den har nok til å utfordre konkurrentene på markedet er vi spent på, men man må ofte begynne en plass, og vi kommer helt sikkert til å se mer til JAC i fremtiden.