Toyota har hatt hybridteknologi i mange år, og valgte å ikke komme først ut med sin første elbil, for det er noe som er kjerneverdier hos Toyota; QDR, som står for Quality, Durability og Reliability.
Med mange års erfaringer med batterier og batteriteknologi banker de 1 000 000 km garanti i bordet for batteriene. Så lenge du har en årlig batterihelsesjekk garanterer Toyota at batteriene minst har igjen 70% av kapasiteten etter 1 000 000 kjørte kilometer, eller 10 års bruk. Det er en ganske heftig garanti å komme med.
Vi kom til København kvelden før vi skulle kjøre Toyota bZ4X, og jeg fikk sitte til bords ved kveldens middag med sjefsingeniøren for bZ4X, Daisuke Ido, som kunne fortelle at det var mer sannsynlig at batteriene hadde igjen 90% av kapasiteten etter 10 års bruk, og 80% etter 20 års bruk, basert på deres mangeårige erfaringer med batterier til hybrider.
Beyond Zero betyr for Toyota at man i alle mulige ledd skal tenke lavest mulig karbonavtrykk, som at man skal sørge for at bilene skal kunne ha en lang levetid. Det handler også om at man i hver enkelt bil skal bruke så lite batteri som man kan i forhold til at rekkevidden er betegnet som akseptabel i markedet. Bilene skal være så lette som mulig, slik at forbruket blir så lavt som mulig. Og den dagen bilen skal resirkuleres jobber de også med løsninger der batteripakken kan gjenbrukes fremfor en CO2-krevende gjenvinning i første omgang, man kan for eksempel se for seg at smarthus kan ha slike brukte batteripakker som lades når strømmen er billigst, så kan man bruke av det når strømmen er dyrest. Formålet er å få ned CO2-utslipp, og å gi det som lages en så lang levetid som mulig for å få til dette.
Dermed er ikke Toyota sitt fokus at bZ4X skal ha størst batteri, ikke at den skal gå lengst av alle elbiler, ikke at den skal lade raskest av alle elbiler, men den optimale balanse med hovedtanke på miljøet samtidig som kundene blir fornøyde i hverdagen med bilen.
Vi ruslet ut av hotellet etter frokost for å kjøre fra hotellet midt i sentrum, til Copen Hill der vi hadde base for dagen, med pressetreff, prøvekjøring og et par tester av bilens egenskaper som man ikke kan kjenne på vanlig vei.
Bilene vi fikk kjøre var topputstyrte, det vil tilsvare det vi i Norge kaller Executive Bi-Tone. 20» felger/dekk, soltak og ellers alt av utstyr. De som vil ha mer rekkevidde kan velge Executive som har 18» felger/dekk, eventuelt et lavere utstyrsnivå. Man kan velge bilen med 2WD, eller med 4WD som vi fikk kjøre i København. Dersom du er glad i masse utstyr er det AWD du må velge, for 2WD leveres bare til Active og Active Tech, og ikke til Executive eller Executive Bi-Tone. Før var det også mulig å velge Active Tech Bi-Tone, men den kuttet Toyota Norge ut ettersom ingen valgte denne.
Prismessig starter 2WD Active på kr 424 900, så kan man ta med 3 års service for kr 11 000 om man ønsker det. AWD Active starter på kr 452 000.
Vil du ha Executive får du den med AWD og fra kr 452 000. Executive Bi-tone fra kr 542 000.
På en kort kjøretur som dette får man ikke testet rekkevidde og ladehastighet, men vi kan jo fortelle om litt WLTP-tall, og kan avsløre at forskjellen på 18» og 20» felger/dekk er stor!
FWD 18» – 516km og FWD 20» – 436km > det gir en forskjell på 80km!
AWD 18» – 470km og AWD 20» – 411km > det gir en forskjell på 59km!
Batteriet er på 71,4 kWt, og ladehastigheten kan maksimalt være inntil 150kW under optimale forhold. Det som er mer sentralt er at det tar en halvtimes tid å lade batteriet opp til 80%.
FWD har 204hk og 266NM og 0-100 skal ta 7,5 sekunder, og AWD har 218hk og 337NM og 0-100 km/t skal ta 6,9 sekunder. Med AWD er kreftene fordelt likt på fram og bakakselen som har en motor hver på 109hk.
I sommer skal vi få lånt oss en topputstyrt bZ4X, med 20» felger/dekk, og skal da få testet litt mer rekkevidde og ladehastighet på den. Da får vi også testet komfortnivået på norske veier, for det var bemerkelsesverdig bra på danske veier! Kommer mer tilbake til akkurat det.
Var samme utgave vi fikk teste i København, defor vil du se el-justerbare seter med minne og ventilasjon, samt glasstak og en del annet utstyr som er på Executive Bi-Tone.
Vi rakk å filme litt, men vi har her ikke fokusert på å vise fram bakseter og bagasjerom, det har vi tatt bilder av, og vi har en liten filmsnutt rett nedenfor her fra da en prototype var på visitt i en del butikker i Norge for en tid tilbake.
Det er en ting å se en bil, noe ganske annet å få prøvekjøre den, for det er først når du får kjøre den at du klarer å bli litt skikkelig kjent med den.
Noe av det første man blir kjent med i en bil er forsetene, og det du ikke kan justere på her er lengden på sitteputen og korsryggstøtte opp/ned, men alt annet kan justeres, også sitteputens vinkel. Selv hadde jeg utvilsomt gått for Executive for å få med ventilasjon i setet, for det er fantastisk deilig på varme dager!
Foto: SB Automotive
Her har man 3 nivåer på seteventilasjonen, og man kan også velge Auto, der bilen velger nivået av kjøling som eventuelt er nødvendig.
Varmetråder i frontruta er ekstra deilig i Norge om vinteren, og det har man også her. Varmetråder i frontruta er standard fra laveste utstyrsnivå, det samme er varme i spylervæskedyser og varme i rattet. Varmepumpe er også standard, dermed bør ikke rekkeviddetapet om vinteren bli noe mer hos Toyota enn hos andre som leverer elbiler.
Foto: SB Automotive
Det neste du merker når du setter deg inn i en bil er førermiljøet. Her har du en instrumentskjerm som er plassert høyt, og som dermed gjør at du ikke savner head-up displayet. Det er nok mulig å føle at instrumentet er noe «ettermontert» ut fra designet på festet til instrumentene, men jeg vil anta det er en designmessig tanke bak det også.
Foran de to flaskene som er mellom forsetene er det et rom med lokk der man kan lade mobilen (kommer eget bilde av det lenger nede). Enten med ladeplate eller USB-kabel. Under mistkonsollen er det også masse plass, og ladeplugger av ulike slag.
Foto: SB Automotive
Infotainmentskjermen er den største og mest moderne Toyota har levert, og den er oppkoblet slik at man kan bli varslet om køer eller andre hendelser når man bruker navigasjonen. Når man kjører forhåndsbestemte ruter en plass man ikke har kjørt før, så tar man ikke vekk navigasjonen. Dermed skal vi se nærmere på infotainmentskjermen i sommer når vi kjører bZ4X Norge på kjente veier og ikke er så avhengige av navigasjonen.
Testet den adaptive cruisekontrollen, og den fungerte meget godt.
Foto: SB Automotive
Har sansen for girvelgeren, som du dytter ned for å velge. En egen knapp for P rett over girvelgeren.
Litt usikker på hvor lenge den sorte pianolakkoverflaten holder seg ren og fin, har vel ikke best erfaring med slike overflater fra før, men det er sånt man lettere finner ut av når man har bilen en uke.
Her er det også knapper for AWD-systemet i bilen. Veldig kjekt å kunne slå på kameravisningen dersom du for eksempel skal ned en bratt bakke, og trenger å se hvor du kjører.
Ryggekameraet kommer på av seg selv når du velger revers. Bra kvalitet på bilder og grafikk i skjermen.
Foto: SB Automotive
Man kan kjøre nærmere bilen foran enn man kanskje tror, for panseret er ikke så veldig langt på bZ4X, frontkameraet kommer på av seg selv dersom avstanden til en hindring foran bilen blir litt kort.
Slik ser det ut under det lokket som er bakom girvelgeren, i testbilen en ladeplate og en USB-tikobling. Flere tilkoblingsmuligheter i etasjen nedenfor mellom setene.
Jeg tror nok jeg ville spandert på meg en sklisikker gummimatte til bagasjerommet, for det stoffet som er på gulvet er ganske langt fra sklisikkert for glatte kofferter som den du ser til venstre i bildet over her. Forøvrig et romslig bagasjerom som skal kunne ta 452 liter om du ikke har Subwoofer, og 441 liter om du har JBL-anlegg med Subwoofer. Slike liter er opp til bakseteryggens topp, så er det jo mulig i en SUV å laste høyere enn det, men vi så ingen festepunkt for sikkerhetsnett til bagasje i bilen vi testet.
Foto: SB Automotive
Baksetene testet vi ikke på denne korte prøveturen, men skal sjekke dem litt nærmere når vi tester bilen i Norge. Som i de fleste biler er bakseteplassen optimalisert for 2 personer, men man kan ha med 3 på kortere turer.
Foto: SB Automotive
Når det gjelder design er fronten ganske stilig, den så vi en del av i sidespeil og i bakspeil under våre kjøreturer. Kanskje litt mer usikker på hvor mye jeg er glad i plastbruken rundt hjulbuene, men samtidig skjønner jeg strategien med å posisjonere bZ4X som den litt mer røffe og hverdagslige utgaven, slik at Lexus RZ 450e kan få rollen som «den lekreste» og mer luksuriøse av konsernsøsknene, noe som nok også gjenspeiles i prisnivået.
Foto: SB Automotive
Toyota bZ4X er noe lenger og noe lavere enn Toyota RAV4. Toyota bZ4X er 4,69 meter lang 1,86 meter bred og 1,65 meter høy, med en bakkeklaring på 21cm.
Man kan nok oppleve at gulvet er noe høyt og taket noe lavt i bZ4X, ihvertfall om man har en stor bakende og en lang rygg slik jeg har, som forøvrig er 184cm på strømpelesten. Selv ville jeg nok derfor valgt Executive for å unngå glasstaket fra Executive Bi-Tone som bygger noe ned. For Sander er det nok takhøyde til at glasstak eller ikke blir mer en smakssak. Uansett lurt å teste før man handler.
Til høyre i bildet over er Sander Blomgren (SB Automotive), og til venstre er jeg, Hans Vidar Levinsen.
Vi testet ikke alt av innstillinger på instrumentskjermen, men slik den var satt opp savnet vi å kunne se batteriprosenten. Den hadde etter vår mening lett fått plass under den estimerte rekkevidden. Gleder oss til å trykke langt mer på menyer og knapper når vi tester bilen litt over midt uti juli i Norge.
Foto: SB Automotive
På den korte kjøreturen til Copen Hill merket vi oss myke og komfortable seter og et meget lavt støynivå inne i bilen. Dette var noe som skulle forsterke seg da vi dro ut på en 2 timers kjøretur etter pressemøtet, selv på motorvei, dermed må man følge litt nøye med på bilens speedometer, for farten høres eller merkes ikke like godt som i en del andre biler på markedet.
Foto: SB Automotive
Sander og jeg har kjørt det meste fra Toyota, og mens vi kjørte bZ4X diskuterte vi om vi hadde kjørt en Toyota med mer eksklusiv kjørefølelse før, og lurte litt på om kanskje LandCruiser kunne nærme seg, men den krenger mer i svinger og har et litt hakkete automatgir, så vi landet på at bZ4X var den Toyotaen vi har kjørt til nå som leverer mest eksklusiv kjørefølelse.
Foto: SB Automotive
På grunn av bilens lave tyngdepunkt, og lave høyde til å være en SUV med over 17cm bakkeklaring, og stivere fjæringsoppsett på grunn av at bilen veier omlag 2 tonn, og svært god vridningsstivhet i karosseriet, så får du svært lite krenging i svinger – det oppleves i praksis som om bilen har langt mer avansert fjæringssystem. Meget komfortabel fjæring som raskt «blir ferdig» med ujevnheter, du slipper den duvende følelsen som en del biler leverer.
Akselerasjonen oppleves frisk, uten at hjernen flytter på seg oppe i hodet av den grunn. Støynivået var bemerkelsesverdig lavt, og det vi kunne høre av lyder var noe vindstøy og litt fra hjulene innimellom. Når du i tillegg sitter godt og styringen er presis, så oppleves det hele meget eksklusivt og premium. Skal innrømme at jeg ikke var helt forberedt på akkurat den opplevelsen.
Foto: SB Automotive
Nå har ikke vi testet lysene, men hørte av en som hadde det at de var meget gode. Testbilen hadde 3 Projektor Bi-LED lys, som følger med fra og med utstyrsnivå Active Tech. De fungerer litt på samme måte som LED-Matrix lys. Jeg tror det kan bli vanskelig når vi skal teste bilen i Norge i sommer å få nok mørke til å få testet lysene skikkelig, men vi får komme sterkere tilbake til det når høstmørket kommer.
Foto: SB Automotive
Ved Coupen Hill var det mulig å teste bilen opp en sykt bratt bakke, på kanten til guffent bratt, men null problem å komme opp eller ned med downhill descent control – altså at bilen fikser nedkjøringen selv. Vises i videoklippet.
Foto: SB Automotive
Vi fikk også teste ujevne humpler som kan plassere inntil 2 hjul i lufta samtidig, der kom også bZ4X fram uten problemer. Det vi ikke fikk testa var å vade i 50cm dypt vann, for det var noe feil med vinklene i vannbadet de hadde rigget, og vi var første testgruppe som kom til København. De neste testgruppene har fått testet det også, og har sett på filmklipp på Instagram at det gikk veldig fint det også. Batteripakkene er da naturligvis vanntette, var det vi skulle få demonstrert i praksis.
Foto: SB Automotive
Poenget med slike «ekstremtester» er bare at vi skal forstå at du kommer deg veldig greit til hytta med Toyota bZ4X, ettersom den tåler utfordringer man normalt sett ikke utsetter en bil for.
Foto: SB Automotive
Toyota bZ4X er laget for de som enda ikke har kjøpt sin aller første elbil, og som vil være trygge på kvalitet, holdbarhet og driftssikkerhet, som er Toyota sitt DNA. Jeg mistenker at de som aldri før har satt seg i en Toyota vil bli overrasket dersom de prøver en bZ4X, også de som har eid elbil før, for det premium kjørefølelsen man får tror jeg ikke så mange er helt forberedt på at Toyota kan levere. Prisen er hyggelig sammenlignet med mange konkurrenter, og det aller meste får karakteren bra, meget bra eller ok – selv om det kanskje ikke er mest av karakteren «aller best».
Foto: SB Automotive
Hengervekt på 750kg er muligens noe som kan gjøre at enkelte velger en konkurrent som kan tilby over 1000kg hengervekt, og skiluke finner du ikke i baksetene som er delt 40/60, men bortsett fra de to begrensingene så er bilen god på det aller meste.
Foto: SB Automotive
Toyota kommer til å selge bZ4X i bøtter og spann, og alt Toyota får av biler i år er allerede solgt. Bestiller du en i dag kommer den med andre ord på nyåret. Skulle det komme noe MVA på elbiler fra 1/1 vil neppe en bil som bZ4X rammes særlig hardt av dette med tanke på hvilke priser Toyota operer med.
De som har bestilt kan glede seg til å få bilen sin! Det er en elbil det kommer til å være veldig lett å trives med i hverdagen, og jeg tror mange blir positivt overrasket over kjøreopplevelsen.