Da vi prøvekjørte Ford F-150 Lightning i Son fikk vi litt inntrykk av at det på grunn av europeiske vektregler var noe kronglete å få «nok nytte» ut av denne her i Europa, men når man registrerer den som M1 og du har et C1 førerkort så får du så mye nytte du kan ut av den. Kanskje litt teknisk dette, men med C1 førerkort kan tillatt totalvekt i Europa/Norge være 3 742kg – noe som skal gi en nyttelast på 805kg – og som da bør gi en egenvekt (ikke oppgitt av Ford) med den «lille batteripakka» på 98 kWt netto kapasitet på 2 862kg. I begrepet nyttelast er det tildelt 75kg til sjåføren, det vil si at man har 880kg tilgjengelig til folk og bagasje med C1-lappen (liten lastebil).
Nå er det nok en god del som ikke har C1-lappen som kan ønske seg en Ford F-150 Lightning, og da kan den omregistreres med tanke på B eller BE-lappen, og vi tør påstå at du nesten må ha BE-lappen (utvidet tilhenger) for å kunne utnytte hengervekten som er på svært så hyggelige 3 492kg. Har du vanlig B-førerkort kan du ikke trekke mer enn 750kg på hengerfestet (finnes noen rare unntaksregler for å kunne trekke «litt mer» vi ikke går inn på her).
Bilens tillatte totalvekt stanser på 3 500kg i Europa/Norge på B/BE-lappen, noe som reduserer nyttelasten med 242kg til 563kg – det vil da si at man har 638kg tilgjengelig til folk og bagasje med B eller BE-lappen.
I USA har man andre regler for nyttelast, noe som var bakgrunnen for at man var noe skeptisk i 2022 til å hente F-150 Lightning til Norge, men interessen har vært helt enorm i følge Administrerende Direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. Her har det haglet inn med e-poster, brev, telefoner, meldinger i alle sosiale medier, personlige møter på trappa hjemme etter arbeidstid med mer, så Per Gunnar mistenker nok at det solide antallet biler som er holdt av til Norge kommer til å gå unna fort.
Her er Per Gunnar Berg i frunken på F-150 Lightning, en solid 400-liters plass foran i bilen som er en av de mange praktiske løsningene F-150 Lightning har.
Ford Motor Norge har estimert en pris på kr 1 183 000, men det er før de vet hva konverteringen til lading i Europa og andre konverteringer på fabrikken i Köln vil koste, så den kan bli rimeligere. Det betyr at du ikke kan bestille bilen i dag, men du kan melde din interesse i et slags søknadsskjema som er laget for å unngå at bilflippere tar en stor del av bilene som kommer til landet.
Endelig pris vil være på plass når de som er på interesselista kontaktes for å høre om de vil bestille bilen, og det er Ford Motor Norge som skal sørge for gode køforhold på interesselista og senere på bestillingslista. Til tross for prisen forventes det her noe kø i starten, og de første som bestiller skal kunne få sin F-150 Lightning før jul 2023.
Lasteplanet har en bredde på 1,285 meter på det smaleste mellom hjulbuene, innvendig lengde er på 1,704 meter og innvendig høyde er på 54,4cm – det gir et volum på planet på 1 495 liter.
Kunne man ikke «ordnet» at F-150 Lightning kom til Norge før vektavgift på kr 30 275 og mva på kr 130 545 måtte inn i bilens pris?
De som har lest medier utenfor Norge vil ha fått med seg den ekstreme interessen for F-150 Lightning i USA, og det ville gitt børsuro dersom folk i USA ble skjøvet bakover i køene sine for at noen i Norge skulle få biler. I løpet av 2023 vil produksjonskapasiteten ha økt til 150 000 biler, og det er noe av denne produksjonsøkningen som gjør at vi i Norge kan få biler som de første i Europa.
De må først innom fabrikken i Köln for å tilpasses våre hurtigladere, samt litt andre konverteringer, og når man vet sikkert prisene for dette vil Ford Motor Norge kunne gå ut med en endelig pris på intromodellen som kommer til Norge. Alle med samme farge som du ser på bilen på bildene her, og alle i Lariat utstyrsnivå og 98kWt netto batteripakke.
Rekkevidden har man ikke kunne måle i WLTP enda, fordi dette var børssensitiv informasjon at den skulle komme til Norge og Europa, og den nyheten først ble sluppet i går. Nå kan man gå i gang med alle nødvendige WLTP og EURO NCAP tester. EPA-målinger fra USA ganger man ofte med ca 1,22 for å få WLTP-tallet, og gjør vi det for F-150 Lightning så vil en EPA-test på 386km kunne ende opp med en WLTP-test på ca 470km – men Ford Motor Norge vil nok dele informasjonen om WLTP-testen så snart den er gjennomført.
Du skal kunne lade fra 15% til 80% på 39 minutter på en 150kW hurtiglader, og det er en 11kW ombordlader med tanke på hjemmeladingen.
Ford F-150 Lightning er hele 5,911 meter lang, bredde med sidespeil er 2,438 meter, og slår du inn speilene trenger du 2,123 meter bredde i din romslige garasje. Bilen er ikke spesielt lav, og bakkeklaringen er på 21,3cm som gir en høyde for bilen på 1,989 meter. Disse relativt enorme utvendige mål er tilpasset USA de også, og ikke nødvendigvis de trangeste parkeringshus i Oslo, men det gir en ganske knallgod innvendig plass i bilen til de 5 som kan sitte der.
Det er ikke mange biler som leverer såpass god plass i midtsetet bak som F-150 Lightning, og flatt gulv sørger for god komfort til bena også for midtsetepassasjeren bak.
Flere ulike tilkoblingsmuligheter for de som sitter bak med tanke på å få ladet det man trenger å lade.
Det er masse plass foran i F-150 Lightning også, her er girspaken foldet ned slik at man kan vippe opp armlenet og få et stort arbeidsbord til datamaskina man kanskje har med seg. komfortable seter er det også, med kjøling for de varme dagene.
Du kan bruke 180kg av bilens nyttelast foran i den 400 liter store frunken, som du naturligvis kan åpne og lukke elektrisk, med nøkkel eller knapp inni bilen.
Selv om frunken er så romslig har bilen bra med krefter. 452hk/337kW og 1050NM må kunne betegnes som solid med krefter og fraspark.
Vi tror mange drømte om Ford F-150 Lightning, men de tok kanskje ikke med i bergegningen at det er lenger/dyrere å frakte disse til Europa, det koster en del å konvertere dem til bruk i Europa, og gavepakken fra regjeringen på over kr 160 000 på toppen kan bli noe tung å svelge for en del drømmere.
Vi tror også at en del som er avhengige av 1000kg på lasteplanet og 3 500kg på hengeren sliter litt med at de mangler et par hundre kilo, men vi tror nok likevel at det her blir kø av folk som vil ha en superkomfortabel og diger elektrisk SUV med masse plass og svært mange gode praktiske egenskaper i behold.
De som ble «for skuffet» over pris og vekt, det er jo Ranger som er tilpasset for Europa, og vi blir ikke det minste sjokkert den dagen den også dukkker opp som elbil, mindre, lettere, billigere og med vekt tilpasset det europeiske marked med tanke på optimalisert nyttelast.
Vi slo også av en liten prat med merkesjef hos Sulland Gruppen, Sigurd Overskott, som gleder seg til at alle Sulland-forhandlerne skal få prate med sine kunder om Ford F-150 Lightning, for ettersom dette var børssensetiv informasjon var det få som visste noe før avsløringen i Oslo 20/4-2023.
«For oss kom dette som en meget positiv overraskelse, og var naturligvis ikke noe vi hadde budsjettert med for 2023. Det er jo knallbra at de første kundene får sine Ford F-150 Lightning allerede før jul. Vi har håpet på dette lenge, men det var først nå vi fikk vite dette», forteller Sigurd Overskott.
Dere har 10 forhandlere og står for 12-13% av salget Ford Motor har i Norge, har dere fått noe interesse i forhold til F-150 Lightning selv om man trodde at den kanskje ikke kom til Norge?
«Ja, det er mange som har spurt om Lightning, så nå gleder vi oss til å gå ut med mer informasjon om den. Vi har jo også nylig fått nye Ranger Raptor i butikkene våre, og interessen er meget god også for den pickupen, og vi er spente på å se om kundegruppen for F-150 Lightning blir en annen enn kundegruppen vi har hatt for Ranger», sier Sigurd Overskott.
Vi gleder oss til å få teste Ford F-150 Lightning, for den korte prøvekjøringen vi fikk på Son var på ingen måte noen test, men gav definitivt mersmak.
Så blir det spennende å se hva det norske markedet sier, nå som de faktisk har fått tilgang på Ford F-150 Lightning.
Det er liten tvil om at Ford Motor Norge feirer at Ford F-150 Lightning kommer til Norge, her med kor og solist Alexandra Rotan, og musikk fra Keiino var også i bruk i videoklippet som ble vist på den internasjonale lanseringen for Europa, som altså fant sted på Grefsenkollen i Oslo 20/4.