Oppdatering 26/3-24 – endelig ble de norske prisene sluppet!
WLTP-rekkevidden er også sluppet: Inntil 602km.
Foto: Ford
Lexie Limitless har reist jorden rundt med nye elektriske Ford Explorer, Hans Vidar var en tur i Nice og intervjuet henne før hun dro avgårde, men i dag tirsdag 26/3-24 kl 15:30 ble endelig de norske prisene sluppet:
Startpris: kr 399 900 – da med bakhjulstrekk og en litt mindre batteripakke som heter «standard range». Denne kommer i fjerde kvartal 2024, og mer info om denne «Standard range batteripakken» kommer senere.
Extended range RWD fra kr 449 000, da får du også 286hk/545NM, og en rekkevidde etter WLTP-målingen på inntil 602km. Netto batterikapasitet 77 kWt. 28 min å lade fra 10% til 80%. Max 135kW ladehastighet.
Foto: Ford
Den mest populære utgaven i Norge blir nok fort Extended range AWD fra kr 478 000, og da kan du trekke med deg inntil 1 200kg på hengerfestet. Her har du 340hk og 679NM og 0-100 km/t tar 5,3 sekunder. Max ladehastighet 185kW og det tar helt ned i 26 min å lade fra 10% til 80% med Extended range og AWD. Bakkeklaring over 20cm med AWD. Netto batterikapasitet her er 79 kWt.
Explorer kommer med 2 utstyrsnivåer, Explorer, som har mye standardutstyr og den mer eksklusive Explorer Premium som inkluderer sportsseter (hel-Sensico, altså skinnimitasjonen til Ford), 20» alufelger, Matrix LED lys, B&O anlegg m 480Watt og 10 høyttalere. Premiumpakken kan kjøpes til RWD Standard range, RWD Extended Range og naturlig nok også til AWD Extended Range.
Prisene med Premiumpakken (+ kr 21 000):
RWD Standard Range: kr 420 000
RWD Extended Range: kr 469 900
AWD Extended Range: kr 499 000 – altså under kr 500 000 i startpris for toppmodellen av Ford Explorer med AWD!
Foto: Ford
….
Her fortsetter saken fra 2023 – da Hans Vidar først fikk se Ford Explorer før verdenspremieren – litt oppdateringer fra 26/3-24 innimellom:
Du har kanskje allerede fått med deg at Ford og Volkswagen har et samarbeid? Volkswagen får sin nye pickup produsert av Ford i Afrika, og den er ikke veldig forskjellig fra Ford sin nye Ranger. Her har Ford fått en plattform fra VW, MEB-plattformen som VW bygger sine elbiler på.
Vi tenkte ikke på at den nye Explorer fra Ford deler akselavstand med VW ID.3, for den har jo så godt som ingen andre likheter utenpå. Inni kan man derimot finne noen knapper og deler fra VW, men det kommer vi sterkere tilbake til.
Bilens lengde er på 4,46 meter, dermed har den et relativt kompakt ytre, og er mindre enn Mustang Mach-E utenpå. Inni er derimot plassen meget god, selv for meg som er en ganske røslig kar, som tar like mye plass i et bilsete som en som er 190cm lang.
Der Mustang Mach-E først og fremst var tenkt til USA da den ble påtenkt, så er Explorer laget med det europeiske markedet i tankene. Her har du 1 200kg hengervekt (da vi så bilen i 2023 fikk vi beskjed om 1 400kg, men den landet på 1 200kg, noe vi fikk vite i pressemeldingen 26/3-24), 75kg taklast og en stor og romslig gjennomlastingsluke fra dag 1, noe man jo har fått «litt etterhvert» på Mustang Mach-E også.
Ford ville ikke si noe om batteristørrelse og rekkevidde enda, ikke før man har fått gjennomført WLTP-tester, men dersom man tenker ut fra de batteriene VW tilbyr på MEB-plattformen er det ikke unaturlig å anslå at rekkevidden ut fra WLTP-testen vil lande rundt omrking 500km en plass.
Oppdatering 26/3-24: Da vi fikk se bilen mars 2023 var det noe uklart hva slags batteripakker Explorer ville ende opp med, nå vet vi at WLTP-tallet for RWD Extended Range er inntil 602km og inntil 572km med Premium pakken (større felger/dekk stjeler alltid en del rekkevidde). For AWD Extended Range er WLTP-rekkevidden inntil 566km og med Premium pakken 532km. RWD Standard Range vet vi ikke så mye om enda, men den får nok en rekkevidde etter WLTP-normen som lander en bit under 500km.
Ladetiden er foreløpig kun datasimulert, men Ford estimerer at man skal kunne lade fra 10% til 80% på omlag 25 minutter under optimale forhold. Man kan bruke bilens navigasjon til en ladestasjon, og da startes forvarming av batteripakken når det er kjølig ute. Varmepumpe er også på plass, noe som kan sørge for at lading og rekkevidde vinterstid blir hyggeligere enn det ville vært dersom dette ikke var på plass.
Oppdatering 26/6-24: Nå vet man litt mer om ladetid, ettersom de endelige Extended Range batteripakkene er mer klarlagt. 10% – 80% på 26 minutter for AWD Extended Range, og 28 minutter for RWD Extended Range.
IONITY samarbeid gjelder også for Explorer, noe som gjør at man får muligheten for hyggelige ladepriser i et abonnement som passer ypperlig for de som reiser langt mer enn 1 gang per måned i snitt i løpet av et år, og man får også «Plug & Charge» mulighet med Explorer hos IONITY. Det vil si at man plugger inn IONITY ladekabelen, også ordner bil/lader med betalingen.
Når det gjelder frontlykter, så kan man velge mellom godt LED-lys eller hakket mer avanserte Matrix-LED lys.
Man kan velge Explorer med bakhjulstrekk, enten med 170hk eller 286hk, og man kan velge den med firehjulstrekk, da får den 340hk og 545NM.
Explorer er ikke laget for å slå Tesla i lyskryssduell, men vi tror nok at de fleste familier vil synes at ferden fra 0-100 km/t er rask nok når den går unna på under 6 sekunder i AWD-versjonen.
Kanskje har du sett det allerede, men Ford logoen er noe redesignet, der man har droppet alt av krom og slikt i den nye Ford-logoen.
Hallo, sjekk dette interiøret, dette er en ganske annen verden enn den man finner i en VW ID.3 for å si det slik. Her er det mange myke og gode overflater.
I Norge får du Explorer i to utstyrsnivåer, en veldig godt utstyrt som vi kan kalle basisnivå, og den du ser på bildet her som er Premium med seter som er heltrukne med Sensico vegansk skinn.
Du kan velge AGR-seter, noe som betyr justering av sitteputens lengde og vinkel, og fire veis justering av korsryggstøtte, det betyr at alle kan finne seg en god ergonomisk riktig sitteposisjon. AGR er forkortelse for Aktion Gesunder Rücken, en organisasjon i Tyskland som har en del krav til ergonomi som skal være på plass før bilsetet kan få bære AGR-merket.
Stolen i basismodellen har stoff og del-Sensico vegansk skinn, men i Ford sin pressemelding står det at dette setet også skal få elektrisk justering.
Det er ikke sjelden at man i Norge ikke får tilgang på «laveste utstyrsnivå» i forhold til en del andre land i Europa, som da kanskje får dette basis-setet med manuelle innstillinger som du ser på bildet.
Bilen vi fikk se var en håndlaget modell, dermed er det en del ting som ikke blir helt identisk på produksjonsmodellen, der man nok får muligheten til å justere lengden på sitteputen og korsryggstøtten 4 veier i AGR-setet.
I dette setet var ikke den elektriske justeringen aktivert, så dermed fikk vi ikke tilpasset setet noe da vi satt i bilen, og velger med å drøye kommentarer om setekomfort til vi får prøve setet i produksjonsmodellen. Likevel er det et godt tegn at AGR-seter er tilgjengelig, noe som gir lagt flere muligheter for setejustering enn man for eksempel finner i Mustang Mach-E.
I dette førermiljøet mistenker jeg at det vil være veldig lett å trives, enten man skal på korte eller lange turer. Vi fikk også se en modell med kun interiør, der vi fikk studere en del interiørdetaljer litt nærmere.
Ganske mye lettere å studere bilens interiør når tak og vegger er ute av veien for anledningen.
Helt sikkert noen som tenker som meg, hva? Skal passasjeren måtte justere setet manuelt når førersetet er elektrisk? Nei, ikke om man velger AGR-setene. Da er begge seter elektrisk justerbare, og med massasje.
Den store skjermen mellom setene er på 15 tommer, og det er en knapp på håndtaket nedenfor skjermen som gjør at man kan justere skjermens vinkel. Det åpner også for det Ford kaller «My Private Locker», et rom man ikke får åpnet uten at bilen er i gang og det er strøm til knappen. En slags safe på et vis.
Legg merke til «klimaknappene» nederst på skjermen, som er der uansett hva som foregår lenger opp på skjermen.
I rommet under skjermen kommer det mer belysning i produksjonsmodellen, men du skimter kanskje likevel at det er et par USB-C plugger der inne? Knappen jeg nevne er på oversiden av hendelen du ser øverst i bildet over her.
Den knappen holdes inne for å justere på skjermens vinkel.
Det er veldig mange «hakk» skjermens vinkel kan stanses i, så her er det en innstilling for enhver smak.
Bakom skjermen er det ladeplate til mobilen, og bakom der igjen kan det være koppholdere, men de kan også plukkes ut.
Rommet mellom setene er stort, og de flaskene du ser korken til er 2 flasker på 1,5 liter, og en flaske på 1 liter. Her kan man også legge inn en laptop på 15» dersom man ønsker dette.
Det er en del muligheter for å dele opp det store rommet mellom setene, og det som brukes som romskillere er også isskraper til vinteren.
Vi har jo blitt vant med at mange nye biler fra Ford har varme i frontruta, men det har ikke Explorer. Da jeg spurte om hvorfor så handlet det en del om kostnader ved ruteskift, og at folk stort sett brukte app til å forvarme elbiler før de reiste noen plass om vinteren uansett. Med andre ord et kost/nytte spørsmål.
Dersom man plukker ut koppholdere og andre elementer er det plass til å lagre dem i rommet fremfor det store rommet mellom setene.
Det røde du ser der framme er en vindushammer, som man gjerne finner på busser, til en eventuell nødssituasjon under vann eller lignende, for å komme seg ut gjennom vindusruter.
På Ford Explorer har man valgt å ikke ha head-up display, men heller fokusere på skjermen bakom rattet. Nok et kost/nytte spørsmål der fokusgrupper man har spurt har ment at head-up display ikke er kritisk nødvendig.
Lydplanken har et stilig og ganske flatt design, det var ikke lyd i den i modellene vi fikk se, men vi gleder oss til å høre på anlegget fra Ford, som før gjerne har lent seg på audiokomponenter fra kjente lyd-merker.
Du har kanskje allerede sett at rattet er designet med noe flat topp og bunn, og noe av hensikten med dette designet er at rattet ikke skal komme i veien for skjermen bakom rattet.
Selv tenker jeg nok at plassering av skjerm i selve rattstammen løser akkurat den utfordringen, men Ford har valgt å feste skjermen i dashbordet istedenfor i rattstammen.
Girvelgeren kjenner man igjen fra VW ID.Buzz, i en spak bak rattet på høyre side, men hva er det her inne som man kan kjenne igjen fra VW i tillegg til girvelgeren?
Knapper i dør er lett gjenkjennelig fra Volkswagen, noe som da betyr en ny plassering for varme i sidespeil for de som har hatt Ford lenge fra før. Man har kun 2 knapper for å åpne/lukke vinduer, og må trykke på «Rear» for å åpne/lukke vinduene bak med de samme to knappene.
Disse seteknappene er hentet fra Volkswagen, men det kan jo være at det kommer noen små justeringer her på produksjonsmodellen.
Vi tror vel også at mye av selve setet under Sensico vegan skinnet er hentet fra Volkswagen, og det er på ingen måte negativt.
Til venstre for rattet var det påklistret en plate fra en VW ID.Buzz i bilmodellen, mens i den mer åpne modellen av interiøret var det mer korrekt i forhold til hvilke knapper Ford tar med seg videre fra Volkswagen.
Ettersom dette er modeller kan det naturlligvis komme noen flere små justeringer før produksjonsmodellen er klar.
Vi synes Ford har tatt med seg fornuftige ting fra Volkswagen inn i Ford Explorer, som forøvrig lages i Ford sin fabrikk i Köln i Tyskland, og dermed får langt kortere reisevei til Norge enn Mustang Mach-E som har reist hit fra Mexico.
Baksetene har bemerkelsesverdig god plass til knær og til hodet, mye på grunn av en noe lav seteposisjon, som jo passer optimalt til størrelsen på de som oftest må befinne seg i bakseter. For meg som er lang betyr det en noe spiss knevinkel.
Som du ser på bildet over er gjennomlastingsluka stor og romslig i Ford Explorer, og man har koppholdere i armlenet når gjennomlastingsluka ikke benyttes. ISOfix finner man i yttersetene. 2 x USB-C er det også til de som sitter bak.
Som man ser på bildet over her er også Explorer sine bakseter optimalisert komfortmessig for 2 personer bak, men flatt gulv gjør det mulig å bruke midtsetet, uten at vi skal si at det er veldig komfortabelt.
Setekomfort er uansett enklere å uttale seg om når man har en produksjonsmodell å sitte i, men plassen er svært god baki her selv for store voksne karer.
Her er gulvet i bagasjerommet plassert i øvre nivå, som gir flat innlasting, men når man skal på langtur, eller man skal ha med mer volum, kan man plassere gulvet en del cm lenger ned.
40/60-delt baksete og som nevnt en stor gjennomlastingsluke. Man har ikke frunk, den er ofret for å maksimalisere plassen i kupeen til folk, men ytterst i bagasjerommet har man en «brønn» under gulvet til ladekabler og slikt som man som regel bruker frunken til.
Oppdatert 26/3-24:
Som 5-seter og med normal måling til toppen av bakseteryggen er bagasjerommet på 450 liter. Bruker man bagasjegitter og laster til taket er det plass til 536 liter.
Som du kan se på bildet over var gulvet veldig «hjemmesnekra», men blir nok en del bedre i produksjonsmodellen, og du ser konturene av brønnen, denne vises enda bedre i videoklippet nedenfor her.
Det var litt underlig å snakke i lokalet der bilen sto i Düsseldorf, for det ble en del gjenklang, derfor en noe «lav» stemmebruk i videoklippet for å unngå alt for mye ekko. Alle lyskasterne gjorde det hele til en litt badstuelignende opplevelse, men det var veldig moro å få se den nye Ford Explorer!
I tillegg til lanseringsfargen som var på bilmodellen vi fikk se, Arctic blue har man tilgang på følgende farger, sett fra venstre mot høyre: Frozen White, Vibrant Blue My Mind og sølv metallic…
Fra venstre: Agate Black, Lucid Red og Magnetic Grey.
Her har den ferdige bilen havnet veldig tett på skissene, det er jo litt moro, for skissene var veldig stilige.
Prismessig sier Ford Motor Norge at den nye Explorer skal starte prismessig under kr 500 000, og det må den jo for at den skal være hakket rimeligere enn Mustang Mach-E.
Det vil jo da også bety at den kommer under den «magiske» mva-grensa i Norge, og jeg kan ikke forstå noe annet enn at dette vil kunne bli en elbil som raskt havner inn i kategorien «veldig mye elbil for pengene».
Oppdatert 26/3-24: Prisene for Norge finner du nå lenger oppe i denne saken, og at man får toppmodellen under kr 500 000 kan vi nok takke Tesla og dagens økonomiske situasjon en del for 😉 Veldig mye elbil/utstyr/rekkevidde for pengene!
Dersom vi ikke bommer totalt med en antatt rekkevidde rundt 500km, og med rask lading, varmepumpe og varming av batterier før lading, så vil også det å eie og kjøre en elbil som dette kunne være meget hyggelig uansett årstid.
Oppdatert 26/3-24: Max rekkevidde får du med RWD Extended Range uten Premium pakka – WLTP-rekkevidde inntil 602km.
Det at Ford har valgt å prioritere plass i kupéen i denne kompakte SUV’en tror vi også er lurt, for innvendig er det ikke lett å forstå at bilen ikke er lenger og høyere enn den faktisk er.
Vi synes Ford har fått utrolig mye elbil ut av MEB-plattformen og en akselavstand som deles med VW ID.3, så gjenstår det å se hva folk i Norge tenker om nye Ford Explorer. Den kan ikke bestilles riktig enda, for prisene må bli helt klare først, men det er nok mulig å sette seg på liste som interessert om du kontakter din nærmeste Ford forhandler.
Oppdatert 24/3-24: Nå kan Ford Explorer bestilles hos din nærmeste Ford forhandler.
Vi gleder oss til den dagen det blir mulig å prøvekjøre nye Ford Explorer, for denne modellen fikk vi ikke kjøre.