Dette er ingen test av bilen da vi kun hadde noen timer til disposisjon, slik at dette kun blir å anse som en rask titt. Vi kommer tilbake med en skikkelig test av både ET og ES i August/September.
ET er en stor SUV som måler 4,98 meter i lengden og 1,98 meter i bredden. Akselavstanden er på 3 meter, noe som gir god plass både i baksetene og i bagasjerommet. Både ET og ES er tilgjengelige med 2 batteripakker, det minste på 77 kWt, det store på 100 kWt.
Priser og ladehastigheter vil naturlig nok variere ut ifra hvilken batteristørrelse du velger, dette kommer vi tilbake til på sensommeren – er du derimot utålmodig kan du jo stikke innom Sandven-gruppens butikker da det er de som skal importere og selge bilene i Norge.
Dersom man velger det store batteriet er luftfjæring standard, og nettopp standardutstyret er meget imponerende på disse bilene. Her er det selvsagt importøren som har valgt pakken, men den kunne neppe inneholdt mer enn den gjør. Jeg hadde disposisjon til bilen i en del timer og fikk kjørt et godt stykke på veiene rundt Oslo/Gardermoen, men inntrykkene fra kjøreopplevelsen får vi komme tilbake til i August, da vi på nåværende tidspunkt ikke får lov til å si noe om dette.
Sjekk ut vår korte video av Exlantix ET i Norge over.
Setekomforten er meget god, med gode justeringsmuligheter. Varme, ventilasjon og massasje er tilgjengelig og seteposisjonen lagres på profilen som er aktivert i bilen.
Exlantix skal være luksus, og førsteintrykket av disse bilene har alltid vært bra. Materialkvaliteten er veldig god, her må du lete langt ned på dørene før hardplasten gjør seg gjeldende. Taktrekket er dekket i deilig alcantara, ellers er det stor grad av skinn/kunstskinn som gjelder. Skjermene har et fint brukergrensesnitt, og gir deg den informasjonen du trenger. Apple CarPlay og Android Auto er tilgjengelig for de som heller ønsker å bruke det.
I løpet av mine timer med bilen fikk jeg tid til å teste en hel del, men inntrykkene får vi som nevnt komme tilbake til senere.
Plassen i baksetene er imponerende god, her sitter jeg meget komfortabelt bak meg selv. Baksetene kan skyves elektrisk i lengden, i tillegg til at du kan justere ryggvinkelen. Legg på at yttersetene er oppvarmede og ventilerte så skjønner du at Exlantix gjør alvor av luksusordene sine.
Panoramataket er standard og har en gardin som elektrisk kan skyves for.
Markedssjef for Exlantix Norge – Bruno Su – gleder seg til de første kundebilene blir utlevert og har stor tro på at bilene vil bli godt mottatt av det norske folk.
Vi gleder oss til å ta bilene gjennom våre faste tester slik at vi blir enda bedre kjent med dem og få sett litt nærmere på hvordan bilene håndterer norske veier og utfordringer.