Denne testen vil mest omhandle Tesla Model X Plaid da bilene for det blotte øye fremstår som veldig like. Eventuelle forskjeller vi finner mellom de to utgavene vil bli fremhevet.
Tesla Model X er en diger bil som måler 5,057 meter i lengden og 1,999 meter i bredden. Plaid-utgaven veier 2464 kilo, noe som er 75 kilo tyngre enn Dual Motor som veier 2389 kilo. Den økte vekten handler om at Plaid har en ekstra elmotor på bakakselen, altså tre elmotorer totalt.
Tesla Model X har et batteri på rundt 100 kWt, uten at Tesla selv oppgir dette helt nøyaktig. WLTP rekkevidden er 576 kilometer på Dual Motor og 543 kilometer på Plaid, her igjen handler forskjellen om den ekstra elmotoren på Plaid. Sprinten til 100 km/t skjer på spinnville 2,6 sekunder på Plaid, mens det tar 3,9 sekunder på Dual Motor, som i seg selv er svært raskt.
Plaid yter tilsammen 1020 vanvittige hestekrefter og har spesialdesignede elmotorer med karbonhylsede rotorer.
Tesla Model X Dual Motor starter på 1 059 823 kroner, og i velkjent tesla-stil så er det svært lite man kan legge til utover standard utstyr. Du kan velge mellom alle eksteriørfarger gratis, så det du eventuelt vil endre på som koster penger er interiørfarge og setekonfigurasjon. Pressebilen har 7 seter, som koster 35 800 kroner pluss moms, samt at man har lagt til vinterdekk, og da ender totalprisen på 1 147 070 kroner. (Oppdatering 18/3-24 – Perlehvit er nå den eneste eksteriørfargen som er gratis, alle andre farger koster ekstra)
Model X Plaid koster fra 1 211 433 kroner, og som på Dual Motor-utgaven er nærmest alt standard. Plaid fås kun med 6 seter, og da ender prisen med vinterdekk på 1 267 044 kroner, altså knappe 120 000 kroner opp fra Dual Motor.
Begge modeller kommer standard med 20″ felger og dekk. Plaid stod på 255/45-20 foran og 275/45-20 bak. På Plaid får du også bremsecaliper lakkert i rødt.
Tesla er gode på plassutnyttelse og selv om frunken på Model X har blitt noe mindre med årene så rommer den fremdeles solide 183 liter. God plass til en kabinkoffert og ladekabler, og alt holdes tørt og støvfritt ved hjelp av gode pakninger.
Meget komfortable seter med gode justeringsmuligheter, men mangel på justering av sitteputens lengde og massasje. Oppvarmede og ventilerte i tre nivåer.
Seteposisjon lagres på profilen som er aktivert, og her har du også muligheten for å velge inn og utstigningshjelp.
Hyggelig førermiljø hvor man tydelig ser at Tesla har tatt steg hva gjelder byggkvalitet og gått vekk ifra det som tidligere var veldig minimalistisk.
Gode løsninger, med to trådløse ladeplater, en midtkonsoll med masse oppbevaring og endelig koppholdere med god klemming. Skjermen er ny og nå horisontal og ikke vertikal, og fremstår som utrolig responsiv og lekker. Egen skjerm foran rattet eller yoken som i dette tilfellet, som gir deg den informasjonen du trenger, men vi skulle gjerne sett at man kunne ha både gjenværende batteriprosent og rekkevidde i kilometer tilgjengelig til enhver tid.
Plaid har interiørdekor i karbonfiber, mens Dual Motor utgaven har enten Ebony eller valnøttdekor – avhengig av hvilken interiørfarge du velger. Ellers er alt likt.
Rundt og tradisjonelt ratt er standard, yoke rattet er et tilvalg som koster 11 000 pluss moms på begge modeller. Som vi har blitt vant med fra Tesla så er hendlene bak rattet historie, så for undertegnede spiller det liten rolle hvilken ratt-type du velger da problematikken rundt blinklysene er den samme.
Tesla Model S og X har egen instrumentering, som gir deg den informasjonen du trenger, uten at du kan endre på utseendet. Trekk for at man må velge mellom batteriprosent eller gjenværende kilometer, her burde det være plass til begge.
I videoen over kan du se mer av dagene vi hadde med Tesla Model X Plaid.
Velkjente menyer, som er svært intuitivt lagt opp. Skjermen på 17″ er svært lekker og responsiv og kan nå vinkles mot venstre eller høyre.
Voldsomt kraftig prosessor på opptil 10 terraflops gjør at du her kan spille spill via Steam, og de innebygde spillene begynner etterhvert å bli relativt imponerende – for de som bryr seg om sånt..
Navigasjonen til Tesla er god, og måten den hjelper deg på er klasseledende. Her lages ruter på et blunk, og den viser deg med stor nøyaktighet hvor mye strøm du vil ha igjen ved destinasjonen. Ladestopp legges inn ved behov og batteriene forvarmes før lading, men noen manuell forvarming har man fremdeles ikke.
Navigasjonen tar hensyn til elevasjon, vær og trafikk så estimatene stemmer overraskende bra, noe vi fikk oppleve da vi reise hjem fra eCarExpo i Lillestrøm. Den dagen var det -14 grader ved start, og bilen estimerte at vi skulle komme frem til en superlader på Brokelandsheia med 14 %. Vi kjørte uten å tenke på effektivitet og ankom Brokelandsheia med 14 % km da med batterier som var forvamet for optimal ladeeffekt.
Dørene som åpner som falkevinger er særdeles praktiske ved inn og utstigning av baksetene. Model X Plaid kommer kun som 6-seter, mens vanlige Model X kan velge mellom 5, 6 eller 7 seter.
Setene er elektrisk justerbare, men justeringene er noe redusert og det finnes definitivt bakseter som er mer komfortable. Mangel på armlene kan gjøre at det føles noe vanskelig å finne en god posisjon her. Alle setene har mulighet for oppvarming, men det er kun på setene på andre rad at du har ISOFIX.
Dual Motor utgaven fås som nevnt med tre setekonfigurasjoner og pressebilen har 7 seter. Benken på andre rad er manuelt justerbar, og du har ISOFIX på yttersetene. Alle setene er oppvarmede, men som på 6-seteren så er det mangel på armlene og og setene føles litt smale ut.
Bak meg selv har jeg fremdeles en del plass til knærne uten at plassen imponerer. Selvsagt flatt gulv, så plassen føles mer enn adekvat.
På utgaven med 5 seter så fremstår kneplassen som helt lik, gitt at sittebenken er skjøvet helt bak.
På grunn av utskjæringen til vinduet i taket så er det nok av hodeplass på andre rad. Med mine 178 cm er det fremdeles masse plass, så her vil også høye personer få plass.
Lårstøtten er grei på andre rad, selv om sitteputen ikke er særlig lang. Føttene får god plass under setet foran selv om dette er kjørt helt ned, og det hjelper helt klart på.
Skjerm på 9,4″ bak med mulighet for spill og kino. Egen klimasone, og du kontrollerer temperatur og viftehastighet bak samt setevarme. Mulighet for å koble til hodetelefoner via Bluetooth, slik at man kan se på det man ønsker bak uten å forstyrre andre.
To USB-C utganger samt to koppholdere er tilgjengelig under skjermen.
Verre med kneplassen på tredje rad. Model X er en stor bil, men den tredje raden er forbeholdt de aller minste som helt sikkert vil finne seg godt til rette bak her.
Kneplassen på tredje rad i 7-seter utgaven fremstår som noe mindre, her vil vi nok påstå at voksne ikke kan sitte på lengre turer. Vanskeligere innstigning ved at man ikke har det åpent i midten som i 6-seteren, og en ganske klaustrofobisk opplevelse.
Det er akkurat nok plass til hodet på bakerste rad, men det vil ikke være særlig komfortabelt å sitte her på lengre kjøreturer da det blir en noe statisk sittestilling for å få plass.
Du finner to koppholdere mellom setene, og her er det også to USB-C utganger.
Med tredje seterad oppe har du 425 liter med plass. Gode sidelommer, og ankepunkter for sikring av last, men dessverre ikke noe feste til sikkerhetsnett. 12V uttak på høyre side.
Setene legges ned ved å trykke på en knapp på seteryggen. Helt flatt gulv, og plassen øker til 935 liter. Mangel på hattehylle og nok sikringspunkter gjør seg gjeldende.
Skyver du andre rad helt frem og utnytter all plass i bilen, har du 2431 liter med plass.
Dual Motor utgaven vi testet hadde som nevnt 7 seter og med tredje seterad har man også her 425 liter med plass. Legger du ned tredje rad får du tilgang til 957 liter, også her får du helt flatt gulv.
Legges også andre rad ned får du 2314 liter med plass.
Selv med to elmotorer på bakakselen så har man en diger brønn under bagasjeromsgulvet. Hvorfor ikke flere får til dette kan man jo bare lure på, her er i hvertfall beviset på at det er mulig om man bare er villig. Utrolig god plass, klasseledende rett og slett.
Hengerfeste er standard på Model X og du kan ha 2250 kilo på kroken som her er manuelt avtagbar.
I videoklippet over kan du se mer av dagene vi hadde med Tesla Model X Dual Motor, og hva vi synes om «innstegsmodellen».
Tesla Model X Plaid hadde tidvis utfordrende forhold på landeveistesten med kraftig snøfall og mye snø i veibanen på deler av strekningen. Tidvis også underkjølt regn som gjorde at varmeapparatet og oppvarmede vindusviskere gikk for fullt noe som igje resulterer i økt forbruk. Temperaturene lå mellom -2 og -5 grader og beregnet rekkevidde havnet på 496 kilometer med et forbruk på 18,2 kWt/100 km.
Rekkevidden og forbruket imponerer, her viser Tesla seg fra sin beste side.
50/50-testen vår ble med Plaid kjørt under mye bedre forhold, med temperatur på 3 grader og kun delvis våte veier. Denne testen er noe tøffere ved at man her også inkluderer omtrent 50 % med motorvei med hastighet på 100 km/t.
Beregnet rekkevidde havnet på denne turen på hele 526 kilometer, noe som er intet annet enn imponerende. Her kommer man altså tett opptil WLTP rekkevidden på en dag som ikke akkurat minner om sommer. Forbruket på turen endte på svært respektable 17 kWt/100 km.
Vinteren 2023 går inn i historiebøkene som snørik – det er i hvertfall vår påstand. Da vi skulle ut på 50/50-test med Model X Dual Motor ar det tidvis null sikt grunnet tett snøvær, mye vind og snøfokk. Opp i sterk kuling i kastene og relativt håpløse forhold for en rekkeviddetest. Vi brukte veldig mye lengre tid på denne turen grunnet at det var umulig å holde fartsgrensene og på motorveien var det eviglange køer bak brøytebilene.
Estimert rekkevidde havnet på 364 kilometer med et forbruk på 24,6 kWt/100 km – altså mye høyere forbruk enn på samme runde med Plaid, og 162 kilometer kortere beregnet rekkevidde. I teorien så skal Dual Motor utgaven gå litt lengre enn Plaid da denne veier noe mindre grunnet at man kun har to elmotorer, men igjen så ser vi hva vær og føreforhold gjør med forbruk og rekkevidde.
Vi prøvde oss på landeveiestesten vår også, men etter ca 20 kilometer så ga vi opp grunnet at trafikken gikk ikke fortere enn 30 km/t, og det var tilnærmet umulig å komme forbi grunnet snøfokk og ingen sikt. Vi hadde fint klart å kjøre runden, men resultatet ville blitt svært lite representativt, så derfor stod vi over og viser heller til rekkeviddetallene vi fikk på Plaid, da rekkevidden som nevnt skal være minst like god her.
Som alle andre modeller fra Tesla kan også Model X og Model X Plaid ta imot 250 kW. Ladetesten vår bekrefter dette og vi så 255 kW som maks, men i velkjent Tesla-stil så daler hastigheten fort og det er ikke lange blunket du skal gjøre før du ikke ser toppfarten.
Øvelsen 10 % til 80 % ble unnagjort på 28 minutter, som er samme tid som vi fikk da vi tidligere testet Tesla Model S og Model S Plaid som har samme batteri og drivverk som man her har. Tesla er ikke kjappest på lading, men 28 minutter er innenfor det vi refererer til som godkjent. Som vanlig hos Tesla hjelper navigasjonen enkelt til med å finne ladere, og forvarmer batteriene slik at man hele tiden skal oppnå best ladeeffekt, og det er positivt at ladingen tar relativ lik tid uavhengig av om det er -20 eller +20 grader ute.
En detalj som ikke betyr så mye for noen, men vi liker svært godt at man i bilen alltid kan se prisen per kWt på ladestasjonen og hvor mye ladeøkten totalt vil koste. Sperreavgiften er også noe vi liker, den forhindrer at biler blir stående ved laderen etter at man er ferdig ladet. Sperreavgiften til Tesla slår kun inn dersom bruken av superlader-stasjonen er opp mot maks kapasitet.
Tesla Model X er en behagelig bil å ha med på tur. Luftfjæring er standard, og du kan selv velge hvordan demperne skal opptre. Støyisoleringen er god, men ikke blant de aller beste – du hører spesielt en god del vindstøy. Styringen er grei, men dette er en stor bil og svingradiusen er ikke blant de beste – faktisk ganske dårlig.
Musikkanlegget er svært bra, brukervennligheten på menysystem klasseledende og sittekomforten oppleves også som meget god. Som vi etterhvert har lært fra Tesla så er det heller ikke her dedikerte sensorer for lys og nedbør, slik at både viskere og lys lever til tider sitt egne liv. På den positive siden så har Tesla nå fjernet funksjonen som tidligere gjorde at du ble tvunget til å ha auto-viskere når du aktiverte adaptiv cruisekontroll.
Parkeringssensorer får du heller ikke, og da vi tidligere kikket på hvordan dette fungerer i praksis så fikk vi relativt dårlig inntrykk av systemet. Denne gangen testet vi igjen og på dette punktet har Tesla virkelig kommet langt, nå virker det som om systemet er mye mer fin-tunet.
Akselerasjonen er brutal i begge modeller, men 2,6 sekunder på Plaid er virkelig surrealistisk. Som på Model S Plaid har man også her Drag-race Mode som dersom aktivert vil bruke noe tid på å varme opp vitale deler for den enorme påkjenningen som systemene utsettes for. Forskjellen i akselerasjon høres kanskje ikke så mye ut, men de 1,3 sekundene som skiller Dual Motor og Plaid er virkelig noe du merker! Det betyr på ingen måte at Dual Motor virker treig, men over sekundet i forskjell er mye når man er nede på 3-tallet..
I begge modeller kan du velge mellom 3 nivåer av akselerasjon, og velger du chill vil bilen være relativt rolig og snill – og blir nok fort favoritten med familien ombord.
Tusen takk til Tesla Norge for å ha lånt oss Tesla Model X Plaid og Tesla Model X Dual Motor. Begge biler med vanvittige ytelser, men som samtidig byr på hurtig lading og god rekkevidde. Plassen til passasjerer kunne kanskje vært bedre med tanke på hvor stor denne bilen er, og bakakselstyring hadde vært kjærkomment. Model X har blitt dyr, men setter man bilen opp mot andre biler som ikke leverer i nærheten av resultatene denne gir deg så skal du slite med å finne konkurrenter uten å måtte betale svært mye mer.