En rask kikk på nye Audi Q8 e-tron (mars 2023)

Nye Audi Q8 e-tron ankommer butikkene og vi har sett litt nærmere på det nye flaggskipet til Audi.

Dato 01.03.2023 @ 15:06

Nye Q8 byr på mange nye og store oppgraderinger, men de er ikke nødvendigvis så lette å se utenpå bilen som har vokst litt i lengde, bredde og høyde.

 

De store endringene omhandler batteristørrelsen og rekkevidden.

Men fronten av bilen har fått en ny og redesignet grill som gir lavere luftmotstand. Hvorav det er en ny lysstripe over Audi logoen som eventuelt gir et tillegg i prisen.

På filmklippet over her ser du bilen fra noen flere vinkler enn på bildene.

Audi har tatt det store batteriet som den originale e-tron kom med og økt kapasiteten med over 20%, nå har Q8 et batteri på 108kW (!). Her snakker vi stort batteri.

I tillegg har Audi skvist ut mer en 30%  ekstra rekkevidde med hjelp av bedre systemer, og mer effektive motorer.

Audi har også introdusert aktiv aerodynamikk. Bilen styrer selv noen ventiler som styrer luften rundt om bilen etter behov for kjøling eller slikt for å minske luftmotstanden og øke rekkevidden.

 

Ladehastigheten har også blitt bedre. Q8 e-tron 50 kan lade opp til 150kW, men Q8 e-tron 55 kan lade med hastigheter opp til 170 kW.

Alt i alt betyr det en rekkevidde på opp til 550 km, og lading fra 10% til 80% skal ta 31 minutter under optimale forhold.

Nye Q8 har også fått nye spreke felger. Her vises bilen med felger mer rettet for maksimal rekkevidde.

Bak på Q8en har ikke mye skjedd siden den føste e-tron. Her har bilen fått et «Q8» emblem på bakluken, men utenom det er den kloss på identiskt.

Selv om mye er likt utenpå, er ikke prisen det. Nye Audi Q8 e-tron 50 starter på kr 717 900,-.

 

Utstillingsbilen hos Gromstad Auto i Arendal har en del utstyr huket fra listen over ekstra utstyr, som gjør at den koster rundt millionen.

Rundt om bilen er det noen detaljer som viser at dette er en Q8, nemlig Audi logoen og Q8 lasergravert inn på dørene ved b-stolpen.

Innvendig er det ikke mye som har skjedd. Interiøret og alle overflater er like som tidligere, men det er ikke noe en kan klage på. Bak rattet føles interiøret premium, og helt klart i stil med resten av bilen.

 

I likhet med setene i front er baksetene identiske til tidligere e-tron.

Ingen overraskelse i bagasjerommet heller. Bagasjerommet er like stort, og med praktisk oppbevaring under gulvet i bagasjerommet.

Velger du hengerfeste kan du fortsatt trekke med deg inntil 1800kg med den nye Audi Q8 e-tron.

 

Vi ser frem til å teste bilen skikkelig!

Takk til Gromstad Auto for en rask titt på den nye Audi Q8 e-tron.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: