En ørliten test av nye Mazda 3 mildhybrid (april 2019)

Mazda 3 har kommet i ny versjon, med lekkert design, svært høy materialkvalitet og meget høyt utstyrsnivå.

Dato 23.04.2019 @ 13:28

Den nye Skyactive-G mildhybriden med 122hk som jeg testet holder nok for de aller fleste, men vet du at du må ha mer krefter, så kommer det en Skyactive-X til høsten med 181hk.

En annen nyhet for Mazda 3 som kommer til høsten er muligheten for AWD, det kan det jo være en del i Norge som setter litt ekstra pris på.

Du får Mazda 3 som hatchback, som jeg testet, eller du kan få den som sedan, men jeg har vel en mistanke om at det blir hatchbacken det selges mest av her i Norge.

Jeg testet Mazda 3 i utstyrsnivå Cosmo, som er topputgaven. Mazda 3 er svært godt utstyrt i grunnversjonen Sky også, men velger man å gå ett hakk opp til Tech pakke får man med Bose-anlegg, adaptivt fjernlys i LED, Mørktonede ruter bak B-stolpen og 18″ felger.

Cosmo er da hakket over Tech Pakke, og har i tillegg med skinnseter som er elektrisk justerbare og med minne for førersetet. 360 ryggekamera, autobrems for kryssende trafikk ved rygging og litt annen småsnacks.

I biler med Bose-anlegg, så har man 330 liters bagasjerom, og har man ikke anlegg fra BOSE har man 334 liters bagasjerom.

Dette er målt etter VDA-standarden. Tar man av hattehylla får man jo noe mer plass.

Lekkert interiør med Cosmo utstyrspakke som har skinnseter. Som du kanskje så i videoen ble jeg nesten litt satt ut av den høye interiørkvaliteten i bilen her, for dette er jeg ikke bortskjemt med fra denne bilklassen.

Rattet er meget godt å holde i, og ser veldig lekkert ut. Oppvarmingen av rattet er i «holde-delen» av rattet, ikke toppen og bunnen.

Ryggekamera er med fra grunnpakken Sky, men ikke med 360 visning, den får du med Cosmo.

Kvaliteten på ryggekameraet har nå blitt meget bra. Det samme gjelder for infotainmentskjermen, som nå har fått oppdaterte menyer.

Klimareguleringen er logisk og fin, og man har det meste bortsett fra kjøling i setene her.

Bakom girspaken har man det nye menyhjulet, som nå er lavere og bredere enn før, og etter min mening en mer elegant løsning.

Til venstre for rattet er det en vippebryter for å velge ønsket kjøremodus.

Til venstre for rattet finner du en del knapper, blant annet minneknapper for førersetet.

Baksetene her er ganske normale, med klump for den som må sitte på midten, og eventuelt et armlene med koppholdere om ingen sitter i midten.

Når jeg selv sitter i forsetet får jeg ikke skikkelig plass til knærne i baksetet. Med en kortere sjåfør vil det ikke være et problem.

Dersom jeg skal sitte skikkelig oppreist i baksetet, så får jeg ikke skikkelig plass til hodet mitt.
Nå er jeg ikke tynn, men usikker på om slanking av bakenden min ville løst hele utfordringen for meg med tanke på hodeplass i baksetet.

Er du under 180cm vil du neppe oppleve hodeplass i baksetet som noen utfordring.

Litt spiss knevinkel og kort sittepute er relativt normal kost for meg i et baksete, men så er heller ikke de fleste bakseter laget for å være tilpasset meg, men for å være tilpasset kortere folk, for eksempel barn.

Med tanke på at baksetet er tilpasset barn, og utstyrsnivået i bilen ellers er veldig høyt, så stusset jeg litt over at det ikke var noen utganger for luft til baksetet, eller noen lademulighet for de i baksetet. Pussig!

Hva må man ut med for en Mazda 3?

Den starter på 337 500 for Cosmo utstyrsnivå som er det man får tak i nå i starten.

Hos Sigmund Aasen har de introduksjonstilbud nå. Der får du med metallic lakk og vinterdekk for 339 900 for Cosmo som jeg har testet.

Forbruket er målt etter den nye WLTP-standarden, og er oppgitt til å være 0,67 liter bensin på mila.

Det kan vel ikke akkurat sies å være lavest på markedet, på tross av at den nå er mildhybrid.

Da jeg testet Peugeot 508 brukte den 0,57 liter bensin på mila med en 225hk motor, så her har Mazda fortsatt litt å jobbe med.

Nye Mazda 3 er meget komfortabel å kjøre, og når den kommer med 181hk mistenker jeg at den kan bli riktig så kjøreglad også.
For fjæringene er gode, og komforten er god, men du slenges ikke akkurat baklengs i setet ved akselerasjon med 122hk-motoren.

Takk til Sigmund Aasen for lånet av nye Mazda 3!

Annonse