En liten test av nye Audi Q3 (mars 2019)

Nye Audi Q3 har endelig kommet seg til butikkene. Den er kraftig modernisert, og svært god å kjøre.

Dato 06.03.2019 @ 11:34

Audi Q3 har gått fra å være litt liten, til å bli stor nok, selv for meg som ikke er så liten.

Når man bor på Hisøya, og skal kjøre i bratte bakker, kan Quattro være veldig kjekt på vinteren.

Før i verden var det mulig å forstå noe av de tallene som sto bakpå en Audi, for det var en sammenheng med antall liter motoren hadde.
Når som motorene får mindre volum uten å få mindre krefter har Audi gått over til et system som ikke jeg husker i hodet for å si det slik:

25 fra 70 kw (93,83 hk)
30 fra 81 kw (108,58 hk)
35 fra 110 kw (147,45 hk)
40 fra 125 kw (167,56 hk)
45 fra 169 kw (226,54 hk)
50 fra 210 kw (281,50 hk)
55 fra 245 kw (328,42 hk)
60 fra 320 kw (428,95 hk)
70 fra 420 kw (563,00 hk)

Det betyr at denne 40 TFSI har mellom 167 og 226 hk, og det stemmer, for den har 190hk.

Bilene med 150hk motor heter da 35.

Foreløpig får du nye Audi Q3 med bensin, eller diesel, og begge med 150hk eller 190hk.

150hk bensin får du uten Quattro, mens resten er med Quattro. 190hk motorene og 150hk bensin kommer med S-tronic automatgir.

Rimeligste Q3 starter på 489 900, og testbilen, en 190hk bensin med Quattro starter på 581 700.

Over grunnversjonen har du Advanced og S-Line, testbilen er en godt utstyrt S-Line og koster 775 000.

Som du kan se meg fortelle i videoklippet over er bilen meget god å kjøre, og jeg har kjørt en del biler i det siste som er laget for å være gode å kjøre, så jeg har en del å sammenligne med. 190hk bensinmotoren oppleves som frisk, men også ganske tørst.

Svært godt å sitte i dette delskinn S-line setet med elektrisk justering, ekstrautstyr. Her kan seteputen forlenges, og man får stilt inn setet slik man vil ha det.
Skulle nok valgt minnefunksjon, men det var ikke inkludert i vinterpakken der el-sete lå inne. I den pakken var det også fjernbetent parkeringsvarmer, men det rakk jeg ikke få særlig glede av, for det var litt for varmt da jeg testet bilen.

Selv om girspaken kanskje er relativt tradisjonell, så er interiøret i nye Q3 kraftig modernisert.

Man trenger naturligvis ikke vise kart i begge skjermer som jeg har her, men man kan ha den informasjonen man vil i de ulike skjermene.
Stor grad av selvbestemmelse når det gjelder hvordan det skal se ut og hva som skal vises. Det liker jeg veldig godt.

Her ser du skjermene med 2 helt andre visninger.

For meg som kjører mye nye biler var det ganske uvant å vri om nøkkelen for å starte bilen, men det funker jo fortsatt det også.

Godt ratt å holde i, men rattvarme? Hvorfor er ikke det standard?

Cruisekontroll styrer du med en spak bakom rattet. Denne bilen hadde Assistentsystempakke, og dermed var det adaptiv cruise med stop & go funksjon. Fungerte bra.

Instrumentene kan vises i mange varianter, men det er 3 hovedvarianter og dette er Sportsvisning. Du velger hva som skal vises mellom instrumentene og om instrumentene skal være store eller små. Virtual Cockpit er en del av en navigasjonspakke.

Ryggekameraet er meget godt, og du har også avstandsvisning til høyre for kameravisningen.

Meldinger som dukker opp hver gang man starter bilen er jeg begrenset glad i, enten det er sentral informasjon eller ikke.

Systemet Audi har laget når det gjelder å skrive på skjermen liker jeg svært godt, i videoklippet litt lenger oppe i saken her kan du se hvordan jeg bruker dette.
At systemet skjønner mine krøllete bokstaver er ganske moro! Veldig stilig at man kan skrive ord også, og ikke bare 1 og 1 bokstav.

Fungerer både i søkefunksjonen til navigasjon og telefon, og sikkert flere steder jeg ikke rakk å utforske også.

Under klimaanlegget er det en volumkontroll for den som sitter i passasjersetet. Føreren styrer jo dette fra rattet.

Noen knapper for Drive Select, ESP, motorstans og slikt.

Så kommer det en ladeplate for mobilen, og USB-tilkobling om man vil bruke Apple Car Play.

Girspaken synes jeg er fin, men har hørt noen mene at den kanskje ikke er like fresh og moderne som resten av interiøret har blitt.

Selv tar jeg meg selv i å undres om et førermiljø med såpass mye mykplast og lite skinn blir nok luksus til å forsvare en pris på 775 000?

Den gode lyden fra Bang & Olufsen anlegget, og den gode kjørefølelsen, og Quattro, og plassen hjelper jo på…

Velger å ikke konkludere, men å fortsette med å undres.

Så var det baksetene, og her merker man at plassen i nye Q3 har økt noen helt sentrale cm.

Det er nå luft mellom mitt hode og taket, noe som gjør at jeg sitter komfortabelt med hode/nakke.

Selv om forsetet er stilt inn på meg selv, så har jeg nå luft mellom mine knær og forsetet, også en sentral forutsetning for at jeg skal kunne sitte komfortabelt bak.

Knevinkelen min er også meget god, mye mer vannrett og 90 grader i kneet enn i svært mange andre bakseter.
At sitteputen ikke går lenger ut er nok gunstig for de som er storbrukere av bakseter, altså barn, jeg sitter jo uansett helst i førersetet.

Hva skulle du ha ladet sa du? Da må nok noen foran hjelpe til litt, eller så kan du legge det til fra listen over ekstra utstyr.

Baksetene kan skyves, 60/40 og man kan justere ryggvinkel, noe som gir god fleksibilitet.

Audi mener det er plass til 675 liter baki her, det har jeg ikke kontrollmålt, men det må nok være en målemetode som tar med plassen helt opp til taket. Velger å tenke at det er ganske god plass for de fleste. Har lest 530 liter, og da snakker vi nok plassen under bagasjeroms-skjuleren.
Den skrånende bakluken gjør at det nok ikke går inn så ekstremt mange banankasser baki her, men ettersom Q3 ikke er elektrisk, så får vi vel ikke svaret på den gåten.

At baksetet er delt 40/20/40 gjør det lett å laste inn lange saker om man kan unnvære midtplassen bak.

Du kan dra med deg opp til 2 tonn på henger, og taket kan også benyttes.

Nå kan du som er på jakt etter en passe stor, og kjøreglad SUV, svinge innom din nærmeste Audi-forhandler.
Så kan du bli bedre kjent med den, og finne ut hva bilen kommer på med det ekstrautstyret du vil ha med.

Takk til Audi Gromstad Auto for lånet av nye Q3!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: