Med på hovedbildet ser du Kris Rifa med en representant fra Honda, for å gi litt inntrykk av bilens størrelse.
Noe av det mest distinkte med Honda sin nye designretning er bakenden, som egentlig ikke ligner så veldig på noe annet man finner i markedet i dag. Praktisk er det nok, men jeg tror nok at enkelte vil trenge noe tid til å venne seg til designet. Da jeg selv så på bilder klødde jeg meg litt i hodet og lurte på om man kunne bli glad i denne bakenden på en bil, men det var langt enklere når man fikk se bilen i virkeligheten.
En ting vi fikk vite var at den kommer til å få mulighet for hengerfeste, men hvor mye vekt og slikt må vi vente med å få vite mer om til senere. Taklast jobbet de med for tiden, og på grunn av et stort glasstak var det fortsatt noe usikkert om det ble mulighet for taklast eller ikke på det nåværende tidspunkt.
Dersom jeg skulle listet opp alt vi ikke vet ville denne saken bli veldig lang, det er langt mer effektivt å liste opp det vi «kan anta»… Honda har et uttalt mål om 300 miles etter den amerikanske som kalles EPA. Det er en standard som er lagt strengere enn WLTP. Med «normal omregningsformel» der man ganger km EPA med 1,168 for så å dele svaret på 0,85 gir et estimert WLTP-mål på hele 663km.
Det er med andre ord trygt å anta at rekkevidden i en WLTP-test vil bli over 550km og aller mest sannsynlig noe over 600km på Honda 0 SUV.
Litt kort tid til filming, men hyggelig at vi fikk lov til å sitte inni prototypen av Honda 0 SUV. Det ble ikke nevnt i videoen, men setene var komfortable den korte stunden jeg satt i dem.
Som det ble nevnt i videoen så spurte jeg om konkurrenter til Honda 0 SUV, og da ble den størrelsesmessig plassert i nedre D-segment/øvre C-segment i størrelse, og konkurrenter som Hyundai IONIQ 5 og Tesla Model Y ble nevnt. Det ble også gjentatt ved mange andre av våre spørsmål om batteriteknologi, ladehastighet, pris med mer at den skulle være konkurransedyktig i forhold til sine konkurrenter.
Da vi spurte om rattets utforming fikk vi ikke noe svar på om det vill bli seende slik ut i produksjonsmodellen, men det ble nevt at steer-by-wire ville komme til denne bilen. Foreløpig er det Lexus RZ 550e som har dette, og den er på vei til Norge mot slutten av året eller starten av neste år.
Legg også merke til skjermene helt ytterst som hører til bilens kamerasidespeil. I videoklippet er jeg noe «skråsikker» på at de nok kommer til å tilby «vanlige speil», men i ettertid har jeg tenkt litt på at det ikke var tilgjengelig på Honda e, så hvorfor skulle de gjøre det tilgjengelig for Honda 0 serien? Jeg mistenker jeg må ha blandet litt med strategien til Hyundai som gjør slikt tilgjengelig som ekstrautstyr på toppmodellen, og Audi som også har det som tilgjengelig ekstrautstyr.
Operativsystemet er hentet fra den humanoide roboten til Honda som heter Asimo, så jeg antar det er smart og at man da kan snakke til bilen. Litt usikker på om Honda har fått med seg at merker som Volkswagen har innsett at noen knapper er å foretrekke fremfor «alt på skjerm», for her inne var det ikke en eneste knapp.
På bildet over her ser du Asimo til venstre og sedanen i Honda 0 serien. 0 brukes fordi det skal være 0 miljøpåvirkning og 0 dødsfall med den nye Honda 0 serien av biler. Det er også tydelig at aerodynamikk er med på å bestemme bilenes design, noe som vil redusere forbruket.
Vi fikk ikke åpne bakluka på prototypen da vi var på visitt i London, og ba om et bilde av bagasjerommet, men det har vi ikke fått enda, så jeg får bruke det jeg tok fra baksetene og heller oppdatere saken om bildet av bagasjerommet utenfra skulle dukke opp fra Honda Europa.
Det ble nevnt at det er en bordplate i hver vegg, slik at området også kan benyttes til rastepauseformål. Bagasjeromsvolum fikk vi ikke, men formen er unektelig praktisk.
Honda 0 SUV skal komme til USA i 2026, så får vi se om den dukker opp i Norge helt i slutten av 2026 eller i starten av 2027. Dersom du skal innom Goodwood Festival of Speed kan du få se nærmere på Honda 0 SUV der, det blir første offentlige visning for publikum i Europa.