En liten sniktitt på Changan Deepal S05 (juli 2025)

Changan kom til Norge 3/7, og viste fram Deepal S07 og S05, så det kommer egen sak om S07. Det som gjør at saken om S05 kommer først er at den vil få både 2WD og AWD og mer fornuftig ladehastighet, og blir nok første «volum-modell» fra Changan Deepal i Norge når den kommer om et par måneder.

Dato 04.07.2025 @ 17:46

Det er forholdsvis lite vi vet om Changan Deepal S05 foreløpig, men vi vet at den kommer med 2WD eller AWD, og sistnevnte åpner for et potensielt volum i Norge for dette bilmerket som er gammelt i Kina, men nytt i Norge.

Noen har sikkert hørt og lest om Mazda 6e som Changan står bak i et 50/50 eierskap med Mazda, og Changan produserer også for Ford og andre bilmerker i Kina.

 

Noe som er litt uvanlig med Changan Deepal sine biler er at hengerfeste og lakk er inkludert i prisen, samt alt annet utstyr, så det eneste som kommer i tillegg til bilens pris er vinterdekk. Prisen på Deepal S05 er ikke kjent, men den er 15cm kortere enn S07 som koster kr 399 900, og den skal etter sigende dermed bli rimeligere enn S07.

Tør vi våge å gjette på 349 900 for AWD-utgaven av Changan Deepal S05? Tiden får vise om vi er helt på jordet med vår gjetning, om et par måneder får vi nok svaret.

 

 

Hengervekt på 1 600kg er hyggelig, det samme er en solid frunk på over 100 liter, og plassen opplever jeg som veldig god i forhold til prisen som vi bare vet blir rimeligere enn kr 399 900.

 

Jeg vet ikke hvorfor, men man får ikke justere vinkelen på sitteputen i S05 eller i S07, det synes jeg personlig er litt dumt. Jeg er noe bred over baken og syntes jeg kjente mer til kantene i setet på S05 enn i S07, men man kan ikke dømme seter uten en skikkelig prøvetur.

 

I storebror S07 får man velge mellom oransje, sort og hvitt interiør, så jeg antar det vil bli noen lignende valg for S05 også, for denne oransje fargen på interiøret skal du være litt over middels sprek for å velge.

 

De som ser nøye på bildet over ser at det ikke er noen instrumentskjerm bakom rattet, men det man har er et godt head-up display, en antagelse jeg gjør ut fra opplevesen av head-up displayet i S07, for det er jo dyrere å lage flere varianter at HUD enn å ha samme i alle bilene.

 

Overraskende lite hardplast i interøret i forhold til prisen på bilen. Det ble hvisket litt om en WLTP-rekkevidde på 450km, men så hørte jeg noen andre nevne 460km, og jeg vet jo ikke hva som blir bekjentgjort om et par måneder, men vil ikke bli overrasket om det er i sjiktet 450-460km.

 

Som du ser i videoklippet får jeg plass til hodet og til knærne i baksetet bakom et forsete som er stilt inn på meg selv, så bakseteplassen i Changan Deepal S05 må kunne sies å være god.

 

Noe av det aller dårligste med Deepal S07 er ladehastigheten, for den trenger hele 48 minutter på å lade fra 10% til 80%, men denne S05 skal kunne lade «mye raskere», noe jeg mistenker betyr at den kan lade fra 10% til 80% på under en halvtime, noe som er langt mer levelig på langturer. Vi har ikke fått oppgitt noen ladehastighet eller ladetid, men om et par måneder vet vi nok det også.

 

Bagasjerommet er romslig nok til at Deepal S05 kan fungere for mange familier, men baksetet er delt 60/40 og det er ingen gjennomlastingsluke. Jeg vet heller ikke hvordan bagasjeromsskjuleren oppleves eller ser ut. Som du kan se i videoklippet er det et lite rom under gulvet helt ytterst i bagasjerommet. Du har også et 12V uttak i bagasjerommet.

 

S07 er klargjort for V2L, men jeg vet ikke enda om S05 også får dette. S07 hadde mørke ruter bak, men det hadde ikke S05, så noen forskjeller mellom dem finnes.

 

Som du kanskje ser på bildet over her så var det mange folk på lanseringen av Changan sin første dag i Norge, så det var litt småkaotisk med mange folk, så jeg må jo bare beklage over at bildekvaliteten og kvantiteten er noe lav i denne saken.

 

Med rett pris kan Changan Deepal S05 få et meget hyggelig volum i det norske markedet ettersom den kommer med AWD, bra plass og bra med utstyr.

Mer informasjon vil nok dukke opp på de nye nettsidene til Changan i Norge.

Motorgruppen som er importør har merker som Mitsubishi, Hongqi og nå også Changan fra 3/7, men det er ikke alle forhandlere som selger Mitsubishi eller Hongqi som skal ha Changan, så det kan nok være lurt å sjekke hvilken forhandler nær deg som får dette merket, på kartet står det foreløpig Oslo og Drammen, men det kommer flere på det kartet om ikke så lenge.

Annonse
Kategori:
Drivstoff: