Fordi det var 4 stk Porsche Taycan Cross Turismo som reiste rundt i verden som folk kunne få hilse på var det i utgangspunktet generelt fotoforbud på disse visningene, men så lenge vi forholdt oss til embargoen som var 28/4 kl 09:00 så fikk vi lov til å knipse litt bilder og filme litt da bilen var innom Porsche Center Kristiansand før påske.
Turbo S betyr at dette er den sterkeste utgaven av Taycan Cross Turismo, med 762hk og 1050NM i Launch control med overboost effekt, men den starter også på kr 1 702 900 før man legger på ekstra utstyr, og det vil man jo gjerne gjøre på en bil som dette.
En versjon som mange har lagt merke til, og flere allerede har bestilt er innstegsmodellen Taycan 4 Cross Turismo som har 476hk og 500NM i launch control med overboost, og 380hk disponibelt under vanling kjøring, og en startpris på kr 848 000.
Det er ca samme pris som er på en Taycan Base som har med stort batteri, samme antall hester/NM, og luftfjæring fra ekstrautstyrslista, men den har jo da ikke firehjulstrekk som Cross Turismo har.
Den har heller ikke like god plass i baksetet, eller i bagasjerommet som Cross Turismo. Den har heller ikke like god bakkeklaring.
Dermed er det en god del som ser på Cross Turismo som en hakket mer praktisk sportsbil for pengene.
Det er også mange nye kjøpergrupper som har fått øynene opp for Porsche Taycan takket være nettopp denne Cross Turismo utgaven, som de litt sparsommelige klarer å spekke under 1,1 millioner, og som de litt ekstra sparsommelige klarer å få under millionen.
Den utstilte bilen har offroad pakke, som gjør at den normale bakkeklaringen er på 15,6cm, man kan ikke justere den mer opp eller ned enn en Cross Turismo uten offroad pakken, men den har altså en annen høyde innstilt som normal. Det er også en del ekstra beskyttelsesplater på en Cross Turismo med offroadpakken.
Cross Turismo med offroadpakke kan justeres 2cm opp og 3cm ned, normal kjøremodus har en bakkeklaring på 15,6cm.
Cross Turismo uten offroadpakke kan justeres 3cm opp og 2cm ned, normal kjøremodus har en bakkeklaring på 14,6cm.
En vanlig Taycan har en bakkeklaring på 12,6cm. Dermed er bakkeklaringen en stor forskjell for de som skal en del på «hyttevei».
Foto: SB Automotive
Cross turismo er 11mm lenger enn en vanlig Taycan 4S og 30mm høyere. Sammenligner man med Base er Cross Turismo 15mm høyere.
I videoklippet over her får du bli med meg i baksetet, og noen runder rundt bilen, vi ser også på bagasjerom bak, ettersom det er en del annerledes enn for vanlig Taycan.
I en Porsche Taycan har du ganske mange ulike setevalg, og det har man naturlig nok også for Cross Turismo.
Hvor mye man kan stille på er en av ulikhetene mellom de ulike setene, her kunne man justere på klemming i sidene på sitteputen, klemming på sidene i rygg, lengde på sittepute, vinkel på sittepute, og hvor langt ut nakkestøtten skulle være. Elektrisk justering av ratt var det også, så når du har gjort alle dine innstillinger er det kjekt å kunne lagre dem alle.
Her var det også en ekstra skjerm til passasjeren foran, slik at man totalt har 4 skjermer å forholde seg til.
Vi var der ikke så lenge, men opplevde skjermene som relativt intuitive. Lading for mobilen finner man bakom de to koppholderne nedi armlenet.
Har du testa knappen for rattvarme? Den er ikke spesielt lett «å se» om du ikke vet hvor den er, men når man vet hvor den er så slipper man å lete.
Hint: under Porsche logoen i rattet dytter du en finger nederst i den litt smale åpningen, og da vil du etterhvert kjenne en knapp der, som er til å slå av/på rattvarmen.
Foto: SB Automotive
Er det lett å trives i førermiljøet på en Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S med alt av utstyr?
Ja! Det er veldig lett!
Men listen over tilgjengelig og svært fristende ekstra utstyr er lang og noe kostbar.
Førerplassen skiller seg ikke fra en vanlig Porsche Taycan, men så har vi baksetet, og det skiller seg en del spesielt når det gjelder hodeplassen!
Man kan bestille med 4+1 seteløsning, men der får ikke en meget smal andreklassing skikkelig plass, så litt usikker på nytteverdien av den +1 plassen egentlig.
Jeg er 184cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og har god plass over mitt hodet i baksetet på Taycan Cross Turismo. Enda en vesentlig forskjell fra vanlig Taycan!
Kneplassen bakom meg selv i forsetet er god også i vanlig Taycan, så i Cross Turismo har altså 2 voksne god plass i baksetet.
Jeg skal ikke påstå at den er ekstremt enkel å gå inn/ut av, der vinner naturlig nok biler i SUV-klassen, men litt må man ofre for å ha skikkelig sportsbil med elmotor.
I denne bilen var det mye valgfrihet for de som sitter bak, med to egne klimasoner bak, og varme i setene.
Baki en Taycan Cross Turismo har du 430 liter med plass tilgjengelig, mot 407 liter i en vanlig Taycan, og på det bredeste får du fint en golfbag i bredden.
Det at bakruta blir med bakluka opp gjør at bagasjerommet i Cross Turismo blir langt mer praktisk å utnytte selv om det ikke er så ekstremt mye større i liter enn i en vanlig Taycan.
Under gulvet i bagasjerommet har du plass til ladekabler, slik at de slipper å ligge i bagasjerommet, dermed kan man utnytte den 84 liter store frunken til bagasje dersom man har behov for det.
Frunken er like stor for vanlig Taycan og Cross Turismo.
De hadde satt fram noen bagger som fikk plass i bagasjerommet, ingen «småtasser» akkurat, det kan du se på videoklippet, selv om vi ikke pakket dem inn i bilen.
Vi hadde noe begrenset med tid med bilen før kundene dukket opp for bestilt visning av bilen på trygg smittevernsregulert måte.
Foto: SB Automotive
Porsche Taycan Cross Turismo er en Taycan med noe mer bakkeklaring, man kan få den med offroadpakke, man har mye bedre plass til hodet i baksetet, man har et bagasjerom som er langt enklere å utnytte og noe større er det også, og den har naturlig nok en litt annen karosseriform for taket for å skape den ekstra plassen inne i bilen.
Foto: SB Automotive
Denne tyske visningsgjesten fikk vi ikke ta med ut på veien for å teste, men vi tok med oss Taycan Base med større batteripakke og luftfjæring, for å kjenne litt på kreftene man har i innstegsmodellen til Cross Turismo. Den saken kommer på nett om ikke så veldig lenge.
Takk til Porsche Center Kristiansand for titten på morgenkvisten før kundene dukket opp!