Ingen biler er perfekte, ei heller BYD Dolphin. Hengerfeste, firehjulstrekk, frunk og forvarming av batteriene kan du bare glemme, men mye av dette forventer du vel neppe i denne klassen uansett. Bilen går inn som en direkte konkurrent til VW ID.3, og enkelte detaljer i kupeen kan minne om at det nettopp er denne bilen BYD vil få has på, selvom den de kanskje burde frykte mest også kommer fra Kina og heter MG4.
Dolphin måler 4,29 meter i lengden og 1,77 meter i bredden. Akselavstanden er på 2,7 meter og egenvekten er på relativt lave 1658 kilo. Nyttelasten er på 335 kilo, så kombinasjonen 5 voksne og baggasje funker dårlig her – uten at jeg kan se for meg at det skal være aktuelt uansett.
Bilen har 204 hestekrefter, 310 Nm og skal ta deg til 100 km/t på 7 sekunder. Du får den i to utstyrsnivåer, Comfort eller Design, hvor prisforskjellen på de to kun er 10 000 kroner og alt utstyret du får ved å gå opp til Design gjør nok at de aller fleste velger denne. Prisen havner da rett i overkant av 300 000 kroner – med vinterdekk så får du en fullutstyrt bil for 335 700 kroner(pris uten eventuelle kampanjer – september 2024).
Bilen leveres med V2L dersom du velger Design, altså kan du her bruke bilen som batteribank dersom behovet skulle oppstå.
BYD omtaler forsetene som sportsstoler, men jeg synes helt klart de er mer komfortable enn sportslige. Vegansk skinn og mulighet for oppvarming. På førersiden har du 6-veis elektrisk justering, mens passasjerstolen er begrenset til 4-veis. Seteminne får du dessverre ikke, det skulle vi virkelig sett at var på plass.
Rattstammen justeres manuelt i dybde og høyde.
Førermiljøet ser bra ut, og graden av hardplast er ikke større enn forventet. Pianolakken som strekker seg over dashbordet kunne godt ha vært av et annet materiale, men ellers så er det hele overraskende flott. Rattet ser sportslig ut og har fysiske knapper for enkel justering av cruisekontroll, media og telefon, men dessverre så mangler varmen. Skjermen foran rattet henger på rattstammen, akkurat som på ID.3 – det er vel neppe tilfeldig. Batteriprosent og estimert rekkevidde i kilometer er på plass, og ellers så får du den informasjonen du trenger på den vesle skjermen.
Hovedskjermen kan som i alle biler fra BYD også snus til vertikal visning uten at jeg helt ser poenget i dette. Horisontal skjerm gir en bedre representasjon og føles mer riktig. Responsiviteten på skjermen er god, men menysystemene kunne godt ha vært lagt opp litt enklere. Apple CarPlay og Android Auto er tilgjengelig og integrasjonen er god. Lydanlegget leverer ikke en HiFi følelse, men spiller helt greit. Stort rom under midtkonsollen til oppbevaring samt en del andre smarte løsninger.
Bakseteplassen er god, her sitter jeg fint bak meg selv uten å føle at det blir trangt. Ryggen blir noe bratt, kunne gjerne hatt litt bedre vinkel skulle jeg sittet her på lengre turer. Flatt gulv gjør at det er god plass til bena, og kan faktisk også sitte i midten, selvom det aldri er særlig behagelig. To USB-C utganger i midten og to koppholdere i armlenet. Oppvarming får du ikke. Isofix på yttersetene samt passasjersetet foran.
Panoramataket er en del av oppgraderingen dersom du går for Design, og bidrar til en lysere atmosfære i kupeen. Elektrisk drevet gardin sørger for at du kan stenge den verste solvarmen ute.
Bagasjerommet rommer 345 liter, og gulvet kan legges i to nivåer. Dessverre så har man ingen måte å sikre eventuell last på – det burde være lovpålagt i 2024. Baksetene legges ned 60/40 og gir deg 1310 liter.
BYD Dolphin er en hyggelig bil å dra på tur med og i videoklippet over får du mer detaljer om kjørefølelse og de praktiske egenskapene. Her ser vi som alltid også på rekkevidden og ladehastigheten.
Batteriet i BYD Dolphin er på 60,4 kWt noe som skal gi bilen en teoretisk rekkevidde på 427 kilometer. Rekkeviddetestene våre ble denne gang kjørt på delvis våte veier med temperaturer rundt 18 grader. BYD lar deg ikke følge følge med på forbruket ut over siste 50 kjørte kilometer så en oversikt over dette får vi ikke denne gangen, men det vi vet er at det oppgitte forbruket ligger på 15,9 kWt / 100 km.
På landeveistesten vår fikk bilen en beregnet rekkevidde på 460 kilometer noe som vil si at forbruket var godt under det som er oppgitt. Det er absolutt hyggelig med tanke på at det ikke var helt ideele forhold. Testbilen står på 205/50-17, noe som er standard her.
50/50 testen vår simulerer typisk blandet kjøring hvor altså halvparten foregår på motorvei. Her havnet den beregnede rekkevidden på 397 kilometer. Rekkevidden er med andre ord god, og Dolphin leverer godt på det som loves fra BYD.
Kjører du utelukkende på motorvei så viser estimatene våre en teoretisk rekkevidde på 260 kilometer fra helt fullt til tomt – riktignok på en dag hvor himmelen virkelig hadde åpnet alle sluser over sørlandet.
Dolphin briljerer ikke ved ladestolpen og BYD selv oppgir en makshastighet på 88 kW og en ladetid fra 30 – 80 % på 29 minutter. At man ikke oppgir 10 % til 80 % er kanskje avslørende for at man her vil måtte vente en god stund lenger enn ønskelig. Hvorfor man ikke har høyere makshastighet kan man jo lure på, men BYD selv er opptatt av flate ladekurver – spørs om forbrukerne er så enige i nettopp det. Her har du heller ingen mulighet for å forvarme batteriene, men det hevdes med at det jobbes med en løsning for nettopp dette, uten at det blir gitt noen garantier for om og når.
Vi plugger som alltid i på 10 % og lader til 80 % da dette er bransjestandarden. Som vanlig hadde vi kjørt en del timer før test slik at vi i hvertfall hadde gjort det vi kunne for å få optimale temperaturer i batteriene. Hastigheten spretter rett opp i lovte 88 kW, og ligger der til rundt 42 %. Deretter lader vi relativt konsekvent med 57 kW, og ender til slutt på 41 minutter. Det er 10 minutter lenger enn ønskelig, men bruker du bilen primært i byen og plugger i hjemme om kveldene er dette neppe noe du vil irritere deg over. Plusspoeng for at man kan se ladehastighet inne i bilen.
Det er hyggelig å se(les:høre) at det er svært lite pling plong i BYD Dolphin og at assistansesystemene gir deg noe valgfrihet på hvordan de skal oppføre seg. Her har, spesielt de kinesiske, merkene tatt store steg den siste tiden og oppleves nå mer vestlige og levbare. Den adaptive cruisekontrollen bremser ikke uønsket ned i svinger og måten den kontrolleres på er enkel via selvforklarende knapper på rattet. Selvstyringen fungerer greit på godt oppmerkede veier. En del vei og vindstøy slipper inn, men ikke mer enn forventet. Lysene er ok til bruken bilen er ment for, men du vil nok savne noe mer lys dersom du kjører mye på veier uten veilys.
Noen sportsbil er det ikke, og mangelen på sportslige egenskaper blir ytterligere forverret ved at bilen er forhjulsdrevet, elbiler bør være bakhjulsdrevne for å unngå at man opplever «Torquesteer», altså opplevelsen av at forhjulene stikker litt avgårde dersom du gir på litt i svinger. I tillegg så oppleves bilen noe nervøs i svinger med hastighet, dette tror vi har med Linglong dekkene bilen er utstyrt med, da disse virker å være veldig myke.
Hastighetsvarsler er kilde til stor frustrasjon, men BYD har heldigvis gjort det enkelt å skru dem av – ved å dra ned en hurtigmeny fra toppen av skjermen og skru av det som heter SLW.
BYD Dolphin gir god verdi for pengene. Du har stort sett alt det utstyret du trenger og rekkevidden er mer enn god nok for de aller fleste. Ladehastigheten er ikke noe problem om du bruker bilen til/fra jobb og stort sett lader hjemme. Den innvendige plassen oppleves som god og fungerer fint for en familie på 4. Prisen er veldig lik MG4 og her er det nok bare personlige preferanser som vil avgjøre hvilken du velger selvom MG selger langt fler av sin versjon i Norge. VW ID.3 er noe dyrere, men på grunn av varemerket selger denne naturlig nok best av de tre uten at prisen nødvendigvis kan forsvare det.
Takk til BYD Norge for lån av bil!