BMW iX xDrive60 – svært effektiv, og moro! (sept 2025)

BMW iX xDrive60 er en elbil som er kraftig fornyet, men det er mest det du ikke kan se som har fått seg en stor oppgradering – som en helt drøyt effektiv drivlinje for eksempel.

Dato 05.09.2025 @ 23:34

Først litt om navneendringene, på forrige utgave av BMW iX var det xDrive40 og xDrive50 og M60, mens man på dagens utgave av iX finner xDrive 45, xDrive 60 og M70.

 

Priser: BMW iX xDrive45 fra kr 799 901 – BMW iX xDrive60 fra kr 839 900 – BMW iX M70 fra kr 1 029 000.

 

Pressebilen fra BMW Norge var en BMW iX xDrive60 med en WLTP-rekkevidde på 668km og 255/50 R21 dekk. Det må sies å være en ganske god rekkevidde med et batteri på 109,1 kWt.

 

 

Som du ser i videoen så ville jeg nok prioritert sportsseter selv, litt fordi jeg mener at en sterk og artig familiebil som BMW iX xDrive60 fortjener sportsseter, men også fordi jeg synes sportssetene gir mer sidestøtte og komfort.

 

Selv om setene i pressebilen hadde justerbar sideklemming, varme, ventilasjon og massasje, så blir det likevel ikke helt det samme med tanke på sidestøtten som i et sportssete.

 

Jeg husker da BMW iX kom, da stusset jeg veldig på at setene opplevdes litt «støtteløse», og pressebilens seter er tross alt en del bedre, men jeg synes ikke noe slår sportssetene.

 

Når jeg sitter tar jeg like mye plass som en som er 190cm lang, og jeg skulle ønske meg at jeg kom noe lenger ned, omkring 1-1,5cm lenger ned, men de observante vil se at plassen under førersetet nok er benyttet til batterier, så det kan ikke komme så langt ned som jeg ønsker meg.

 

Landeveistesten er på 205km, og dette var første gang jeg kjørte fra Oslo til Grimstad, og så ut på landeveistest neste dag uten å lade først, fordi jeg visste at rekkevidden på denne bilen var veldig god. Vår landeveistest har maksimalt 80 km/t.

 

Temperaturen lå mellom 17 og 21 grader under landeveistesten, noe varmere ute ved kysten enn lenger inn i landet. Snittforbruket fra bilen landet på 15,5 kWt/100km, et forbruk man ikke er vant med fra store familie-SUV’er.

Det gir en beregnet rekkevidde på landeveistesten på 703km.

 

I vår 50/50-test er det omlag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, og det var 20-22 grader ute. Her landet snittforbruket på 16,4 kWt/100km, noe som gir en beregnet rekkevidde på 665km.

 

Motorveikjøring er noe av det tøffeste man kan ta med en SUV som dette på, og på turen fra Oslo til Grimstad var det en del regn i starten av turen, og 14-15 grader, men det ble tørt de siste 100 kilometerne og 17-19 grader fra Bamble til Grimstad.

Beregnet rekkevidde landet mellom 481 km til 541 km.

På turen fra Grimstad til Oslo var det 13-16 grader og tørre veier, og beregnet rekkevidde landet mellom 557 og 600km. Fra Grimstad til Grelland er det 206km, og på denne turen var snittforbruket 18,9 kWt/100km som gir en beregnet rekkevidde på 577km på den strekningsbiten. Bare 36 % av batteriet ble brukt mellom Grimstad og Grelland. Det  er vilt bra på motorvei for en stor og tung bil som BMW iX xDrive60!

 

Jeg husker den gang Audi e-Tron kom, og vi snakket om 27-29 kWt/100km på motorveien mellom Grimstad og Grelland. Her har det skjedd en enorm utvikling når det gjelder effektiviteten til BMW iX og store familie-SUV’er.

 

Jeg innrømmer det glatt, skikkelig god rekkevidde er virkelig deilig, men bildet over her minner meg om noe der BMW ikke imponerer med sin iX, og det er at det tar omkring 34-35 minutter å lade fra 10% til 80%.

 

BMW iX3 Neue Klasse tar samme ladeøkta på 21 minutter, og har 800km WLTP-rekkevidde, og har 800V batteriteknologi… så det er «bedring på vei» på dette området for BMW, men ladetiden er ikke noe man kan betegne som BMW iX sin fordel.

Men jeg gjentar effektiviteten, for den er helt drøyt bra for en bil som dette, så når man i Neue Klasse kombinerer den effektiviteten med kjapp lading så får man jo noe som er knallbra. Gleder meg til å se litt nærmere på Neue Klasse i München, så følg med her på Nybiltester.

 

Selv i 2025 så ser interiøret i BMW iX ganske futuristisk ut, og jeg skjønner fortsatt ikke poenget med at knappen som justerer avstanden på den adaptive cruisen ikke skal være på rattet, eller om du kjører med litt moms, da savner du også ganske raskt resume knappen på rattet. Joda du finner det i skjermen, men det er noe kronglete i forhold til rattknapp synes nå jeg da. Liker rattet i BMW i4 M60 langt bedre, for der har man disse knappene jeg er så glad i.

 

Min opplevelse av støynivået i BMW iX xDrive60 er at det er lavt sammenlignet med de fleste andre. Dermed får du også mer glede av stereoanlegget.

 

Vippebryterne/vribryterne på rattet synes jeg kanskje er laget av litt «billig plast» i forhold til at dette veldig raskt er en bil som snuser på en million om du vil ha en del utstyr.

 

Pressebilen veier 2 582kg før jeg setter meg inn i den, man kan ha 563kg med folk og bagasje i bilen, noe som gir en nyttelast på 488kg på pressebilen fra BMW Norge.

 

På hengerfestet kan du trekke med deg inntil 2 500kg, så BMW iX er en av de bedre elbilene på å trekke tilhenger.

 

BMW iX xDrive60 er 4,965 meter lang og 1,97 meter bred og har 3 meter akselavstand. At noe så stort og tungt kan gå så effektivt gir meg rett og slett litt hakeslepp av beundring over ingeniørkunsten her, og det er en kunst som ikke synes så godt utenpå, men som bare må oppleves i praksis.

 

Det litt merkelige og på kanten til ubegripelige er at BMW også har klart å bake inn kjøreglede i noe så stort og tungt. Velg sportsmodus, finn deg noen svingete veier der det er litt komplisert å holde fartsgrensen på 80 km/t, og dersom du ikke gliser så har vi to veldig ulik personlighet.

 

Neida, vi snakker ikke om samme opplevelse som i BMW i4 M60, den er et helt annet dyr på svingete veier, og med en helt annen sitteposisjon, men jeg tør våge å påstå at andre familie-SUV’er på 5 meter skal streve litt med å være like artige på svingete veier i sportsmodus. Bør vel legge til at jeg hverken har kjørt Hyundai IONIQ 9 Performance eller Kia EV9 GT enda.

 

Jeg tror at de som velger seg en BMW iX xDrive60 kommer til å trives usedvanlig godt med den, selv om ladetiden ikke er best er dette en familiebil som er svært effektiv, har en nydelig rekkevidde og svært mange knallgode egenskaper.

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: