Jeg er glad i entreprenørskap, og synes det er litt ekstra stilig at løsningen med integrert bakovervendt barnestol i buss-setet er en norsk oppfinnelse.
Det måtte et Engelsk selskap på banen, NMI Safety Systems, for å få alle sertifiseringer og godkjenninger på plass, og for å få kommersialisert dette geniale sikkerhetsproduktet for buss/minibuss.
I Norge er det Metrotek AS som har agenturet på Sit Safe barnesete for buss, så jeg tok turen for å se hvordan dette setet så ut og fungerte.
Daglig leder Haakon Olsen var så snill å vise fram hvor enkelt setet er å ta i bruk mens jeg filmet:
I busser som er definert som «turbuss klasse 2» er det nå i de fleste nye anbud fra fylkeskommuner et krav om 2 slike seter per buss.
Setene skal skille seg fra de ordinære setene i bussen, slik at de skal være enkle å finne.
Ettersom barnesetet er integrert i seteryggen slipper sjåføren å finne fram noe fra bussens bagasjerom som kanskje er alt for skittent å tilby små barn.
Det er ettertrykkelig bevist fra ekte ulykker at bakovervendte barneseter er det sikreste for små barn opp til 15kg, så det er jo genialt at dette nå kommer mer og mer i nye busser som leveres.
Enten barnets foreldre sitter i setet bak eller ved siden av, så har de god kontakt med barnet sitt.
Spaken som gjør at man kan flytte seteryggen fram eller tilbake er enkel å ta i bruk.
Dersom du savner slike geniale barneseter i de bussene (turbuss klasse 2) som kjører der du bor, så kan du sjekke med fylkeskommunen om de har fått det inn i sine kravspesifikasjoner for nye busser som skal få levere transport-tjenester i ditt fylke.
Det kan variere litt fra fylke til fylke om det er «ansvarlig for kollektivtransport» eller «sikkerhetsansvarlig for kollektivtransport» du skal snakke med, men det vet de nok på sentralbordet.
I Kristiansand er det mange busser som holder på å få slike seter installert, og de er mest sannsynlig i trafikk fra sensommeren.
Foto: Metrotek AS
I minibuss kan man også få inn Sit Safe barneseter integrert i seteryggen.
Foto: Metrotek AS
Ettersom det ikke er like mange seter i en minibuss har man ikke samme krav om at setet skal skille seg like vesentlig ut fra de andre.
Foto: Metrotek AS
Det er ikke så mange minibusser som har slike seter installert enda, så her er det enda viktigere å tipse de minibusseiere du reiser med om at slike seter bør komme på plass.
Metrotek leverer mange ulike produkter til busser, minibusser og lastebiler.
En del har kanskje lest om problematikken busssjåfør og alkohol? Her ser du en alkolås, som sjåføren må blåse i for å få lov til å starte opp bussen.
Brannslukkingsanlegg som automatisk slukker en eventuell brann på få sekunder.
For meg er det en gåte at dette ikke er påbudt på Trailere. Ihvertfall med tanke på hvor mange tunneller vi har i dette landet!
Tunnellbrann er særdeles lite stas!
Metrotek leverer også overvåkingsutstyr til buss/tungtransport, teleslynge til buss, skiltkasser til buss, trackingsystem som kommunisetrer med skilt på bussholdeplass og apper og trafikklys om en buss er forsinka, passasjertellesystem for å kartlegge belegg på ulike ruter.
Nå jobber de også med å utvikle 360 kameraløsning med Bird-view for tungtransport og busser, slik at det blir enklere med finmanøvrering av de store kjøretøyene.
Takk til Daglig leder Haakon Olsen, som tok seg tid i en travel hverdag til å vise meg litt rundt hos Metrotek AS.