Audi A6 Avant e-tron – Hvordan er bilen uten alt utstyr? (juni 2025)

Dyrt utstyr og tyske bilmerker går som hånd i hanske, men her har importøren latt vær å huke av for alt av pakker, og her er det mye å spare på å la være med akkurat det.

Dato 03.06.2025 @ 14:22

Nå er riktignok ikke bilen helt ribbet for utstyr, men utover det som er inkludert i pakken S line Pro er det ikke lagt til en eneste ting annet enn at man har brukt 15 800 kroner på den sorte lakken.

 

 

Startprisen på Audi A6 Avant e-tron med quattro firehjulsdrift er på 769 000 kroner. Du får den med bakhjulsdrift, men det er det få eller ingen som velger. Testbilen koster 855 800 kroner, da har man hoppet bukk over S line Plus og altså valgt S line Pro. Det gjør man nok lurt i da denne pakken gir deg utstyr som elektriske seter med minne, elektrisk rattstamme, OLED baklykter, soft close på alle dører samt aktiv luftfjæring. I pakkene under, som naturlig nok er inkludert her så ligger allerede hengerfeste, sotede ruter, LED Matrix og alt av assistansesystemer.

 

 

 

Audi A6 Avant e-tron er 4,93 meter lang og 1,92 meter bred. Akselavstanden er oppgitt til 2,95 meter og egenvekten på testbilen er oppgitt til 2389 kg. Batteriet er 100 kWt stort, 94,9 av disse skal du kunne bruke. Det gir bilen en teoretisk rekkevidde på 666 kilometer, redusert til 662 kilometer på testeksemplaret. De fleste velger naturlig nok quattro firehjulsdrift, men både et mindre batteri og bakhjulsdrift er tilgjengelig dersom du ønsker en billigere inngang i premiumverdenen.

 

 

A6 Avant e-tron er relativt anonym og det aerodynamiske aspektet skinner godt igjennom. Fronten og baken ser bra ut med sporty detaljer og linjer – profilen ser ut som en kloning av VW ID.7 Tourer  – som sammen med BMW i5 Touring er naturlige konkurrenter.

 

 

 

 

 

Sjekk ut videoen over hvor jeg ser nærmere på bilen samt at vi som alltid sjekker rekkevidden  – denne gangen både under dårlig og fint vær for å forske litt på hvor mye været faktisk spiller inn på rekkevidden.

 

 

Stoffseter i en bil til godt over 800 000 kroner sier du? Jada, skal du ha noe annet så får du selvsagt det, men det koster deg minst 15 000 kroner. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk, men skepsisen ble raskt snudd til noe annet. Setene er svært gode, trekket mykt og behagelig og blir ikke så varmt og klamt som skinn ofte gjør. Justeringsmulighetene er gode, og både sete og rattposisjon lagres med egen knapp i døra.

 

Begge stoler har varme i 3 nivåer – ventilasjon og massasje er tilgjengelig om ønskelig.

 

 

 

Stoffet fra setene er videreført til dører og dashbord som gir en lun stemning i førermiljøet. Jeg har tidligere kritisert Audi for å ha for mye hardplast i bilene sine, og det gjelder også her. I tillegg trekkes det for at midtkonsollen kun fås med pianolakk, omdøpt til ripe og fingeravtrykkmagnet. Audi er kjent for gode materialer og bunnsolid kvalitet på interiørene, og mye av godfølelsen får du her, selvom du fort legger merke til områder som er nedprioritert for å spare noen kroner.

 

 

Den store buede skjermen er standard og fremstår lekker og enkel i bruk. Displayet foran passasjeren følger med i S line Plus – altså nivået under her. Head-up display, Bang & Olufsen lydanlegg og utvidet interiørbelysning er utstyr du kan legge til, men som du strengt tatt ikke behøver. USB-C portene leverer ikke maks effekt dersom du ikke betaler for det – akkurat det er vel litt vel kjipt eller?

 

 

Audi S6 Avant e-tron – Dyr, men knallgod (april 2025)

 

Sjekk ut saken vår av Audi S6 Avant e-tron hvor vi også går mer i detalj på interiøret og de praktiske egenskapene enn det vi gjør i denne saken.

 

 

 

Enkelte regnbyger var det værmeldingen sa da jeg dro ut på vår 200 kilometer lange landeveistest. Nå vet ikke jeg hva du tenker på når du leser regnbyger, men om dette var det, så fulgte den i hvertfall etter meg – HELE veien. Det bøttet ned og veiene var tidvis omgjort til elver. Temperaturene har svømt som et spett den siste uken, og lå mellom 8-10 varmegrader. Ruten har forøvrig en maks hastighet på 80 km/t, og vi kjører alltid etter fartsgrensene ved hjelp av bilens cruisekontroll. Klimaanlegget er stilt på behagelige temperaturer og vi bruker alltid et kjøreprogram som tilsvarer normal.

 

 

Forbruket ender på 19,2 kWt / 100 km, noe som gir en beregnet rekkevidde på 494 kilometer. Ganske langt unna de 662 kilometerne som er lovet for testbilen. Vært tar selvsagt skylden – eller elvene rettere sagt.

 

 

En rekkeviddetest tar mange timer, og sjelden kjører jeg runden to ganger – faktisk så er dette unntaket. Ikke fordi jeg ville presentere bedre tall, men fordi jeg var interessert i å finne ut hvor mye de elendige forholdene faktisk hadde å si. Derfor la jeg ut på nøyaktig samme tur, bare noen timer senere da veiene hadde tørket opp og solen tittet frem. Forøvrig så er alle parameterne like, og jeg hurtigladet omtrent like lenge før start begge ganger, slik at det stort sett bare var været som var faktoren som ville spille inn. Temperaturen på runde 2 lå mellom 11-14 grader, så heller ikke her noen sommerdag.

 

 

Forbruket ender her på 14,5 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 654 kilometer – altså 160 kilometer enn bare noen timer før. Ikke overraskende at regn stjeler rekkevidde, men greit å vite hvor mye.

 

 

Denne gang sjekker vi ikke ladehastigheten da vi tidligere har gjort dette flere ganger, og vet at bilen tar imot de lovede 270 kWene og lader fra 10 % til 80 % på 21/22 minutter. Forvarming av batteriene gjøres ved å navigere til en lader, men vi trekker for mangel på manuell forvarming og at man ikke har den geniale visningen VW/Skoda har av maks ladeeffekt med og uten forvarming.

 

 

 

Vi har også en 50/50-test som vi alltid tar bilene igjennom, og på denne runden er maks hastigheten 110 km/t. Her stoppet regnet akkurat når jeg hadde tatt bilde, men det var vått hele veien. Temperaturene lå her stabilt på 11 grader. De øvrige parameterne er like som i testen(e) over.

 

 

Forbruket ender her på 19,5 kWt / 100 km som her gir en rekkevidde på 487 kilometer. Her vil naturlig nok tallene bli bedre på en varm sommerdag, men jeg tok meg ikke tid til å kjøre også denne testen på nytt – bilen er jo vanntett og kan fint brukes i regn og, og rekkevidden er knallgod selv med våte veier.

 

 

Samspillet mellom understell, krefter og styring er noe Audi virkelig kan og A6 Avant e-tron byr på meget god kjøredynamikk. Bilen har 428 hk og får deg til 100 km/t på 4,7 sekunder – 4,5 sekunder i Launch modus. Luftfjæringen og understellet er definitivt sportslig satt opp med en relativt fast grunnstilling, men ukomfortabelt er det aldri – snarere tvert imot. Ujevnheter slukes unna, samtidig som du får feedback om at de er der. Styringen er presis, og finner du en svingete vei så er det lett å ha det gøy – alternativt skikkelig gøy. Bremsene er gode, men overgangen mellom regenerering og fysiske bremser har rom for forbedringer, da det av og til kommer kraftige smell og rykk i bilen når de fysiske bremsene kobles inn – akkurat slik var det også på S6 Avant e-tron, så her er det noe Audi ikke har fått til.

 

 

 

Den største utfordringen til A6 Avant e-tron er hvor faretruende nær Volkswagen har kommet med sin ID.7 Tourer. Nei, du får ikke den bunnsolide kjørefølelsen Audien leverer i ID.7, men du sparer fort over 200 000 kroner kontra ukens testbil – og da har du en fullutstyrt ID.7.

 

Likevel, er det vel sånn at de som skal ha Audi vil neppe kikke på VW og motsatt, så det er vel heller BMW og deres i5 som det konkurreres mest mot. Her er prisene mer like, og det er kun utstyret som vil bestemme hvilken som kommer rimeligst ut, men det er helt klart Audien du skal ha om det er rekkevidde du er ute etter, da i5 har et betydelig mindre batteri.

 

 

Så; kjøp ID.7 om det er verdi for pengene og plass du er ute etter, A6 e-tron om det er rekkevidde og kjøredynamikk som står høyest eller i5 dersom flott interiør er det aller viktigste for deg.

 

 

Takk til Audi Norge for lån av bil!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: