2021 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (jan 2021)

Takket være Marcus Bil fikk vi testet Tesla Model 3 Long Range på vinterveier her på Sørlandet.

Dato 28.01.2021 @ 22:49

…..

Litt reklame som takk for lånet av bil!

Takk til Marcus Bil for lånet av 2021 Tesla Model 3 Long Range!

Bruker du Marcus Bil sin henvisningslenke når du skal handle Tesla får du 1500km med gratis lading på Tesla sine hurtigladere.

https://ts.la/marcus25347

…..

2021 utgaven av Tesla Model 3 har fått en del sorte detaljer istedenfor krom, og nye felger. Den har fått en effektiv varmepumpe, og inni er det også en del nytt.

Mellom setene er det en ny midtkonsoll, med 2 ladeplater til mobil, samt et par USB-C plugger oppi rommet som er foran koppholderne.

Flere USB-C har dukket opp bak også, så det er lettere enn før å få ladet mobilen i Tesla Model 3.

At en del reagerer litt på at det er såpass stilrent og spartansk inni en Tesla Model 3 skjønner jeg, for den skiller seg fra biler man kanskje har mye kjennskap til fra før, dersom man skal kjøpe seg sin første elbil.

Det er ganske mye man kan stille inn på skjermen, men det meste gjør man unna når man står i ro, og funksjonene du ofte har bruk for er det hurtigknapper for. Vi savnet å finne rattvarme, det har både Polestar 2 og Ford Mustang Mach-E.

Førersetet er mykt, men godt, og du kan justere sitteputens vinkel her. Skulle man savne noe måtte det eventuelt være å kunne justere på sitteputens lengde og justere på sideklemmingen i setet. Sitter jeg godt her? Ja, det gjør jeg.

Det er litt lav taklinje, så her setter man seg litt ned og det er litt småtrangt for enkelte som har mistet litt av ungdommens mykhet å gå inn/ut av bilen.

Rattet justeres elektrisk, og det gjøres med noen trykk på skjermen for å endre funksjonen på rattets rullehjul.

Er det vanskelig å kjøre Tesla? Nei, det er svært enkelt, spesielt når man har gjort et par innstillinger, som at mobilen er nøkkel, og stille inn ratt, sete og speil.

Da er det bare å sette seg inn med mobilen i lomma, ta på sikkerhetsbeltet, sette en fot på og trykke inn bremsepedalen, dytte girspaken på høyre side bakom rattet ned til Drive, slippe opp bremsen og kjøre.

En annen nyhet på 2021 Model 3 Long Range er at den har fått elektrisk bakluke, kan åpnes fra app, fra skjermen inne i bilen og naturligvis er det knapp også på bakluka for åpning og inni for lukking. Selve baklukeåpningen er ikke så stor dersom man sammenligner med Polestar 2 eller Ford Mustang Mach-E som begge lar bakruta bli med bakluka opp.

Skiluke fant jeg ikke, men man kan ha taklast og hengerfeste (kun Long Range, ikke på Performance) som man kan dra inntil 910kg med.

Under gulvet har man det som kan defineres som et romslig trau, til handleposer i hverdagen, eller litt ekstra bagasje på langturen.

Frunken passer best til ladekabler og varseltrekant og slikt, men det er jo deilig å slippe å ha slikt bak i bagasjerommet.

Frunken åpnes enkelt med appen på mobilen.

Bak i en Tesla Model 3 får jeg som er 184cm lang, har stor bak, stor mage og lang rygg akkurat plass, håret går litt oppi glasstaket.

Jeg får ikke plass bak i en Polestar 2. En Ford Mustang Mach-E er et solid nummer større, og det merkes aller best i baksetet, der har jeg god plass.

I videoklippet setter jeg meg inn i baksetet før jeg har slått av funksjonen for at førersetet skal gå bakover når jeg skal ut av bilen – for å gi lettere inn/utgang, på bildet over er den funksjonen slått av, og da får jeg plass til knærne mine bakom meg selv. Jeg har imidlertid baken ganske langt ned, og får en spiss knevinkel.

Vi testet ikke ut alle USB-C ladepluggene i bilen, men du har to av dem mellom forsetene, og det så også ut som om det var et par oppe i taket ved taklysene i baksetet.

Alle tre baksetene har setevarme, noe som er relativt sjelden, for de fleste biler med varme i bakseter har det kun til yttersetene.

Midtsetet er imidlertid så smalt at man skal være svært smal for å sitte greit der.

Et relativt langt videoklipp over her, der du får se bilen, bli med på et par tester, utforske litt «Ghost Braking», høre litt mer sammenligning med Polestar 2 og Ford Mustang Mach-E og en del mer.

Vi hentet bilen hos Marcus Bil på Økern i Oslo, og kjørte via Tønsberg tilbake til Grimstad.

At ryggekameraet ser så bra ut etter en så lang tur på E-18 sier noe om vær og føreforhold, kaldt, men ikke så vått.

Det står 176 Wh/km, men man må ut fra Tesla Bjørn sine beregninger legge på ca 3 for å ta hensyn til at bilen legger til noen kilometer i forhold til hvor langt den faktisk har kjørt. 179 er nok mer rett. Det tilsvarer 17,9 kWt/100km for de som har andre biler å sammenligne med, på motorveikjøring i flere kuldegrader!

At batteriet viser antatt rekkevidde i km kan man endre på i innstillingene, det gjorde vi neste dag, slik at visningen var i prosent igjen på batteriet istedenfor.

På vår landevei-test fra Grimstad, via Froland til Evje, så til Kristiansand og Rv420 tilbake til Grimstad er 205km lang, og vi drar alle elbiler gjennom den.

48% av batteriet ble brukt på denne turen, og det tilsier en rekkevidde på 427km. Det var minus 9 grader på Evje, og en del kaldere på vei over til Evje. Noe mindre kaldt ute ved kysten igjen.

Vi var også på vår 50/50 landevei/motorvei test med bilen, da starter vi utenfor kontoret som du ser i bakgrunnen på bildet over her, så kjører vi Rv420 til IKEA og tar motorveien med 100 km/t tilbake til Grimstad.

Denne dagen var det et par plussgrader, og fuktig på veiene, men forbruket ble 156 Wt/km, eller 15,6 kWt/100km. På den 71 km lange turen brukte bilen 16% av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på nesten 444 km!

Dette er resultater svært få elbiler slår på sommerdekk i sommervarme i denne 50/50 testen!

På returen til Økern var det tidvis snøstorm forbi Larvik og Tønsberg, likevel kom vi forbi Grelland med 58% av batteriet brukt, dit er det også 205km, noe som tilsier en rekkevidde på motorvei i snøstorm og minus 4 grader på over 353km. Andre biler vi har testet på samme strekning er Audi e-Tron 60 S, Jaguar I-Pace EV 320 og Polestar 2, men ingen av dem hadde så vanskelige kjøreforhold, og likevel ble Tesla Model 3 suverent best på forbruk/rekkevidde.

Jeg merket da jeg passerte Grelland at det hadde vært digg med en dopause, men jeg «trengte det jo ikke» for å lade, for å komme fram, men så kan man vel si det slik at naturen kalte såpass at jeg tok en titt på kartet i bilen for å se om det var noen ladere på veien innover, og på Liertoppen var det rett og slett en haug av ladere, så da testet vi litt lading mens tanken ble tømt.

Legg merke til ryggesensorene, her må det være noe varme bakom.

Bilen hadde «gjort klart batteriet» til hurtiglading, og på 18 minutter hadde vi ladet fra 27% til 60%.

Vi startet turen med 98% på batteriet, så 71% var brukt for å komme til Liertoppen i vanskelige kjøreforhold. Til Økern var 78% brukt.

Polestar 2 brukte 89% av batteriet sitt til Liertoppen under bedre forhold, og Volvo XC40 elbilen brukte 93%, også under bedre forhold.

Tesla Model 3 Long Range er med andre ord en meget effektiv elbil, og varmepumpa har gjort den enda mer effektiv på vinterkjøring enn versjonen uten varmepumpe.

Vi skal ikke legge skjul på at Tesla har hatt sine utfordringer, med ujevne panel-gliper, ujevn byggekvalitet, rust, men dette gjelder ikke alle bilene, og de som opplever dette er gode på å dele sin frustrasjon. Tesla er også en lærende organisasjon, og jobber for å bli bedre på service og hjelp, dermed trenger ikke det å kjøpe en Tesla å være noe skummelt.

Men hvordan er opplevelsen? Hvordan var det å ha Tesla Model 3 Long Range en del dager?

Man blir veldig glad i appen! Og forvarmingen av bilen! Helt nydelig!

Men når det har vært minus 3 grader i bilen en stund blir ikke rattet så raskt varmt, så hadde vært digg med varme i rattet også!

Det er også veldig deilig å kunne åpne frunk, ladeluke og slikt med appen på mobilen, samt å bare ha mobilen i lomma, som nøkkel. Nydelig enkelt!

Doble vinduer demper noe mer støy enn før, men Tesla Model 3 vinner ikke «støykampen» om man kan kalle den for noe slikt.

Lav taklinje kan oppleves litt krøkkete ved inn-/utstigning for en del.

Rikelig med lademuligheter gjør at du skal ha noen merkelige unnskyldninger for å gå tom for batteri på mobilen. Store gode rom som gjør opplevelsen mer praktisk enn i en Polestar 2, som igjen kanskje oppleves hakket mer elegant utenpå og inni.

Kommer man rett fra en Mercedes-Benz CLA til en Tesla Model 3 Long Range, så vil man nok ikke oppleve bilens seter eller fjæringer som like «faste» og stabile i Model 3, men kommer man fra en Citroën Grand C4 Picasso oppleves det fantastisk deilig å sette seg inn i en Model 3. Folk har svært ulike preferanser. Du har med andre ord gode seter og fjæringer, men det finnes bedre der ute.

Vi fikk testet bilen på veier med underkjølt regn, med andre ord skikkelig glatte veier, og fremkommelighet er ingen utfordring, men det er akkurat som om bilen lar deg kjenne litt på hvor glatt det er, småslipper litt, og det kan nok oppleves noe «nervøst» på glatta for en del. Vi opplevde ikke dette med Polestar 2, da vi kjørte den på glatte veier.

Tesla Model 3 Long Range kan kanskje sammenlignes med en leken valp, som logrer ivrig med halen og vil leke mer, for det er en utrolig morsom bil å kjøre, men for noen kan den kanskje bli litt vel leken til tider. Jeg synes det er deilig å leke og kjenne at man har kontrollen selv om det er glatt, men har stor forståelse for at ikke alle er som meg.

Vi har sett folk klage over musikkanlegget til Tesla Model 3 på Facebook, men der våger vi oss på å si at du skal lete lenge for å finne noe bedre i denne prisklassen. Må du ha mer bass så må man uansett innom noen som setter inn ekstra høyttalere i biler. For meg er lyden presis, fyldig og god.

Det er også mye moro å finne på mens man lader, det kan du se mer av i vårt forrige møte med Tesla Model 3.

Det som nok likevel gjorde aller sterkest inntrykk på oss med Model 3 Long Range var hvor effektiv den var, og hvor deilig følelse det var å vite at man «kom fram» uten å lade. Må man lade har man ikke bare Tesla sitt enormt godt utbygde ladenettverk, men den kan jo lades på alle andre ladere i tillegg. For de som skal reise mye på langtur må jo dette være en drømme-elbil! Dersom den er stor nok da.

Takk til Marcus Bil for lånet av 2021 Tesla Model 3 Long Range!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: