Opel har laget denne familieraketten spesielt for oss autofile. Stor, fin bil med plass til familien, bagasje og kanskje til og med en liten hund. På papiret ser det helt fantastisk ut, uten at vi nærmer og millionen og smalhans i overskuelig fremtid. Kraftig motor, firehjulstrekk, god plass og mye utstyr. Check, check og check. Denne måtte prøves.
Bilen prøves på samme måte som jeg prøver en bil jeg kan tenke meg å kjøpe. Av og til betyr det at jeg låner bilen over natta eller i en helg, men som regel rekker jeg kun en god tur på ettermiddagen etter eller mellom trening, familiesysler eller overtid på jobb. Slik ble det med denne. For kort og for lite, kan man innvende. Likevel er dette representativt for hvordan mange gjør seg opp en mening om en bil, meg selv inkludert. I forkant eller etterkant av prøveturen gjør jeg imidlertid en del undersøkelser. Bilanmeldelser og kritikker leses, priser sammenliknes på Finn, og utstyrslisten gås gjennom for å finne ut om bilen oppfyller mine behov. I tillegg er jeg alltid interessert i tekniske data som akselerasjon, dreiemoment, drivstofforbruk og bagasjeplass. Gjenværende garantitid er viktig for en nyere bruktbil, eventuelt bruktbilgaranti dersom bilen er eldre. Heftelser kan være greit å undersøke; likevel opplever jeg trygghet i å kjøpe bil hos merkeforhandlere eller andre seriøse aktører. Denne bilen lånte jeg hos merkeforhandler for Opel i Arendal.
Opel Insignia er en bil som går under radaren for en del. Det er dumt, fordi det er en god bil. Den gir mye premium-følelse for pengene. Og akkurat denne bilen gir massevis av bilglede. Nå er det slik at dette ikke er en billig versjon av Opel Insignia, slik at en kan stille noen krav. Den må se bra ut, både fra utsiden og innsiden, og den må være god å sitte i.
Både grillen og stylingen signaliserer at dette er noe utenom det vanlige. Forfra ser Opel Insignia nesten litt utålmodig ut – skal vi ut og kjøre snart, eller? Bilen er ekstra tøff i sort.
Bakfra synes det at Opel Insignia har generøse proporsjoner, noe en familiebil ofte har. Enderør og styling gjør likevel at en også her ser at det er snakk om en barsk doning.
Innsiden oser av kvalitet og velvære. Legg merke til de brune skinndetaljene. Setene er meget gode, og har en mengde innstillingsmuligheter.
Nydelig førermiljo, oversiktlig og klassisk. Men det er heldigvis ikke bare sjåføren som har det fint på tur.
Passasjerene i baksetet har det fint, også voksne. Jeg kunne, med mine 182 cm (ok da: 181,5), kan uten problemer sitte «bak meg selv».
Det store panoramasoltaket bidrar i tillegg til en lys atmosfære og god utsikt over flotte omgivelser – som her i Froland.
Et viktig kriterium for en slik bil er kanskje fremfor alt at den må være god å kjære – den må gi det lille ekstra. Og – jeg kan avsløre – det gjør den virkelig! Kick-down i sportsinnstilling forvandler en romslig og komfortabel familiestasjonsvogn til en sportsbil på et sekund, og jeg kvitteres for manøveren med en friskt snerr fra to-literen. Gøy! Men skal det være gøy på langtur, forutsetter dette at en får plass til bagasjen sin.
Bagasjerommet er svært så romslig, og praktisk utformet. Her får du med deg det du trenger, og litt til.
Denne bilen står definitivt på min liste over kinderegg-biler. Det er ikke ofte jeg kan si at en får både i pose og sekk, men det gjør du altså her. Og det til en overkommelig penge sett i forhold til andre alternativer. Jeg vil virkelig anbefale en prøvetur med denne Insignia, og jeg tror du vil finne ut at premium-følelsen ikke står tilbake for atskillig dyrere alternative merker.
Takk for turen, Opel Insignia, og takk for lånet, Auto-Car AS!
Lenke til annonsen på Finn.no finner du her (denne bilen ble solgt før påske):
Opel Insignia 260 HK Turbo 4X4 OPC BOSE
Hilsen Espen