Halo i luken for en herlig, vakker og nydelig bil!
Jeg starter det hele med å si at jeg, som bilblogger, er helt tom for ord etter å ha kjørt rundt i denne i noen timer, noe som passer seg rimelig dårlig.
Jeg har dog funnet en god del ting jeg liker, men som vanlig er det ting man kan plukker på her og.
Det er hvertfall INGEN TVIL om at dette er et utrolig pent karosseri, og det er ikke bare estetisk, men også praktisk.
For dere som liker å se litt video, så fikk jeg lagd det også, og den kan du se nedenfor.
Eksteriørt mener jeg dette er en meget vakker bil, og det er så masse detaljer her som gjør at en som er litt glad i bildesign ser stjerner.
Karakteristisk for Taycan er disse lyktene og luftinntakene man har under lyktene.
Den har og som dere kan se bak forhjulet et luftuttak, og dette ser ikke bare rått ut, men bidrar og til at lufta trekkes gjennom bilen slik at kjøreegenskapene blir bedre.
Strømlinjeformet er hele bilen, og det en skal merke seg med Taycan er at den har fått en del designtrekk og uttrykk fra andre Porscher.
Eksempelvis har denne, som 911, ganske brede hofter og skuldre. Detaljene og linjene foran rundt og på panseret har også likhetstrekk med 911 og selve LED lyktene har samme uttrykk som det andre nye Porscher blir levert med, og det er stilig. Ellers er jo selve frontfangeren flunka ny, og jeg synes den tar seg veldig bra ut, samtidig som den matcher designet på bakfangeren.
Som dere ser, har bakfangeren som frontfangeren noen av de samme formene. Ellers synes jeg denne bakfangeren har et futuristisk trekk, men det er på sin plass da dette er Porsches aller første helelektriske bil. Bilen er jo også ganske bred bak, men det er jo bare sexy. Bak har man den karakteristiske ledstripa og Tayvan har og som andre Porscher fått logoen puttet bak under stripa, pent! Noen der ute lurer sikkert på hvordan man får opp bakluka, og det kan jeg fortelle deg; Hvis du ser rett under selve karmen på bakluka, ser man en firkantet liten knapp, trykker man på den så kommmer bakluka opp. Ellers kan du bruke knapper inne i bilen for å åpne luka foran, bak, og ladelukene, og du kan også bruke nøkkelen til å åpne bakluka automatisk. Veldig kjekt og praktisk!
Dette er en heftig bil alstå! Det beste med denne er at den viderefører mye av utformingen som 911 har, til en grand coupé, og det ser helt latterlig bra ut.
Ikke bare ser det bra ut, men det er og bra for vindmotstanden og kjøreegenskapene.
For hvordan er så denne Taycan å kjøre?
Den er fenomenal!
Den kombinerer perfekt komfort og sport, og leverer en nydelig balanse av de begge i forskjellige moduser. I normal (komfort) modus, er denne meget behagelig å kjøre, og jeg ble rett og slett overveldet. Når du sitter og kjører, føler man raskt at det er brukt masse ressurser på å få denne bilen til å levere en perfeksjonert kjøreopplevelse. Jeg opplever at rattet er helt formidabelt å holde i, setene er ikke for harde eller for myke, og det adaptive understellet arbeider synkront med underlaget. Alle utgaver av Taycan leveres med Porsche Active Suspension Management, og har i tillegg 4D chassis kontroll som har til oppgave å analysere kjøresituasjonen i tre dimensjoner, for så å beregne bilens status og bedre kjøresituasjonen. Jeg opplever at disse systemene fungerer helt ypperlig, noe som gjør at Taycan faktisk tåler litt humpete bilvei og spisse fartshumper.
I Sport og Sport Plus får du derimot oppleve en annen side av Taycan, som med det første kan virke litt skremmende, men kjære vene så morro!
Bilen senker seg, responsen fra pedalen og rattet blir skjerpa, og bilen gjør seg klar for å sluke mil etter mil i høyere hastigheter. For med firehjulstrekk, spontan elektrisk kraft, 571 hester og 650 NM så er ikke dette kjedelig, tvert imot så er det så gøy at du ikke vil klare å stoppe å leke deg før det har gått et par timer. Det er så sykt morro å kjenne på følelsen av å bli sugd tilbake i setet, og kaste seg inn svinger man normalt ikke ville kastet seg inn i. Når det er sagt kan det jo være lurt å ha i bakhodet at dette er en bil som med mye ekstrautstyr koster 1 373 120, men litt morro på jobb må man ha det!
Startprisen for Taycan 4S med stor batteripakke er kr 971 500 hos Porsche Center Sør.
For ja, dette er ikke en billig bil slik som mange kanskje trodde og håpte at den ville bli. Den aller minste utgaven av Taycan starter på 912 900, og da har du performance batteripakken som har en WLTP på 333- 407 km. Testbilen hadde performance plus batteripakken, og da ligger WLTP på 386-463 km. Ellers hender det jo at en foretrekker ekstrautstyr og sin vri på interiøret, og da går tusenlappene fort unna, men for deg som er ute etter en type bil som dette så er det kanskje verdt det? Jeg vil hvertfall tro det.
Når det gjelder rekkevidde så fikk jeg ikke mulighet til å ta en omfattende rekkevidde test, men jeg fikk testet forbruk opptil flere ganger. På testruten til Nybiltester, brukte Taycan 28,2 kWh i snitt på 45 kilometer. Et ålreit forbruk, som ble høyt på grunn av veldig dårlig værforhold. Jeg kjørte nemlig 45 kilometer i sterk motvind og sludd/snø hele veien, noe som gjorde at bilen måtte jobbe litt ekstra. I tillegg kjørte jeg på store og brede vinterdekk. Kjører du derimot på en dag med lite vind, varmere temperaturer og relativt tørt underlag, med dekk med mindre spor i, vil du ikke få problemer med å få forbruk under 27 kWh.
Jeg nevnte tidligere at Taycan ikke bare byr på estetikk, men og praktiske løsninger, og dette ser man både innvendig og utvendig. Bagasjerommet ser kanskje ikke så alt for stor ut på bildet, men det er formet som et kvadrat, og rommer hele 366 liter.
På hver side har man to hull bak hulbuene, som man og kan stappe nedi en del smått.
Disse er faktisk litt dype, noe som gjør at man faktisk fint kan bruke dem, kjekt!
På høyre side har man samme løsningen, men her finner du og 12V uttak. Til høyre i bildet ser du og en hank som en kan bruke til å sikre last med, og lignende løsning har du og på venstre side. I filmen jeg lagde, kan du og se at det er en krok i taket på bagasjerommet, som du kan bruke til å feste handleposer i slik at de skal klare å stå hele veien til og fra butikken når du kjører som en pensjonert rallysjåfør.
Taycan har også bagasjerom foran, og det må man ikke glemme!
Dette rommer hele 81 liter, og er og praktisk utformet.
Ser man det! Man får fint plass til en sekk og en veske.
Frunken er utformet som en boks, så det er heller ikke noe problem å dytte nedi en liten reisekoffert hvis man har med seg det. Lokket for å fylle spylervæske ser du såvidt det er nederst på midten av bildet.
Og så til det aller mest sexy på denne testbilen; interiøret. Jeg får nesten vann i munn og dette er sånt som gir meg gåsehud. Cockpiten er nydelig å sitte i, både for fører og passasjer, og alt er digitalisert! Som dere ser er det en infotainment i midten, men unikt for Taycan er at passasjer og har sin egen infotainment. Denne infotainmenten er omtrent lik den i midten, men passasjer har her mulighet til å lese bok, sjekke nyheter og vær, samt være kartleser ved bruk av egen navigasjon. Klimaet og åpning av luker og bagasjerom skjer ved å bruke skjermen i midten, ovenfor koppholderen, eller så kan man og bruke mobilen når den er koblet til bilen og du har lagd deg egen bruker. Skjermen til passasjeren står ikke alltid på, slik som vist på bildet, den er nemlig bare aktivert når det sitter noen i setet. Dette legger den merke til ved bruk av et lite kamera som er integrert i panelet rett til høyre for passasjerens infotainment. Kjører du alene i Taycan vil denne infotainmenten kun vise Taycan logoen, noe som jeg synes er meget stilig og pent løst.
Ja, det er 2 koppholdere i Taycan, men i testbilen var det og med en uttakbar søppelbøtte, noe som er kjekt å ha.
Under armlenet, som forøvrig er deilig å hvile armen på, finner man et lite rom. Her kan du sette telefonen nedi, og da vil den begynne å lade. Ellers kan man lade ved bruk av kabel.
Det er så mye råflotte detaljer her at jeg fortsatt den dag i dag blir helt nummen i kroppen. Rommet under armlenet er som du så ikke så stort, men på Taycan er det og et lite rom under selve skjermen som styrer klimaet, og den kan du se så vidt det er bak rattet på dette bildet. Her er det god plass til et par telefoner, eller nøkler, men det er en litt kinkig plass å komme til ettersom selve midtkonsollen er bred. Det er uansett en fin løsning for å skape mer rom og luft i bilen, og jeg liker det. Klokka på dashen er også på plass i Taycan, og såpass må det være når du skal ut og ta rundetider.
Tror dere dette var en herlig dag på jobb eller? Rattet er som dere kan se noe tykkere enn det du finner i andre modeller, men det likte jeg svært godt og det er meget komfortabelt å holde i. Full heldigitalt instrumentpanel er det blitt i Taycan, med mange forskjellige moduser, så her må man bare bla seg gjennom ved bruk av knappene på rattet for å finne det som passer deg. Alle kjøreassistenter kan skrus av og på ved bruk av hantelen bak rattet på venstre side.
Hvis du syntes dashbordet var stilig så liker du antageligvis disse setene og. Dæven dundre altså for noen stilige seter. Dette er komfortable sportsseter, som er velbalanserte når det kommer til forholdet mellom hardt og mykt. Som du ser nederst på bilde har man justeringersmuligheter, og det er plenty av dem. Her kan du justere absolutt alt; Sidestøtten i selve setet, ryggen og lårstøtta. Med 3 minnefunksjoner kan du lett lagre din perfekte sittestilling, og få setet justert på null komma niks ved å trykke på en knapp. Setet og rattet justerer seg også automatisk når du skal ut av bilen, slik at du lettere kommer deg ut.
Designet i baksetene er som i forsetene, men her er det naturligvis ikke så mye justeringsmuligheter. Det går dog fint, da disse setene leverer fantastisk komfort. Man har og løsninger for å feste barneseter på begge sidene, og dermed kan Taycan brukes som familiebil. Som dere ser er det fester til barnesete nede, og man har og 2 kroker bak hodestøtten som vist på bildet nedenfor.
Åpner du denne luka vil du finne en festeanordning slik at du får sikret barnesetet, genialt!
Drar du ned armlenet i midten av baksetene, vil du se at det dukker opp 2 koppholdere. Dette går litt på kontra av komforten ved å ha underarmene hvilende på armlenet, men det er fortsatt en grei løsning.
På testbilen var det riktignok ikke en veldig fancy klimasone med temperaturstyring.
I Taycan 4S som jeg testet var det kun mulighet til å justere vifteåpningen.
Toppmodellene av Taycan kommer riktignok med egen klimasone, men da må du også ut med noen hundretusen ekstra.
Det var heller ikke dårlig med benplass i Taycan, og her har jeg mer enn nok å gå på før jeg dunker bort. Nå skal det nevnes at forsetet er dratt enda lengre bakover enn det jeg normalt har det, så benplassen er mer enn god nok.
Hodeplassen derimot er ikke noe Taycan skal få veldig skryt for, men det er kanskje noe som løser seg når stasjonsvognen kommer(?). Som du ser så dunker jeg borti her, men det er ikke mye om å gjøre. Grunnen til at jeg dunker borti taket, er på grunn av panoramataket og kanten til dette. Er du 5 cm lavere enn meg vil du ikke ha noe problem med å få plass baki Taycan. Smilet er uansett på plass da jeg bare synes det var herlig å kjøre rundt i Taycan 4S, klarte desverre ikke å stoppe med det, hehe.
Designet i dørene på Taycan ser slik ut. Her får du dører spekket med høytalere fra Bose, et veldig stilig desing med pene linjer, og romslige løsninger. Alt i alt et lekkert design på interiøret i Taycan.
Så til litt om lading på Taycan, og her kan det jo være greit å få litt fakta på bordet. Som nevnt tidligere har du ladeluker både på fører og passasjerside, der disse er lokalisert på samme plass. På passasjersiden finner du hurtigladeren, og på bildet overfor ser du jeg står og lader på bensinstasjonen ved Kjerlingland, for det er hit du må kjøre for å hurtiglade hvis du bor i Agder. Jeg har ikke lader hjemme, så dette ble da løsningen for meg over helga, men det fungerte egentlig helt fint. Når jeg stod her og ladet, så stod Ionity laderen og ladet bilen på 80-90 kW. Fra rundt 20% kapasitet til 80, brukte jeg i overkant av 45 minutter, og dermed kan du belage deg på at det tar litt tid å lade denne bilen. De spesifikasjonen Porsche selv har kommet ut med når det gjelder lading av Taycan er under optimale forhold, og surt og kaldt vær vil jeg ikke definere som det. Det skal og tas høyde for at batteriet bør ha god varme, noe det heller ikke var når jeg ladet, så det er nok grunnen til at lading tar tid. For min del så gjorde det uansett ikke noe å stå opp en time tidligere, for å skulle lade, for det å kjøre og «bo» i en Taycan er bare nydelig.
Dette bildet ble tatt i halv elleve tiden en søndag formiddag, og her har dere jo estimatet bilen selv har lagd seg for når den mener at den er ladet til 80%. Jeg stod aldri så lenge og ladet fordi jeg ville kjøre, såklart. Et tips til deg som vurderer å kjøpe Taycan når det gjelder lading, er at du må se til at du justerer klimaanlegget slik at bilen ikke står og bruker masse energi på oppvarming av seter og tilførsel av varmluft. Dette er noe jeg glemte en gang, og da tar det veldig lang tid å lade bil. Det beste er nok å sette fra seg bilen, låse den, og heller gå inn og sette seg på bensinstasjonen for å drikke kaffe og lese Dagens Næringsliv. Da sikrer du at ladingen ikke tar timesvis, og du kommer deg raskere på veien igjen, noe man helst vil i en bil som dette.
Hans Vidar fikk også låne Porsche Taycan en dag for å bli litt kjent med den, så her kommer hans meninger og opplevelser av bilen.
Da jeg kom til Porsche Center Sør for å hente demobilen, så var det levering av 4 Porsche Taycan som kunder har kjøpt!
Litt av et syn å bli møtt med!
Eksteriøret er det første man møter, og det er et særdeles lekkert eksteriør, så man kan jo bli litt varm om hjertet av mindre.
Jeg skjønner jo at ikke alle er glad i formene til Porsche, for smak og behag er jo så forskjellig hos folk, men jeg digger linjene her!
Den smale elegante røde linja bakpå Taycan, de brede dekka som skjules under de brede hoftene. Vakkert laget bil det her altså!
Så setter man seg inn i en verden av skinn og digitale skjermer. Helt nydelige seter som kan klemme akkurat så mye du selv ønsker, og justeres i alle vinkler og retninger.
Et deilig ratt, og en girspak som kan virke pussig plassert helt til du husker hvor Porsche brukte å ha nøkkelen før i verden.
Har du med en passasjer har de en egen skjerm, så de skal slippe å vri på seg. Kul detalj!
Foto: SB Automotive
Så kjører du, og Porsche har gjort som Tesla, har du satt deg inn i bilen så er den i gang, og du vipper bare giret i Drive, så kjører du i vei.
I normalmodus har du rett og slett en helt fantastisk komfort, og i sportmodus en bil som er så morsom at du skal være helt usannsynlig selvbehersket for å ikke miste lappen med norske fartsgrenser!
Jeg blir også veldig glad i hjertet når bilen i Sport og Sport + har en sportslig romskipsaktig lyd. Jeg vet at ikke alle liker lyd, og lyd kan man naturligvis slå av.
Det robuste og heftige skyvet er direkte vanedannende, og i normalmodus opplever du også at kreftene er der selv om gassresponsen ikke er like vill her.
Har du først satt deg inn i en Taycan, og har kjent på kjørefølelsen i denne nydelige bilen som tilfeldigvis har elektrisitet som drivstoff, så har du ikke så veldig lyst til å gå ut av den igjen!
Jeg klarte å finne to ting jeg ikke digga, og det ene var ryggekameraet, som for min del ble litt for «vidvinkel» og dermed nærmest villedet meg i forhold til avstander til biler og gjenstander jeg skulle parkere ved siden av.
Det er som du ser på bildet over et vell av kameravinkler å velge mellom, men den tradisjonelle ryggevinkelen ble jeg ikke så glad i. Ser du spyleknappen over bakruta på bildet? Genialt og effektiv spyling av ryggekameraet! Intuitivt!
Utsikten i bakspeilet påvirkes naturligvis av bakrutens utforming, og den må jeg få lov til å definere som svært liten med tanke på utsikt bakover.
Jeg ladet også hos IONITY på Kjerlingland ved Lillesand, og ladefarten startet rett på 118kW med 35% SOC (state of charge). Temperaturen på batteriet var litt under 27 grader C da ladingen startet.
Ladefarten steg og før jeg hadde ladet i 3 minutter var den oppe i 150kW.
Da SOC kom til 55% ramlet farten til 100-106 kW og holdt seg der til bilen hadde ladet 80% og jeg avsluttet ladingen.
Det tok 8 min og 52 sek å lade 20kWt og det tok 21,5 minutter å lade fra 35% til 80% som tilsvarer 42kWt med påfylling.
Ikke akkurat treg lading, men relativt langt unna de 350 kW som det ble snakket om dengang Taycan ble utviklet.
Hvorfor? Tja, det spørs om Porsche eller Ionity har et godt svar på det??
Foto: SB Automotive
Porsche Taycan 4S er rett og slett en heftig og lekker bil, som tilfeldigvis bruker elektrisk drivstoff.
De som har kjøpt en kan bare glede seg til å få den, og ja, jeg innrømmer lett at jeg er brukbart misunnelig.
– Hans Vidar
Da skal Adrian få avslutte vår test av Porsche Taycan 4S her:
Det var det jeg hadde å si om Taycan!
Bilen er fantastisk, og jeg elsker den.
Jeg ble tatt med storm etter kun 25 minutter bak rattet i denne, og synes fortsatt det er vondt å tenke på dagen jeg måtte levere den fra meg.
Takk til Porsche Center Sør for at jeg fikk låne den over helga, jeg kommer gjerne igjen for å teste mer!
Ønsker du å lese mer om Taycan, kan du finne plenty av informasjon på Porsche sine hjemmesider 🙂