Første gang vi fikk teste nye Renault Zoe var på Sardinia, så om du ikke har sett på den testen er nok det en god start, for vi skal prøve å ikke repetere alt for mye derfra.
Selv om jeg ikke skal bruke så mye tid på designet, så må jeg få lov til å si at jeg har mer sans for designet på nye Zoe enn jeg hadde for designet på den forrige.
I videoklippet over her snakker jeg litt om Raydiall transformatorboksen, litt om det jeg liker og undrer meg over med Zoe, også er det forbrukstesting med og uten bruk av ECO-funksjonen, samt litt opplæring i hvordan du skal kunne sitte varmt og godt i bilen under lading på vinteren.
Raydiall transformatoren var veldig hendig, den lar deg lade med vanlig stikkontakt, eller type 2 selv om du ikke har 400V anlegg hjemme, eller sånn fancy jordingssystem som Renault Zoe krever for å lade direkte med type-2 kabel. Det hadde jo naturligvis ikke jeg hjemme hos meg, så med vanlig type 2-kabel fikk jeg ikke ladet.
Jeg døpte denne Raydiall transformatoren til «støvsugeren» – ikke på grunn av at den samlet opp noe støv, den bare hørtes litt ut som en, men veldig kjekk å ha, for elbil er nå tross alt mest praktisk og billigst å lade hjemme. Dersom jeg skulle kjøpt/leaset en Zoe ville jeg nok fiksa på anlgget hjemme så jeg slapp støvsugeren sånn til vanlig.
Litt lading ble testet, her fra IONITY på Ringdalsskogen der man betaler kr 80 fram til 30/1-2020 uansett hvor lenge og hvor mye man lader.
Fra 31/1 blir det litt andre priser for lading hos IONITY, som de fleste med et snev av elbilinteresse bør ha fått med seg.
Jeg startet ladingen med 18% på batteriet, og etter en time hadde jeg altså fått på nesten 32 kWt, og hadde kommet opp til 87% SOC (state of charge).
Det var noen som lurte på om jeg kunne teste lading med kald bil i mange minus, men vi hadde ikke mange minus noen av de dagene jeg hadde bilen.
På 43 minuter med bil som hadde fått stå i ro et par dager fikk denne 50kW laderen stappa på rett over 19 kWt.
Lite poeng å lade langt over 80% på grunn av at hastigheten på ladingen reduseres mer og mer.
Tredje lading på hurtiglader var på vei tilbake til Oslo, og da ser vi at «kaldladingen» ikke var så treg kontra denne som jo var med varm bil etter nesten 2 timers kjøring. Igjen på IONITY-laderen på Ringdalsskogen, for den ligger så kjekt til i forhold til turen Grimstad-Oslo. 19,268 kWt fikk den inn på bilen i løpet av 40 minutter.
Jeg hadde ikke trengt å lade så lenge for å komme fram, men det var litt for å få et resultat man kunne sammenligne «kald-ladingen» med.
Så var det forbrukstesting. Denne testen er også med i videoklippet litt lenger opp her.
Kjørte en løype fra Grimstad til IKEA på «gamleveien», og så på E18 tilbake igjen. Strekning er ca 73,3 km.
Bilen var ikke spesielt kald før start, og fikk da et snittforbruk på 16 kWt/100km.
SOC gikk fra 85% til 55% – altså 30% brukt opp. Så kan jo de som er briliante i prosentregning sikkert finne ut at rekkevidden med et slikt forbruk om man kjører fra 100% til 0% er på ca 244km. Utetemperatur var 6 grader + og det var litt regn i luft og vått på bakken.
Dro rett ut på samme runde, men eneste forskjell var at nå ble ECO-modus satt på.
Strekningen var naturlig nok fortsatt på 73,3 km og denne runda ble forbruket på 15,5 kWt/100km.
SOC sank fra 55% til 26% – noe som skulle tilsi en rekkevidde på omlag 252km med dette forbruket.
Jeg har en mistanke om at noe av denne forbruksnedgangen også skyldes litt varmere driftssystemer i bilen, og ikke bare ECO-funksjonen.
På den 281km lange turen fra Grimstad til Oslo holdt jeg meg noen prosent over fartsgrensen på grunn av feilvisning på speedometeret når fartsgrensen var lavere enn 110. Der fartsgrensen var 110 så la jeg cruisekontrollen akkurat på 110. Jeg så forbruket gå over 40kW i enkelte oppoverbakker i 110 sona, men snittforbruket ble på 17,7 kWt/100km.
På denne turen brukte jeg ut fra SOC 121%. Hvilket skulle tilsi en rekkevidde på 232km.
Været var fint, men saltet veibane gir bløt veibane. Temperaturen var mellom -2 (Brokelandsheia) og +6 grader (lavlandet) på turen.
Jeg liker meget godt det nye interiøret i nye Zoe, usigelig mye triveligere i lengden enn i den forrige.
Fint at man har fått trådløs lading for mobiler som kan denslags.
Jeg skulle gjerne kunnet senke førersetet 3-4 cm mer enn jeg kan, ikke fordi jeg har problemer med hodeplassen, men fordi jeg føler at hodet mitt kommer litt langt opp i forhold til frontruta.
Setet er ellers nærmest overraskende ok å sitte i, selv på langtur.
Komforten er også god i forhold til at vi befinner oss i denne bilklassen med små biler her.
Enten man er passasjer eller man er sjåfør, så er det et noe solid felt som vindusviskerne ikke tar på toppen av frontruta, og det er ikke så stas om man er litt lang.
Måtte nok hatt på litt «Liquidnano» (eller tilsvarende) på ruta her om jeg skulle hatt denne bilen.
Plasseringen av knappen for rattvarme som nå er til venstre for rattet og litt langt ned, kunne jeg nok ønsket meg ved siden av knappen for setevarme, for den er langt mer praktisk plassert i midtkonsollen. Og det er en «ledig plass» der også!! Bare nevner det Renault.
Et litt fikst dørhåndtak for bakdøra, som det tok en stund før 8-åringen i huset behersket, men alt går med litt pedagogisk læring.
De nye lysene er jeg veldig glad i, for de gir skikkelig bra lys. Vi snakker ikke LED-matrix her, men meget gode LED-lys er det.
Kan ikke si at jeg syntes bagasjerommet var lite, men jeg tror kanskje ikke jeg ville hatt alle kabler baki der om det var min egen bil. I det daglige trenger man jo ikke å ha dem der, rekkevidden gjør jo at man ikke lader mer enn 1-2 netter i uka hjemme. Så kan man heller ta med det man føler for av kabler på langtur.
Jeg har 3 barn på 14, 10 og 8 – og baksetet ble noe trangt for dem i bredden. Man kan skvise dem inn på korte turer, men det er ikke optimalt for 3 på langtur i det baksetet her. Det er 2xUSB baki der, slik at de som sitter bak kan få ladet det de trenger å lade.
Når man starter bilen kan man velge mellom ulike brukere, det betyr at de som er sjåfører i heimen kan sette opp infotainmentdisplayet slik de selv ønsker det. Veldig kjekt! Også mange som setter pris på Apple CarPlay eller Android Auto.
Renault Zoe er den aller første bilen jeg har testet der navigasjonssystemet har fått med seg at nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal er åpnet. Det skjedde før sommeren 2019, og for meg er det lettere ubegripelig at denslags skal ta så mange måneder for andre bilmerker. Her er det en glipp i systemene en plass når det gjelder navigasjonsoppdateringer, selv for de som får oppdateringer trådløst. Men skryt til Renault her altså!
Det blåste litt kaldt på nyttårsaften, da var det godt at Zoe blir raskt varm! Fin varmestue før og etter fyrverkeriet!
Så hva blir konklusjonen her?
Vel, den reflekterte konklusjon blir det jo til syvende og sist du som må ta, men jeg synes nye Zoe er svært mange hakk bedre og mer praktisk enn forrige Zoe.
Den er optimal på lokalkjøring, men nå som den kan lades litt hurtigere enn før, så åpner det større muligheter for trivelige langturer med den også.
Rekkevidden kom ikke så veldig i nærheten av reklamens 395km, men WLTP-målestandarden er jo ikke det samme som virkelighet.
Renault selv sier at rekkevidden er omlag 250km på vinterstid, og det stemmer jo ganske bra med våre erfaringer, selv om rekkevidde avhenger av mange faktorer og ikke er en «eksakt» vitenskap.
Ladehastigheten på 50kW klarte jeg heller ikke å oppnå, men kom da over 43kW, så kan mattegeniene regne seg til hva som blir snitt-ladehastighet ut fra mine lade-eksempler.
Jeg vil definere Renault Zoe som en god elbil i sin klasse, og selv om det kanskje ikke er alt som er helt gull med den riktig enda, så tror jeg nok at svært mange av de som velger seg denne blir veldig glad i den.
Takk til Trond S Simonsen som forklarte meg hvordan man kan lade og holde seg varm inne i Renault Zoe under lading når det er kaldt ute. Fremgangsmåten er i videoklippet litt lenger oppe i saken her, og det er Trond sin nye Zoe som er brukt i den forklaringen.
Takk til Renault Norge som lånte oss Renault Zoe så lenge at vi fikk bli skikkelig kjent med den!