Renault Kadjar er en helt ny crossover som kommer til Norge i høst, men som var på et lite besøk i Arendal nå, så jeg fikk prøvekjørt den.
Ettersom dette er en ny bilmodell, kan det jo være gunstig å lese litt om den på Renault sine sider.
Kadjar kommer med en bensinmotor på 130hk, og to dieselmotorer på 110hk og 130hk. EDC girkassen er en veldig god dobbelclutch girkasse som tyske ADAC (tilsvarer NAF i Norge) mener er mer driftssikker enn VW sin DSG (har ikke testet EDC selv, så skal ikke uttale meg for bastant), men EDC/automat finnes bare til 110hk diesel. Dersom du ønsker mulighet for 4×4 er det 130hk diesel som gjelder. Kombinasjonen 4×4 og automat leveres ikke til Kadjar.
Når det gjelder utstyrsnivå er det to muligheter, ZEN og BOSE EDITION, der sistnevnte er best utstyrt.
Med bensinmotoren og ZEN starter prisen på 274 900, med 4×4 og ZEN starter prisen på 354 900. Velger du BOSE EDITION til 4×4 og så krysser av alt på ekstrautstyrslista snakker vi nesten 410 000 for en meget godt utstyrt, og svært så komfortabel firehjulstrekker.
Har laget en liten video som viser litt utvendig design:
Så rusler vi en tur inn i bilen.
Elektrisk justerbare seter er ekstrautstyr, men gjør at du får bedre skinnseter (ikke imitert skinn), og er etter min mening verdt 9000 kroner. Fine seter å sitte i på en kort tur, og regner med de er det på lenger turer også.
Bilen jeg prøvde hadde alt av ekstrautstyr i tillegg til BOSE EDITION utstyr, og for meg som liker utstyr er det uten tvil denne jeg ville gått for, men kanskje i flammerød?
Ryddig og fint førermiljø, brukte bittelitt tid på å finne kontrollene til volum og slikt bakom rattet, men du finner raskt og intuitivt fram her.
Godt ratt er det også, kunne kanskje vært en liten tanke mykere eventuelt, men i forhold til konkurrentene er det et godt ratt.
Materialvalget føles direkte påkostet til å være en bil i denne prisklassen!
Inforskjermen tilpasser seg hva du holder på med, og er også lett å finne fram på, selv i sterkt lys er den lesbar.
Som du kan se på bildet har bilen mange sensorer, og reagerer her på stråene utenfor førerdøren – kjekt med sensorer som kan føre til færre bulker i dørene!
Kjøper du med Pack Techno Premium får du parkeringshjelp i tillegg til denne sidesensoren, ryggekamera og nødbremsassistent for bare 7000 kroner.
Touchskjermen fungerer godt, og med BOSE EDITION får du med R-LINK 2 pakke som også har mulighet for sms-betjening for telefonen.
Navigasjonen viser deg hvor du er, og hjelper deg dit du vil (om du velger BOSE EDITION), og musikken du spiller fra telefonen via blåtann vises også.
Mellom forsetene finner du hjulet som lar deg velge om du vil kjøre bilen som 2WD eller auto 2WD/4WD eller lock på 4WD.
Er ikke helt vant til å se aktivering av cruisekontroll på denne plassen, men det fungerer jo fint når man gjør resten fra rattet.
Cruisekontrollen bremser ikke på farten nedover, og holder ikke avstand til bilen foran – noe jeg ville savnet.
Nøkkelen var i plast, men likevel hadde den et ganske så lekkert design. Hadde vært ekstra stilig om nøkkelens farge fulgte bilens farge.
Jeg testet baksetet og satt nesten helt topp, så jeg vil si at alle under 180 sitter bra her selv om man har kjøpt panorama glasstak til kr 6000.
Det er en klump på gulvet for den som sitter i midtsetet bak.
Renault har lagt en del i designet bak også, stilig!
En liten designdetalj – de kule baklyktene.
Jeg testet bilen på relativt humpete og svingete veier, og opplevde at støtdemperne arbeidet veldig behagelig mot en ubehagelig vei.
Motoren som er en 1,6 dCi på 130hk oppleves som sprek nok til at det blir moro å kjøre bilen.
Dersom du bryr deg om tilhenger blir valg av motor i denne bilen litt sentralt.
Bensinmotoren kan trekke 1200kg, 110 diesel 1350, 110 diesel m EDC 1450 kg og 130 diesel m 4WD 1800kg.
Hengerfestet er ekstrautstyr som ettermonteres hos forhandler, og er avtagbart, og koster kr 9900.
Bagasjerommet oppleves ikke spesielt stort. Men det er noen plater der som man har lagt inn for å få et så flatt gulv som mulig.
Disse platene har hakk de kan stå oppreist i dersom du har noen handleposer, eller noe annet du helst ikke vil skal seile rundt omkring baki bagasjerommet.
Platene kan man også ta bort om man trenger maksimal bagasjeromsplass til en ferietur.
Full LED Pure Vision frontlys er med i BOSE EDITION pakka, og gir bilen et veldig stilig uttrykk når mørket faller på.
Så det er mange grunner til å ta turen til nærmeste Renaultforhandler, og ta deg en prøvetur, men det er nok ikke sikkert at de har Kadjar inne enda, for den kommer egentlig til høsten.
Jeg følger JM Auto på Facebook, og fikk dermed vite om at de hadde nye Renault Kadjar på besøk – kan være et lurt tips å følge de bilforhandlere som holder til der du bor på Facebook.
Takk til JM Auto for lånet av nye Renault Kadjar!
Andre som har testet bilen: