2015 modellen av Honda CRV er her, med 160hk og 350 NM fra en 1,6 liters dieselmotor, og 9 trinns automat, lavere forbruk og mye ny teknologi.
Den måtte prøves!
Bilens design gjør seg godt i naturen og i byen, her et lite videoklipp fra Grimstad:
Tilbake til naturen:
På Honda sine nettsider kan du lese mer om CRV, men du må nesten ut på tur med den og oppleve den!
Laveste punkt under bilen har 18cm klaring – er enkelte SUV’er som har noe mer enn dette, men 18cm holder vel for de fleste hverdagslige gjøremål.
Bilen er også beskyttet under med plast, så ikke noen «edlere deler» skades.
Førersetene er gode i Executive utstyrsnivå, under dette har du Lifestyle, Elegance og Comfort, flere motorer, gir og priser.
Bilen jeg testet var en 1,6 liters diesel med 9 trinns automat i Executive utstyrsnivå, som koster 500 000.
Med utstyrsnivå Comfort, 2WD og 1,6 liters diesel med manuell kasse starter bilen på 339 900.
Er et eller annet med bilen som gir meg litt USA-vibber (har leid bil der borte 4 ganger), klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er.
For meg som er veldig glad i utstyr, for eksempel el-seter med minne, er det ingen tvil om at jeg ville hatt Executive.
Velger man manuelt gir og bensinmotor starter man på 455 900, men det spørs hvor lettsolgt den er som brukt?
Baksetet er godt, men passer best for folk som er litt lavere enn meg, altså litt lavere enn 184 cm. Ellers skal Honda ha skryt for at gulvet der bak er helt flatt!! Det betyr en del om man skal ha 3 bak.
Bagasjeromsplassen må kunne kategoriseres som rommelig, og el baklukeåpner setter jeg pris på.
Ikke dropp opplæringen på bilbutikken, for om Honda er litt ny for deg er det gunstig med litt opplæring.
Honda er ikke ulogisk, men litt uvant kan enkelte av løsningene være.
Mulig folk digger touch-skjerm, men jeg for min del liker å ha muligheten til å styre det som skjer på skjermen fra en joystickløsning (som i for eksempel Mazda) selv om skjermen også kan brukes.
Personlig liker jeg litt mer mykhet i skinnet i rattet, men bortsett fra det er rattet godt å holde i/bruke.
Panorama glass gir mye lys inn i kupeen, som med lyst skinn er svært så trivelig! Hvor praktisk lyst skinn er kan diskuteres, men fint og trivelig er det virkelig!
Uansett fargevalg er det bra med komfort som kan nytes, mil etter mil.
Jeg tror mange som har en litt vanskelig bakke om vinteren, som har en hytte på fjellet, som har et ønske om å sitte litt høyt i trafikken, som vil ha en driftssikker og trivelig bil, vil ha stor glede av en Honda CRV. Tar jeg ikke feil er det ganske mange som bør prøvekjøre denne før de bestemmer seg.
Takk til Bavaria Arendal for lånet av bilen!
Andre som har testet Honda CRV:
Klikk.no/Vi Menn Bil
Hegnar.no
BilNorge.no
Autofil.no