Test av nye Audi A1 Sportback (des 2018)

Audi A1 har blitt lenger og tøffere enn sin forgjenger, og leveres nå bare som Sportback.

Dato 28.12.2018 @ 14:19

Det er liten tvil om at Audi A1 blir ekstra tøff med S-line styling både utenpå og inni, men da gjør også startprisen et hopp fra 294 400 til 328 300.
Alternativt kan du velge Edition One til 383 200.
I første omgang er prisene for bensinmotoren med 116hk og S-tronic automatgir sluppet, det skal komme versjon med manuelt gir etterhvert.
Flere motorvarianter dukker nok også opp med tiden.

Nye A1 har blitt hele 5,6 cm lenger enn sin forgjenger, noe som man merker i mer innvendig plass og øket bagasjeromsvolum.

Den finnes også i flere farger, her ser du Misanorød med Mythos Sort på taket og i sorte detaljer som jeg hilste på hos Gumpens Auto i Sørlandsparken like før jul.
Må innrømme at jeg skvatt noe da jeg så den røde bilens pris, som på plakaten var kr 473 020. Min umiddelbare tanke er vel at man i en bil som dette da godt kan klare seg med noe mindre utvalg fra listen over ekstra utstyr.

Testbilen fra Gromstad Auto var i fargene Kronosgrå og Mythossort, noe som roper litt lavere til sine omgivelser.

Nye A1 er meget god å kjøre, du sitter forholdsvist lavt, med god sidestøtte, og har god kontakt med underlaget selv om det aldri oppleves ukomfortabelt.
Når du velger Dynamic på Drive Select menyen får du en nesten litt frekk og raspete kul motorlyd, og det blir i overkant moro å bruke gasspedalen, noe som kan gå ut over forbruket av bensin.

Testbilen hadde på seg Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk, 205 / 55 / R16 – 94T som sørget for at støynivået i bilen opplevdes som lavt.
Jeg har en mistanke om at sommerdekk på 18″ felger kan høres litt mer, men det er det en stund til man får testet her i Norge.

S-Line påvirker både setet og rattet, og setene her opplevde jeg som gode, selv om de er manuelle i innstillingene og ikke kan vinkles slik man selv vil.
Fin sidestøtte i setene når man skal kjøre på mer svingete vei, som jo kan være ekstra moro med en bil som dette.
Jeg kjørte bare bilen i Arendal og Grimstad området, og vet jo ikke helt hvordan setet oppleves på langtur, men fikk inntrykk av at også det ville fungert fint.

På tross av dette ville jeg ikke blitt ekstremt lei meg dersom man kunne fått setet et par cm lenger ned enn man kan. Det handler mest om optimal utsikt fra frontruten.

Ryddig og fint førermiljø, som ikke oppleves som svært eksklusivt, men bra og solid laget.

S-Line rattet er godt å holde i, og vil nok også oppleves slik på langtur. Ettersom testbilen har virtual cockpit er det en del knapper på rattet. De fungerer enkelt og intuitivt.

Til venstre for rattet er spaken for cruisekontroll, som på grunn av rattets utforming er godt synlig. Jeg ville nok valgt teknikkpakke, der adaptiv cruisekontroll er inkludert, sammen med LED basis, parkeringssensor bak og automatisk avblendbare speil. Da testbilen ble spesifisert opp var ikke slike pakker laget enda, og den har dermed en miks av utstyr som kanskje ikke så mange kommer til å lande på til slutt nå som pakkeløsningene er på plass. Teknikkpakken koster 21 000.

Jeg ville nok også valgt navigasjonspakken der virtual cockpit er inkludert. Testbilen hadde virtual cockpit uten navigasjon, og da blir det litt få funksjoner igjen til at man får stor glede av virtual cockpit.

Navigasjonspakken inneholder MMI navigasjon plus og Audi Virtual Cockpit, og koster 14 100.

I automodus girer bilen raskt opp, og gir deg lavest mulig forbruk, men ikke spesielt engasjerende kjøring med mindre du trykker aktivt på gasspedalen.
I Dynamic er bilen klar for moro hele tiden, men det går jo ut over forbruket.

Drive Select er ikke standardutstyr. Dynamic Performance Pakke med aktiv demperregulering og større bremser, røde bremsekalippere og lydaktivator koster 12 690, og gjør at Drive Select virkelig gjør en endring på opplevelsen av bilen.

Under klimaanlegget finner man også lademuligheter. Testbilen hadde ikke ladeplate.

Til venstre for rattet var det noen knapper i forbindelse med lys, og jeg tenkte «Auto» skulle gi meg automatisk fjernlys, men det var automatisk nærlys. I listen over standardutstyr står det lyssensor, men hva denne gjør står det mindre om, så det får jeg komme tilbake til. Det er fint lys på mørklagt vei, men skulle jo helst ha sluppet å slå av/på fjernlys selv.

Bakseteplassen har blitt bedre, men får en stor kar som meg plass baki her?

Håret går rimelig greit oppi taket, men jeg slipper å bøye hodet, og det setter jeg jo pris på.

Når jeg selv sitter i førersetet, så sliter jeg med kneplassen, men jeg kan lukke døren uten at jeg går istykker av den grunn.

Har opplevd brattere knevinkel enn dette før, så potensialet for å sitte fint baki her er helt klart til stede for alle under 180 cm, litt avhengig av sjåførens størrelse.

Luftekanal? Lade mobil? Setevarme? Neida, ikke baki her.

Bagasjeromsgulvet kan du ha i 2 ulike nivåer, her er gulvet på øverste nivå, som er mest praktisk til hverdagsbruk.

Under gulvet ser det slik ut, og langt inne kan man se at gulvet kan være i et lavere hakk. Da passer nok plast-trauet noe dårligere til bagasjerommets form.
335 liter har du plass til baki her nå. Det er 65 liter mer enn hos forgjengeren.

Av de to fargene jeg har sett så langt, synes jeg nok at bilen tåler en farge som roper litt mer enn den grå gjør, som for eksempel denne rødfargen.

Jeg likte bilen godt, selv om jeg fant mye «nødvendig» utstyr på listen over ekstra utstyr, og testbilen manglet ustyr som neppe vil mangle på de fleste biler som selges i Norge.

En spenstig og kjøreglad liten bil som har fått bedre plass enn den hadde før. Et solid hopp opp på «kul-skalaen» er det også. Verdt å sjekke ut!

Takk til Gromstad Auto for lånet av nye Audi A1!

 

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: