Jeg fikk låne en 1,5 liters turbo bensin med 193hk og CVT girkasse, og med utstyrsnivå Executive fra Honda Norge. Det første jeg testet i denne bilen var faktisk baksetet, så hvorfor ikke begynne der?
Jeg ble plukket oppav Tor Medlien fra Honda Norge, på bussholdeplassen i Drammen som de ulike Sørlandsbussene bruker. Han lurte veldig på hvorfor jeg satte meg i baksetet, men jeg ville gjerne teste baksetet når jeg først fikk muligheten til det.
Hodet mitt hadde rikelig med plass over seg, og det føltes av flere årsaker veldig romslig bak der.
Kneplassen var meget god, og jeg undrer meg litt om den er så god om du velger bilen med 7 seter. Jeg håper nesten ikke det, for det er jo på kanten til «sløsing» med plassen i såfall. Du skal være en del større enn meg for å ikke sitte veldig komfortabelt i baksetet på nye CR-V, så mye er sikkert.
Excecutive utstyrsnivå som jeg testet har med en del komfortutstyr som jeg nok ikke ville ønsket å gå glipp av, varme i yttersetene bak er god komfort på vinteren for de som må bruke baksetene.
Panoramataket som kan åpnes er noe som gir en ekstra lys og luftig følelse i bilen, og det får du også med på Executive utstyrsnivå.
De som sitter i baksetet har også et par lademuligheter bak der, det kan jo være kjekt å ha på lange turer. De følger med fra utstyrsnivå Elegance.
Honda CR-V kan du få i 4 forhåndsdefinerte utstyrsnivåer; Comfort, Elegance, Lifestyle og Executive.
Med firehjulstrekk leveres ikke CR-V i det laveste Comfort utstyrsnivå.
Du kan velge om du vil ha manuelt gir eller den automatiske CVT-girkassen, men er greit å merke seg at for den manuelle kassen er motoren satt opp med 173hk, mens den har 193hk med CVT-kassen.
Dersom du vil ha bilen med 7 seter må du velge Lifestyle utstyrsnivå.
For å få bilen med forhjulstrekk og manuell girkasse må du velge Comfort eller Elegance som utstyrsnivå.
Billigste CR-V er naturlig nok varianten med 2-hjuls trekk og Comfort utstyrsnivå, den starter da på kr 414 400.
Testbilen, Excecutive, CVT og 5 seter kostet fra 562 400, men da er det sentralt å nevne at listen over tilgjengelig ekstra utstyr er svært kort (kun ettermontert). Her trenger du ikke plusse på 200 000 i ekstra utstyr med andre ord.
På grunn av en del ekstra avgifter til Staten kommer 7-seteren med CVT-kasse ut som den dyreste varianten, selv om den har nest høyeste utstyrsnivå. Startpris 580 800.
Hvordan den er å kjøre?
Jo, det første jeg tenker på er komforten, som er svært god. Litt samme flyvende-teppe-følelse som man kan få med Lexus RX450h. Gode fjæringer som takler det som er av ujevnheter meget godt. Lite støy utenfra gir komfortabelt lydbilde til et lydanlegg som er ganske så bra.
Langtur med familien er fort noe som frister med tanke på komforten her.
Det neste jeg tenker på er nok CVT-girkassen, og hvordan den reagerer på øvelsen «nedtrykk av gasspedal», for det virker liksom ikke helt som om de 193 hestene har så veldig lyst til å akselerere veldig fort. Akkurat som om det blir mer bråk enn økning av fart på en måte, og det kan jo oppleves litt slitsomt.
243NM og 0-100 på 10 sekunder er de kalde tallene som forteller noe av den samme historien.
Dette er med andre ord ikke bilen der du trykker på gasspedalen innimellom fordi det er så moro, og det er kanskje like greit med tanke på forbruket, som på min testuke ble på 0,82 liter på mila. Oppgitt forbruk er på 0,89 liter på mila med blandet kjøring etter WLTP-standarden.
Setene i utstyrsnivå Excecutive er av skinn, og de justeres dit du vil elektrisk, og de har minnefuksjon. De er såpass gode at de ihvertfall ikke er noen grunn til å unngå langturer. Hvordan setene er i lavere utstyrsnivåer skal jeg ikke uttale meg om, men setene foran er noe som det er endringer på i de ulike utstyrsnivåene.
Førermiljøet er hyggelig nok, men jeg må innrømme at det er en stund siden jeg brukte tilsvarende girspak.
Rattet er godt å holde i, men er det nødvendig å ha plast under logoen?
Knappene på rattet hadde kanskje fortjent et litt annet materiale, og når det gjelder funksjonaliteten til en del knapper og logikken i enkelte menyer i instrumentene har Honda en liten vei å gå fortsatt.
Jeg ser i infotainmentskjermen at de har folk som kan logiske menyer, så det kommer seg nok med tiden.
Rattvarmeknappen finner du fra utstyrsnivå Excecutive, og den er nydelig å ha på kalde dager. Hele rattet varmes! Ikke bare deler av det slik som enkelte andre velger. Bra!
Head-up display får du også på Excecutive utstyrsnivå, det er riktignok på en plastplate, men likevel.
Ulempen med å ha det på en plastplate er at den kan vibrere dersom det er ujevn veibane, det gjør sjelden selve frontruten.
Uansett om Head-up displayet kommer i ruta eller i en liten plastskjerm, så synes jeg det er komfortabelt og nyttig å få sentral informasjon uten å ta øynene fra veien.
Designet på infotainmentskjermen gir meg litt Windows tiles vibber, og det er helt ok vibber å få for min del.
Ettersom det er touchdisplay kan noen av de litt mindre knappene være litt mer krevende å treffe, men stort sett var det enkelt å trykke der man ville.
Kjekt også med hovedmenyknappene til venstre, men skjermen blir jo ikke akkurat stor da.
Ryggekameraet er helt greit, har sett noen bedre og mange dårligere versjoner enn dette.
Det fine her er at man kan bestemme litt hva man vil se, på bildet er det vidvinkel, som er genialt å bruke om du har parkert en plass der folk ferdes mye på sykkel, eller det er mye kryssende trafikk bak bilen.
Ryggekameraet har du med fra Elegance utstyrsnivå.
Selv om ladeplate mangler, har du mange tilkoblingsmuligheter med kabler.
Du kan også bruke Apple Car Play når du kobler til mobilen i USB-pluggen lengst til venstre, dersom du ønsker det.
Dersom man skal ha med en familie i bilen er det jo praktisk om den har plass til noe bagasje også.
Man bør kunne klare å få med seg litt baki her, 561 liter skal det være plass til. Man kan nok sikker få montert hundegitter eller lignende om man ønsker det. Du kan trekke inntil 2 tonn henger med manuell girkasse, og opp til 1500kg med CVT-automaten. Ettersom du ikke får bilen med dieselmotor, så tviler jeg vel litt på om Campingvognentusiaster går for denne bilen, men du får fint med deg en henger for å tømme saker og ting på fyllinga.
Designet utvendig er strammet opp en del, og jeg liker utseendet på nye CR-V.
Det er nok lettest å se endringene når du har nye CR-V og forrige ved siden av hverandre, men det meste er endret noe, fra lykter, til vinduslinjer og karroseriformer.
Dagen før bilen skulle leveres tilbake dro jeg på en ørliten snøjakt, men det var heller sparsomt med snø i Oslo/Drammen for å si det slik.
Men så har det jo vært kaldt noen dager nå, så jeg tenkte at det kanskje var noen som laget snø.
På Kongsberg Skisenter gikk snøkanonene for full maskin, så der fant jeg litt snø, til å få tatt bilder i om ikke annet.
Det var dessverre ikke nok snø oppå grusen til at jeg fikk testet 4×4 systemet og fremkommelighet.
Når hybridversjonen kommer til Norge skal jeg nok få testet 4×4 litt bedre, men har ingen grunn til å tro at du ikke kommer deg til hytta med nye CR-V.
Det var svært lett å klatre opp og ta bakkestart i denne relativt bratte bakken.
Jeg så hybridversjonen av CR-V på bilmessen i Paris.
Hybridversjonen av bilen skal komme til Norge på nyåret.
Prismessig havner den litt over bensinversjonen, forbruket går noe ned, det samme gjør bagasjeplassen.
Gleder meg til å teste den!
Takk til Honda Norge for lånet av nye Honda CR-V, det var både komfortabelt og trivelig å få bli bedre kjent med den!