Det er ingen forhandlere av SsangYong mellom Skien og Egersund, ihvertfall ikke foreløpig, så jeg tok turen til BruktBilForum i Porsgrunn for å teste SsangYong Tivoli.
Tivoli er ca 4,2 meter lang, og må jo da kunne betegnes som en kompakt bil, og det er vel mer en crossover enn det er en SUV, men den har firehjulstrekk, så den bør ta deg fram både på vanskelig vei og kronglete vinterføre.
Når man bor på Sørlandet og nærmeste forhandler er ganske langt unna, så er ikke SsangYong det første merket man tenker på for å løse sine transportbehov, men det begynner å bli et brukbart forhandlernettverk av SsangYong, og i 2017 tok importøren av Subaru til Norge over importen av SsangYong også, så ikke umulig at dette med forhandlernettverk og markedsføring kan få seg en liten boost. Har hørt noen rykter om møter på Sørlandet, så får vi se om det dukker opp forhandler der også etterhvert.
Det er kanskje noen som har kikket på gamle bilder av «hunchbacken» Rodius, og tenkt at SsangYong ser jo ikke helt ut som om de har hatt flaks med valg av designer, men glem det du eventuelt har sett av underlige design fra SsangYong, for det de leverer nå ser riktig så trivelig ut.
SsangYong er et Sør-Koreansk bilmerke som ble etablert i 1954 for å produsere jeeper/terrengkjøretøy for den amerikanske hæren i sin tid, så det å lage kjøretøy som kommer seg greit fram på «kronglete hyttevei» har de mange års erfaring med. Nå testet ikke jeg Tivoli på veldig kronglete vei, eller på snøføre, men de utfordringer den vanlige nordmann sliter med av bratte bakker eller hyttevei bør være overkommelig for Tivoli.
Forsetene er helt ok, men du kan få dem med elektrisk justering, og det ville nok jeg valgt. Da får man også med ventilert sete for de varme sommerdager. Pris 6000.
Hyggelig lyd når døra lukkes, ikke noe utpreget mye støy fra veien heller.
Testbilen var et par år gammel, og rattet var blitt litt glatt etter en del behandlinger, men det nye rattet kjentes mindre glatt og mye bedre å holde i (testet en bil i utstillingen også). Du blir ikke slått i bakken av noe ekstremt moderne her, men det er funksjonelt og greit.
Til venstre for rattet er det noen knapper, blant annet knapp for rattvarme, veldig kjekt på kalde vinterdager. Også en egen «lock-knapp» for de ekstra vanskelige strekninger der du bare må fram.
Infotainmentskjermen er ikke av de beste jeg har testet, i sol-lys kan det være litt vanskelig å se noe særlig på den, men er det ikke sterk sol er den ok. Helt greit ryggekamera.
Nedenfor knappene i midkonsollen er det mulig å lade mobilen med USB eller 12v, og det var også en HDMI-plugg der, det må jeg innrømme at jeg ikke opplever så ofte.
Vribryter for setevarmen er jeg vel heller ikke så vant med fra før.
Det er en del hardplast i Tivoli, det skal sies, og knappene for å åpne/lukke vinduene er vel av de som har størst forbedringspotensiale når det gjelder den taktile komforten.
Jeg skal innrømme at jeg var litt spent på om jeg ville få plass i baksetet på en kompakt crossover som dette.
Jeg kan avsløre at jeg kom meg inn, og ble litt skuffet over manglende lademuligheter for de bak.
Jeg ble faktisk positivt overrasket over den gode hodeplassen, bra med luft mellom hodet og taket!
Kneplassen avhenger jo veldig av hvem som sitter foran deg, og om den personen er meg, så ville ikke jeg sittet bak meg for å si det slik.
Med en litt kortere person i framsetet ville også knærne mine fått grei plass bak her.
Bagasjerom, kan det være noe plass igjen til det når jeg får god plass i forsetet og nesten ok plass i baksetet?
Ja, 350 liter skal det være plass til baki her, og det må jo kunne sies å være ganske så greit med tanke på de relativt kompakte ytre målene bilen har.
Om du vil ha med mer enn bagasjerommet rommer kan du ha med inntil 1500kg henger bakpå bilen, i tillegg til noe på taket.
Bilen er helt grei å kjøre, ikke noe magisk, men helt fine kjøreegenskaper. Den er helt greit utstyrt, den har firehjulstrekk, den starter på 319 000 (litt gammel reklametrykk på testbilen). Den scorer ganske bra i EuroNCAP med 4 stjerner. Dacia Duster har for eksempel 3 stjerner i den kollisjonstesten.
Jeg synes utseendet på bilen også er trivelig, så da kommer det store spørsmål, hvorfor selges det ikke flere SsangYong Tivoli?
Er folk så opphengt i markedsføring? For det kan vel ikke SsangYong skryte på seg alt for mye av?
De som bare må ha automat kan jo spørre importøren litt om hvofor de kun tar bilen inn med manuelt gir, men det kan jo være automatversjonen kommer litt kjedelig dårlig ut i forhold til norske avgifter. I tillegg til å takle manuelt gir må man takle et interiør som ikke er hypermoderne eller eksklusivt, men det er det da mange i Norge som gladelig ofrer for å komme seg dit de vil med bilen sin.
Er du på jakt etter en praktisk kompakt firehjulstrekker med dieselmotor så bør du ta med SsangYong i dine vurderinger.
Takk til BruktBilForum Porsgrunn for lånet av SsangYong Tivoli!