Da jeg ble spurt om å komme til Stavanger for å teste Porsche Cayenne var jeg ikke vond å be.
Det å komme seg ut på veien kl 05 på morningen er ikke helt det jeg som B-menneske normalt sett foretrekker, men litt får man ofre.
Jeg hadde ikke vært på Porsche Center Stavanger før, men Saaben og Google Maps hjalp meg fram.
Stort og rommelig lokale, med god plass til mange Porscher. Største Porschebutikk i Norge!
Lyktene er nye på nye Cayenne, men jeg må si først som sist at jeg ikke er ekspert på alt som er nytt.
Ettersom de hadde en pent brukt 2016-modell Cayenne i lokalet var det ikke så vanskelig å legge merke til at lyktene var nye.
En helt fantastisk vårdag, nesten ikke vind og noen små gode varmegrader bidro til gleden ved å kjøre en god Porsche i vakkert landskap.
4,9 meter lang, nesten 2 meter bred og nesten 1,7 meter høy, men den føles likevel mindre.
Bård Stene, salgssjefen hos Porsche Center Stavanger hadde invitert meg, og Ole Førland sendte meg ut med innstegsmodellen til Porsche Cayenne, den har 340 bensinhester som kan flytte bilen fra 0-100 på 6,2 sekunder. Prisen starter på 1 258 900.
Mange som skal ha Cayenne velger å bestille den ladbare hybriden som starter på 1 097 900, men så spørs det jo litt hva regjeringen finner på med tanke på avgifter for ladbare hybrider fra 1/7.
En mulighet er jo at det ikke skjer noen endringer i avgiftene, en annen mulighet er at den kanskje øker ca 50 000 i pris på grunn av økte avgifter.
På grunn av denne usikkerheten er det en del som velger å bestille Cayenne ladbar hybrid i disse dager, for om den registreres før 1/7 vil dagens avgifter gjelde.
Bilen jeg testet var en som Porsche i Tyskland hadde spekket, så den manglet for eksempel adaptiv cruisekontroll. Når du skal kjøpe Porsche er det uansett lurt å sette av bra med tid til å høre litt med selgeren hva alt av utstyr egentlig er for noe, slik at du bedre kan vurdere hva du trenger fra lista over ekstra utstyr. Når det er sagt hadde bilen PDCC, Porsche Dynamic Chassis Control, som i praksis betyr at krenging motvirkes. Det gjør at du smiler med glede når varselskiltet om svingete vei dukker opp foran den romslige SUV’en.
Forsetet er mildt sagt svært godt, og med de 6 knappene på siden kan du justere alt fra sitteputens lengde og vinkel til hvor mye setet skal klemme i lår og i sidene dine.
Klarer du ikke å finne en god sittestilling her er det ikke setet sin skyld. Med så mange innstillingsmuligheter er det godt det finnes minnefunksjon for setet.
Førermiljøet er nytt i nye Cayenne, bildet nedenfor er fra forrige modell. Her har Porsche gått fra svært mange knapper til touch-skjermer med knapper i skjermen, noe som gir et mye ryddigere inntrykk.
Infotainmentskjermen har også vokst fra forrige modell, og selv om jeg ikke startet opp den forrige modellen mistenker jeg også at bildekvaliteten på den nye skjermen er forbedret.
Rattet er svært godt å holde i, vet vel igrunnen ikke om noen som kan skryte av et bedre ratt.
Legg merke til den nye vribryteren som har kommet på, her kan du bytte mellom ulike kjøremodus, som påvirker motor/gir/chassis.
Merkbart endret karakter på bilen mellom Sport+ og Normal. Du kan selvsagt også endre bare motor eller bare støtdempere, dersom du ikke ønsker å endre alt på en gang.
Vribryteren har også en trykk-knapp som gir deg 20 sekunder med Sport+, nyttig om du skal ut på motorveien, eller foreta en forbikjøring. Et nytt trykk vil naturligvis slå av denne Boost-funksjonen igjen om du ikke vil ha alle 20 sekundene.
Porsche har en del ufravikelige tradisjoner, som at turtelleren er analog og sentrert, og at man vrir rundt «nøkkelen» til venstre for rattet, nå i form av en fastmontert nøkkel-lignende sak.
De andre instrumentene er mer digitale, og du kan skifte mellom hva de skal vise deg av informasjon.
Forbrukstallet er nok noe preget av litt hard gassfot fra andre førere, for det sank i løpet av min prøvetur selv om jeg også testet Sport+ for å si det sånn.
Mitkonsollen er nesten som en skjerm, der du trykker på det du ønsker å velge. Fine vippebrytere for klima/temperaturvalg.
Under armlenet er det mobilplass, enten du bruker ladeplate eller USB.
På en SUV vil jeg anbefale ryggekamera, her kan du velge hvilke kameraer du ønsker skal være i bruk.
Gir klart og godt bilde.
Når du spyler bakruta, så vil også kameralinsa til ryggekameraet spyles.
Baksetene er optimalisert for 2, men kan fint ha 3 bak. Jeg får greit plass i baksetet, noe som gjør at jeg definerer plasen som rommelig.
Panoramatak gir mye lys inn, og gjør mye for romfølelsen, spesielt for de som sitter bak.
Bagasjerommet må også kunne defineres som rommelig, med over 700 liter.
En SUV oppleves fort som litt vaggete og vag på smale svingete veier, men ikke Cayenne.
Her har du et utmerket antikrengesystem, og du kan også i Sport+ få et fast oppsett og kvikk respons i motoren.
Hva du er vant med fra før vil nok definere hvordan du opplever innstegsmodellen til Porsche Cayenne, for meg som kjører gammel Saab 93 og Citroën Grand C4 Picasso så oppleves Cayenne som svært sportslig.
For en som kjører Porsche til vanlig vil kanskje 340hk i en Cayenne som veier 2 tonn føles noe mindre sportslig.
Jeg opplever Cayenne som svært komfortabel, med svært gode seter, godt ratt, gode materialvalg, lavt støynivå, og nydelig kjørekomfort. Selv i trange gater i Stavanger føles den enkel å manøvrere, sikkert mye på grunn av at bakhjulene også svinger.
Du får egentlig mange biler i en bil, familiefrakter, hyttebil, langturbil, morobil, sportsbil.
Spør du meg synes jeg at Porsche Cayenne er en kanonbra bil, om du har råd til den.
At norges største Porschebutikk ligger i Stavanger er ikke så merkelig, ettersom det er mye oljerelaterte selskaper og mye oljerelaterte inntekter i området.
Mange har nok også en hytte på fjellet som de vil komme fram til, og da gjør Porsche Cayenne en glimrende jobb!
Takk til Porsche Center Stavanger for at jeg fikk låne Porsche Cayenne! Det var en glede å få bli bedre kjent med den!