Det er enkelte opplevelser man bare vet at man må få med seg, og da jeg fikk innbydelse fra Anita Svanes som er kommunikasjonssjef for Volkswagen i Møller om å være med til Golsfjellet for å teste VW 4Motion på isbanekjøring bare visste jeg at dette var akkurat en slik opplevelse, og takket naturligvis ja.
Møller dekket middag på ankomstdagen, overnatting på Oset Høyfjellshotell, frokost, lunsj og forfriskninger, og selve kjøringen på isbanen, som er på Tisleifjorden like ved hotellet. Den 6 timers kjøreturen fra Sørlandet og tilbake dekket jeg selv.
Klokken 08:45 skulle det være briefing på hotellet, så før den tid måtte man være sjekket ut av rommet.
Lyset var på vei, og det var ca 15 kalde grader utenfor.
Må innrømme jeg var litt spent på hvor samarbeidsvillig Saaben ville bli i oppstartsfasen av hjemturen på ettermiddagen.
Etter briefingen, der vi fikk dagens program, var det å fordele seg på de mange bilene vi skulle kjøre.
Denne Golf R ble brukt av de svenske instruktørene, de jobber fulltid som instruktører på isbanekjøring og banekjøring.
Jeg fant meg en fin Tiguan å starte med. Første etappe var å kjøre til isbanen.
Nesten alle bilene vi fikk testet var i R-Line utgaver, og de fleste hadde store motorer, litt ekstra for å øke morofaktoren.
4Motion hadde alle bilene.
15 kalde ute, men bilene var forvarmet, så det ble anbefalt å «kaste jakka», for å «sitte best mulig» fast i setebeltet.
Tisleifjorden er stor, og det var mange ulike grupper som kjørte på isen, så vi måtte følge skilt og regler på vei til vår del av isbanen.
Før lunsj ble vi delt i 3 grupper på 3 ulike poster, og første post for min del var elgtest.
Her skulle vi få bilen opp i 70, smelle inn bremsen ved første markør, og svinge unna «elgen» mens bremsene var inne.
I denne testen fikk vi testet blokkeringsfrie bremser, samt økt hastighet for å kjenne på når man mister kontrollen.
Jeg kan avsløre at man ikke skulle så veldig langt over 80 før det ble svært vanskelig å beholde kontrollen man lett hadde i 75 i denne testen.
Vi fikk også teste ulike biler i samme test, og personlig syntes jeg Tiguan kom meget godt ut av denne elgtesten, god og stabil.
Ikke hver dag du er på en islagt fjord og får dette bildet i ryggekameraet. Klar for post 2 som var en svingtest i 85 km/t.
Litt som elgtesten, men her skulle ikke bremsene brukes, her skulle vi kjenne på ESP’en og hvordan den grep inn for å hjelpe oss i en unnamanøver.
Her var det også bilbytter, og jeg fikk bli kjent med en av dagens favoritter, Arteon med 280hk, nydelig lydbilde og fantastiske krefter!
De litt over middels heftige piggdekkene vi brukte gjorde at man fikk glede av kreftene. Arteon er også veldig stilig å se på, synes nå ihvertfall jeg da.
Bilen bak, en Golf R med 310hk var dagens lykkepille, og absolutte favoritt, kommer flere bilder av den.
Vi testet ESP i normalmodus og i sportmodus for å se forskjellene, og det var merkbar forskjell på hvor mye inngrep det ble, merkbart mindre inngrep med ESP Sport. Personlig likte jeg det best, det passet min rytme og kjøring best.
Arteon drar i vei for svingtest, måtte filme litt. Satt i bilen bak, så gikk sånn sett glipp av gromlyden på filmklippet. Denne dagen gikk det ellers veldig i ett med kjøring, så jeg rakk aldri å koble mobilen til gimbalen/stabilisatoren, så eventuelt ustabile bilder må jeg jo bare beklage.
Golf R har jeg ikke kjørt før, så jeg skal innrømme at jeg gledet meg litt til å teste golf med 310hk, og den ble helt klart dagens vinner av «morsom bil å kjøre»-prisen!
Satt stor pris på gode seter med solid sidestøtte, for det ble noe sideveis kjøring på isen i denne bilen, og da er det ekstra kjekt med god sidestøtte i setet.
Når en Golf har 4 solide potter bak er det liten tvil om at det er noe litt utenom det vanlige. Er vel heller ikke helt tilfeldig at de ikke hadde tatt vekk slepekroken akkurat fra denne bilen. Men det skal sies, den var faktisk kun 1 gang i snøfonna i løpet av hele dagen. Selv om den har heftig med krefter var det ikke så umulig å ha litt kontroll på dem.
Godt ratt og Active Info Display, men når man løper fra bil til bil, og har det ekstremt moro på isbanen, så er det igrunnen ikke detaljer man legger mest merke til. Fartsmåleren blir sentral, fordi du skal teste ulike saker og ting i ulike hastigheter. Også blir ESP-instillingene viktige fordi du skal teste forskjellen på de ulike nivåene av ESP.
I Golf R kan du slå ESP av, men helt 100% av er den ikke, det er noe nødgreier igjen, men det er nok av til at du fint kan merke at ESP-hjelpen i all hovedsak er vekk.
Straks min tur til unnamanøver i sving med Golf R, med ESP av, det var vill forskjell fra ESP og ESP Sport.
Min favorittinstilling ble helt klart ESP-Sport, en fin miks av hjelp og mulighet til litt bevegelse uten inngripen.
Måtte forsøke å filme at Golf R suste avgårde på unnamanøver. Hoppet ut i kulden for å få med litt motorlyd denne gangen.
Kan helt klart anbefale en slik opplevelse til alle som er litt over middels glad i å kjøre bil!
Amarok med V6 diesel og 224hk var første bil på post 3, brems i lang sving, der fysikken jo helst vil dra deg ut av veien.
Her skulle ABS og ESP testes i ulike hastigheter og innstillinger.
Vi testet også Caddy Maxi og Crafter i samme svingen, så her skulle nyttekjøretøyene testes ut.
Ble svært positivt overrasket over oppførselen til Crafteren i den svingen, moro å teste!
Vi dro tilbake til Oset Høyfjellshotell for å innta lunsjen sammen med politiet som også var på isbanen for å teste og trene med ulike kjøretøy.
Tror nok de hadde en grei dag på jobben 😉
God lunsj var det også!
På vei tilbake til isbanen, et utrolig område! Moro når naturopplevelser kan kombineres med bilopplevelser på denne måten!
Gir mange gode inntrykk på en dag!
Et bilde klarer ikke helt å vise størrelsen på isbanen, det klarer ikke helt dette filmklippet heller, men det viser noe mer hvor stort og flott området er.
Etter lunsj ble vi delt i 2 grupper, der vi kjørte i 2 ulike slalomløyper i del 1, og så i del 2 kjørte vi en stor rundløype med mange av dagens hinder/poster i løypa. Mellom del 1 og 2 fikk vi kaffe/solbærtoddy og boller. Vi løp mellom biler og fikk testet de fleste biler i de fleste poster, men tid til å ta bilder og filme ble det ikke i del 2. Var alt for opptatt med å bare oppleve, og det var en fantastisk opplevelse!
Før vi visste ordet av det var klokka 16, og vår dag på isbanen var over. Skulle helst ha kjørt enda mer.
Lærte mye om betydningen av fart på is, og hvor lett man mister kontrollen om farten blir for høy, nyttig å teste grenser!
På vei tilbake til hotellet for en kort debriefing og baguette, før avreise hjemover.
Saaben ga ganske tydelig og klar beskjed om at den var gretten for å måtte stå i ro i et døgn i 14-15 minus, men fikk da start på den etterhvert.
På vei ned til Gol fikk jeg med meg en ganske så spektakulær solnedgang, en meget passende avslutning på en spektakulær dag og mange heftige, lærerike og artige opplevelser på Golsfjellet med Volkswagen 4MOTION!
Takker og bukker for at jeg fikk være med på dette!
Skulle du få muligheten til noe lignende, takk ja til uforglemmelige og lærerike opplevelser!!