Mercedes-Benz har ikke for vane å lage pickup, men nå har X-klasse kommet i butikkene, så den måtte jeg jo ta med på en prøvetur på vinterveier.
Noen beleste bilfolk tenker kanskje at dette bare er en Nissan Navara med Mercedes-dekor, men det blir veldig feil.
Joda, ramme, motor og drivverk er fra Nissan Navara, men alle andre deler er laget av Mercedes-Benz.
Litt utpå 2018 kommer det også en X-klasse med egen Mercedes-motor med 258hk og permanent 4×4, den er det en god del som ser fram til.
Foreløpig har X-klasse 2 motorer og 3 utstyrsnivåer.
En Diesel med 163hk og 6-trinns automat, og en med 190hk og 7-trinns automat. Jeg testet den største av dem.
Utstyrsnivå starter på «Pure», via «Progressive» og opp til «Power». Jeg testet Power, med litt fra ekstrautstyrslista i tillegg.
Setene er gode, og i skinn/alcantara – det er hentet fra listen over ekstrautstyr. Disse setene gir eksklusivitet til interiøret i bilen.
Selv om ikke alt som ser ut som aluminium er aluminium er det svært høy materialkvalitet i førerhuset.
Det både ser eksklusivt ut og føles slik. Nå har ikke jeg kjørt veldig mange Pickuper enda, men denne kunne jeg meget godt dratt på langtur med, for komforten er svært god på vanlig landevei.
På humpete vei merker man litt at det er en pickup, ved at det er noe mer merkbart i bilen at veien er humpete, men spiralfjærene hjelper godt på komforten.
Jeg tenkte for meg selv, «er dette virkelig en pickup», for den er meget komfortabel.
Et godt ratt i nydelig skinn er ikke hverdagskost i en pick-up. Litt uvant med Mercedes som ikke har noen spak på høyre side bak rattet, men to spaker på venstre side bak rattet. For meg ble det litt snodig balanse bakom der sånn designmessig.
Cruisekontrollen var ikke adaptiv, ihvertfall ikke enda.
Med parkeringspakke fra lista over ekstrautstyr får du meget bra kamera med mange valgmuligheter, og når du har en bil på over 5,3 meter som er en del høyere enn mange andre biler der ute, så kan det være en god investering så du slipper å komme borti noe du ikke oppdaget i speil og slikt.
I 2wd-modus har du bakhjulstrekk, noe som kan være moro på vinterføre om du har en plass å leke med bilen.
Så har du firehjulstrekk med høy- og lavserie. Jeg fant noen bratte glatte bakker, men fikk aldri behov for noe heftigere enn høyserien.
Tror du skal ha svært krevende utfordringer for å ikke komme deg fram dit du vil med denne bilen.
Bakom forsetene kan man jo ha bakseter, men da skjer det noe veldig dramatisk med avgiftene på bilen, så de tror jeg ikke det blir mange av her til lands.
Bilen starter i utgangspunktet på 415 576 eks mva med minste motor og med Pure utstyrsnivå.
Med bakseter må du plusse på omlag 500 000 i avgifter, og i mitt hode blir det ganske sprøtt mye avgift.
190 hesteren starter på 449 584 eks mva. Testbilen lå på 580 000 eks mva, men inkl levering.
Mercedes-Benz X-klasse har nok ikke som mål å være billigst i klassen.
Bilens egenvekt er på litt over 2,2 tonn, og tillat totalvekt er på 3,25 tonn, noe som gir en fin nyttevekt, i tillegg kan man dra 3,5 tonn henger.
Luka bakpå vinduet gir deg tilgang til lasteplanet fra rommet bakom forsetene.
En pickup kan utstyres på mange ulike vis bakpå planet, og kan også utstyres med hard-top.
Her er det så mange valgmuligheter at jeg ikke kan ta alle, men heller legge ved lenke til brosjyre/prisliste.
Trenger du en tøff pickup, men ønsker deg egentlig en personbil, da er det godt mulig at nettopp Mercedes-Benz X-klasse kan være løsningen for deg.
Skulle du befinne deg på Sørlandet kan du svinge innom Bertel O. Steen Agder sin avdeling på Stoa i Arendal.
Takk for lånet av bilen!