Test av Alfa Romeo Stelvio (des 2017)

Alfa Romeo sin Stelvio er en lekker crossover SUV med firehjulstrekk, der design går hånd i hånd med kjøregleden.

Dato 07.12.2017 @ 17:11

Alfa Romeo Stelvio har for aller første gang laget en SUV, og det er en vakker kompakt SUV med firehjulstrekk og 280 eller 210 hestekrefter, den jeg testet var en bensinmotor med 280hk.
Selv om det blåste masse og regnet var det en glimrende dag takket være masse bilglede!

Sjekk de pottene da!! Hallo! Kule baklys, lekkert totaldesign! Her er det mange bilfabrikanter som bør bli inspirert!


Stelvio er vakker foran også, men det er jo litt synd at den må ha skilt foran, for det forstyrrer det vakre symmetriske designet.


Stelvio har et robust design nede, og nærmest et coupé-lignende design på taklinjen. Tøft!


Du har gode seter i Stelvio, spesielt om du får tak i en «First Edition», da er det luksus skinnseter, el justerbare med minne som medfølger.
Når First Edition modellene er solgt ut må man betale ekstra for en god del, som for eksempel disse setene.
First Edition har med det meste av utstyr, men koster også 100 000 mer enn «Super», som er utstyrnivået man har valgt å gå for i Norge.

Billigste bil er Super med 2,2 liters diesel og 210hk til kr 588 800.
Så kommer Super med 2,0 liters bensinmotor og 280hk til kr 688 800.
En særdeles godt utstyrt First Edition som jeg kjørte, med samme bensinmotor, koster 788 800.
Noen synes kanskje dette er dyrt, men sammenligner du med BMW X3 eller Volvo XC60 så er det egentlig ikke det, for Stelvio First Edition har veldig mye utstyr med i prisen.


Her snakker vi eksklusivt interiør, men det som er på toppen av dørene og dashbordet burde vel helst vært skinn for å følge opp all annen luksus her inne.
Gode materialer, pen utforming og design, rett og slett en fryd å oppholde seg her.


Rattet er noe smalere/tynnere enn BMW bruker, og jeg kunne nok taklet noe tykkere ratt – nå er jeg på pirkestadiet her altså.
Kult med startknapp på rattet! Bra ikke dna-rattet (som du velger bilens respons med) er der også, det ville blitt «for mye» Porsche kopi over en slik løsning.
Cruisekontrollen er ikke adaptiv, ellers er det meste av automatikk på plass her. Når det er sagt er det en god cruisekontroll, og det er kun der du ikke kommer forbi at det blir noe savn.
Noen vil muligens synes at de relativt store girhendlene kommer litt nær andre spaker bak rattet, mens andre er glad for at girhendlene er så store fordi man da kan gire automatkassa selv, med letthet også i svinger.


Bak girspaken, som nesten føles noe BMW-inspirert, finner man et joystick-hjul, som også er noe BMW-inspirert.
Så har du en volumkontroll sak til høyre der som virker noe Audi-inspirert.
Jeg er glad i inspirasjonen Alfa Romeo har tatt til seg, det er begge systemer jeg er særdeles glad i! Systemer man enkelt kan bruke uten å ta øynene unødvendig vekk fra veien.

Blant knappene oppe i midtkonsollen finner du alt av klima, og rattvarmen som jeg er så glad i på hufsete kalde dager.


Infotainmentskjermen er veldig pent integrert i dashbordet, og har god kvalitet. Personlig synes jeg kanskje litt større bilde på ryggekamera er å foretrekke, men undersøkte ikke muligheten for å eventuelt justere dette.


dna-hjulet bak girspaken på venstre side endrer bilens karakter. d gir deg en meget dynamisk og nær hissig sportsbil, n – tilpasser seg hvordan du kjører, og a – sørger for at du kjører så økonomisk og komfortabelt som mulig.
Det er rett og slett stor forskjell på d og a.
d er direkte moro med sportslige kjøreegenskaper og en sterk og trekkvillig motor, og a er særdeles silkemykt og komfortabelt, må prøves!!
Støydempingen er også god og passer til bilens eksklusive inntrykk.


Baksetene var også komfortable, men jeg slet noe med takhøyden, noe det coupélignende designet på taket nok må ta noe av skylden for.
Jeg tror nok at alle under 180cm sitter veldig fint bak her. Jeg skulle nok hatt mye for å ikke sitte i førersetet i en såpass kjøreglad bil.


Det er muligens ikke så lett å se, men bakruta er ikke stor, så det er noe begrenset utsyn bakover fra bakspeilet.
Med ryggekamera og sensorer er det ikke noe som er et problem, men man legger merke til det når man ser i bakspeilet.


Plass til 525 liter bagasje, og vil du ha hengerfeste kan du dra henger med brems opp til 2300 kg. 75kg kan du ha på taket.
Dermed bør du ha muligheter for å få med deg det du måtte ønske.


Også nøkkelen er pent designet, med gode materialer, og tyngde som gjør at den oser eksklusivitet.
Liker godt når man også tar seg tid til å gi nøkkelen et pent design!


Når det gjelder farge på en Alfa Romeo, så har jeg en favoritt, uten å si for mye om det, for farge handler jo som kjent om smak og behag.


Det er noen biler jeg tester som det gjør litt ekstra vondt å levere tilbake, og Alfa Romeo Stelvio First Edition er en av dem.

Skal du ha en kompakt SUV som skiller seg fra «mengden», som er sportslig og superkomfortabel alt etter ditt ønske, og som gir deg glede i hverdagen?
Da synes jeg du skal ta deg en tur til nærmeste Alfa Romeo forhandler og prøve en selv!

Takk til RSA Bil Arendal for lånet av Alfa Romeo Stelvio First Edition!

Annonse