Når vinterværet smiler er det ekstra trivelig å ta med nye Nissan X-Trail ut på tur.
Velger du den med firehjulstrekk kan du møte også de noe mer kjipe vinterdagene med en innvendig ro, for du kommer fram dit du ønsker med Nissan X-Trail.
Uten last har du 21cm bakkeklaring, noe mange er glad i når man velger SUV.
Dette gjør jo også at man setter seg inn i bilen istedenfor ned i den, som også mange verdsetter.
Vil du trekke opp mot 2 tonn må du velge bilen med manuelt gir, for automatkassa begrenser hengervekt til 1650kg.
Bilen kommer med 2 dieselmotorer på 130 og 177 hk, begge kan du få med 5 og 7 seter, 2- og 4-hjulsdrift, manuelt- og automatgir.
De laveste utstyrsnivåer er forbeholdt den minste motoren. Starter på utstyrsnivå Visia, via Acenta og N-Connecta før du har toppmodellen Tekna.
Du kan også få bilen med 163hk bensinmotor, men da må du droppe automatgir og firehjulstrekk. Skal du trekke henger må du nøye deg med max 1800kg der.
Forbruket er heller ikke helt snilt med bensinmotor… jeg mistenker det kun er folk i Oslo og Bergen som velger det, sammen med de som ikke takler dieselmotor av prinsipp.
Billigste bensin starter på 364 500, og billigste diesel starter på 348 500.
5-seter, 4×4, 177hk diesel, manuell med Tekna starter på 521 900 (de som skal trekke tungt velger nok den om de er glad i utstyr).
7-seter, 4×4, 177hk diesel, automat med Tekna er dyreste løsning, og starter på 575 900. Da er lista over ekstrautstyr kort, Metallic lakk, Elektrisk soltak (kun for 5-seter, for 7-seter har det med fra før) og lyst skinn.
Forsetene er komfortable, og justeres elektrisk. Det som undrer meg noe er at man ikke kan vippe opp setet i forkant, for jeg med de ben jeg har savner litt lårstøtte, og når setene ellers er så gode så blir akkurat det litt kjedelig for min del. Ettersom Qashqai har fått el-seter med minne stusser jeg jo i grunnen ganske mye på at ikke X-Trail har fått el-seter med minne i denne oppgraderingen.
Det nye rattet er som i Qashqai, og det er virkelig en stor forbedring fra forrige ratt! Liker de nye knappene mye bedre.
Ganske ryddig førermiljø, men stusser litt på infotainmentskjermen med gradering fra blå til sort, den hadde kanskje fortjent en oppgradering?
Jeg mistenker at støyreduksjonen er noe bedre i denne nye versjonen av X-Trail, men det er ikke noe jeg har en eksakt måling på.
Til høyre er knappene for cruisekontroll, og de observante vil se at det ikke er noen knapper for å stille inn avstand til bilen foran, og det er fordi bilen ikke har adaptiv cruisekontroll enda. Det kommer i løpet av 2018. Meget komfortabelt med rattvarme! Du må velge Tekna for å få med rattvarmen.
I midtkonsollen har du 12v og USB for lading/tilkobling. Ellers ryddige og greie knappeløsninger.
Ryggekamera som også har 360-visning er kjekt å ha på en stor bil. Ikke råest på kvalitet, men helt greit.
Litt lenger bakom girspaken har du to gode koppholdere, og på hver side av hjulet der du velger hvor 4×4 du skal kjøre har du varme i setet for fører, passasjer og baksetepassasjerer (yttersetene), samt litt hjelp når du skal ned bratte bakker. Disse knappene opplever vel ikke jeg som direkte hypermoderne, synes jeg så slike for omlag 20 år siden også?
Til venstre for rattet er det samlet noen knapper, og knappen for rattvarmen er fin å ha kontroll på når det er kalde grader.
Jeg er sikkert litt rar nå, men når all varme i forhold til seter er plassert bakom girspaken, og knappen for å slå av antispinn og filskiftevarsling er her på venstre side av rattet… hadde det ikke da vært hakket mer logisk at rattvarmeknappen, og «hill descent» knappen byttet plass? Eller?
Antar den havnet der av hensyn til de som ikke velger Tekna utstyrsnivå.
Jeg får fint plass i baksetet, både i høyde og lengderetning denne gang. Yttersetene er til og med ganske så komfortable.
Det jeg mistenker baksetepassasjerer her vil savne er 12v/USB-tilkobling, det fant jeg ikke i midtkonsollen.
Den som sitter i midten har ikke noen diger gulvklump å forholde seg til, selv om det er noe der.
På N-Connecta og Tekna er bakluken mulig å åpne ved å «vifte med tærne» under bilen bak, og da er den naturlig nok elektrisk.
Bilen jeg testet var en 5-seter, og da har man et romslig bagasjerom på 550 liter. Det er noen luker i gulvet som man kan justere på ulike vis i forhold til om man ønsker alle literne, eller om man ønsker flatt gulv. Med plastmatte bak blir det ikke like aktuelt med så mye gulvjusteringer bak der.
Har du 7 seter må nødvendigvis de to bakerste setene ligge der du har «tomrom» i denne, og du har da 445 liter til bagasjen når 5 seter er i bruk. Når 7 seter er i bruk har du bare 135 liter igjen til plastposer eller lignende.
LED-lys som er adaptive, altså slår av og på fjernlys for deg, det er noe som dukker opp når du velger utstyrsnivå Tekna, og er en god oppgradering fra forrige X-Trail.
Nye Nissan X-Trail er en solid modernisering, en komfortabel bil som jeg tror veldig mange vil trives veldig godt med i hverdagen og på langtur.
Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av nye Nissan X-Trail!