Blant biler finnes perler, akkurat som det om høsten ikke bare er regntunge dager. Veldig stas å få teste en av bilbransjens perler på en vakker solrik høstdag!
Fiat 124spider er en lav 2-seter cabriolet som du bare må ta med deg på en svingete vei, for å virkelig få oppleve kjøregleden som bor i den.
Den er ingen racerbil, men med sine 140hk er den sprek nok, og har nydelig lyd når du trykker ned gasspedalen. Kjøregleden opplever du fordi den er så bra balansert, og har god kontakt med underlaget. Den er også en fryd å gire.
Bilens utseende gjør den også til et smykke, man blir jo glad bare av å se på den.
Bilens vekt er på 1050kg, dermed klarer de 140 hestene å flytte bilen fra 0-100 på 7,5 sekunder.
Det er en del cabrioleter som mister sitt vakre ytre når taket kommer på, men det gjelder ikke for Fiat 124spider, den er like fin med stofftaket på.
Det er ikke overdådig med plass under taket, for bilen er relativt lav, så akkurat det kan jo være lurt å teste før man kjøper en slik bil.
Jeg hadde med meg dunjakke og vinterlue, for jeg ville nyte den kjølige høstluften uten taket på, men måtte jo vise fram bilen også med taket på i et par bilder.
Bilen ser jo ut «som en million», men den koster mye mindre enn som så.
400 800 koster den, men den er ikke akkurat «lett å finne» på Fiat sine nettsider her i Norge, ettersom den ikke ligger blant «modeller» på deres nettsider. Gi meg gjerne beskjed dersom det bare er jeg som er «blind».
Litt video jeg tok så du kan se bilen fra noen flere vinkler enn det jeg får til med foto.
De som har testet en Mazda MX-5 vil se at det er mye i interiøret som er felles for de to bilene.
Joda, du har Fiatlogo i rattet, men rattet er nok fra Mazda.
Det gjør ikke noe at rattet er fra Mazda, for det er et godt ratt å holde i, og knappene styrer fornuftige funksjoner og alt virker som det skal.
Nå har ikke jeg kjørt veldig mye Fiat, men Mazda sitt infotainmentsystem har jeg testet i flere biler, og det fungerer bra, og er logisk bygget opp.
Knappene bak girspaken brukes til å betjene infotainmentsystemet, en løsning jeg liker veldig godt.
Når du kjører en Fiat 124spider, så bryr du deg virkelig ikke om knapper er fra Mazda eller Fiat. Mest sannsynlig slår du av det helt ok stereoanlegget for å nyte lyden av motoren når du drar litt på, og du gliser fra øre til øre når du kommer til litt ekstra svingete vei, for du vet at bilen vil briljere og gi deg gode opplevelser.
Denne bilen handler om gode opplevelser, kjøreopplevelser. At alt annet fungerer er bare en bonus.
Du kan velge mellom delskinn, sort skinn og brunt skinn (tobacco). Med tanke på at taket nok ofte er nede på tur ville jeg nok valgt sort skinn selv, kun ut fra en mistanke om at det er noe enklere å holde ved like i lengden.
Bilen jeg testet var i fargen Vesuvio Metallic Black, og er jo en fin farge, men mine to favorittfarger er nok likevel Passione Red og Italia Metallic Blue.
Du kan få med deg noen bager baki bagasjerommet, slik at 2 kan dra på biltur. Det tror jeg nok er en strålende opplevelsesrik ferieform!
En bil som dette har man lite lyst til å levere fra seg igjen, samtidig er det noen praktiske aspekter ved den som blir noe problematiske.
Sett ved siden av vår C4 ser man at den er lav, og våre 3 barn har jo ikke plass i en 2-seter. Måtte nok ta storbilen hjem igjen.
Skulle du være en tur på Sørlandet, eller kanskje til og med bo her, kan jeg anbefale en tur til RSA Bil i Arendal.