Prøvekjøring av Nissan Micra i Rotterdam (sept 2025)

Nissan Micra har en tvilling, en toegget tvilling, for utenpå er det kun taket som er likt, men gener, teknikk og batteripakker deler de, Renault 5 og Nissan Micra.

Dato 25.09.2025 @ 15:14

Før verdenslanseringen av Nissan Micra fikk vi se litt nærmere på den, så selve gjennomgangen av bilen har vi hatt. Denne saken handler mer om opplevelser på veien.

 

 

Som du kan se av videoklippet over her så var det ikke så mange bakker eller svinger som kunne gi oss lykkepilleopplevelsen som vi vet denne bilen kan gi oss dersom veiene legger til rette for det, sånn sett kan man kanskje undre seg over at det kun var flate rette veier, motorveier og bykjøring vi skulle få oppleve i Rotterdam med Nissan Micra.

 

Joda, en bil på under 4 meter lengde er jo kjekk i byen, men den kan jo levere så mye mer enn bare praktiske egenskaper i by. På motorveien leverer den stabilitet og komfort til tross for at den er kort.

 

En del mer delskinn enn stoff i setene til Evolve utstyrsnivå av Nissan Micra, og dersom det blir en del varmere ute mistenker jeg at det har potensialet for å bli litt mer klamt enn stoff, men ettersom det ikke var så mye varme å skryte av i Rotterdam skal jeg ikke si det for sikkert.

 

Setene er komfortable til å ha få instillingsmuligheter, men med såpass få instillingsmuligheter kan det være et sjakktrekk med en prøvetur før man handler bil.

 

Vi tror mange kan trives godt bakom rattet på en Nissan Micra, enten man trenger en liten bil til bykjøring, jobbpendling eller småturer i hverdagen, så er det sikkert de som også drar den ut på lange turer selv om det ikke i hovedsak er det den er laget for, nettopp fordi den er såpass trivelig å kjøre.

 

Instrumentskjermen bakom rattet må ikke vise navigasjon slik som på bildet over her, men den kan gjøre det, og kjører man rundt i en ukjent by er det ikke å forakte med litt ekstra visning av navigasjonen. Stort tall som viser hastighet, lett å finne batteriprosenten, estimert rekkevide ser man enkelt og man ser hvilket nivå for regenerering man har valgt blant annet.

 

Infotainmentskjermen har Google assistent innebygget, og Google Maps er det jo mange som er vant med å benytte seg av. Veldig kjekt med anslag på ankomst batteriprosent, det gjør elbilhverdagen mer avslappende, spesielt om man skulle være nybegynner på elbilkjøring.

 

I motsetning til i Renault så har ikke Nissan enda en assistent i bilen som får deg til å lure på hvem av dem du skal snakke med eller spørre om hjelp eller informasjon, her er det Google assistenten og ferdig med det, og det synes jeg nesten er like greit.

 

At man får Google Assistent og trådløs Apple CarPlay eller Android Auto i en liten bil er fortsatt forholdsvis nytt, det må sies å være et høyt nivå av innhold i infotainmentskjermen. Enkle klimaknapper som temperatur, varme i ratt og varme i seter ordnes også fra infotainmentskjermen, så er det ellers fysiske knapper for bilens klimaanlegg litt lenger ned.

 

Nissan Micra har et meget godt ratt, og spakene bakom rattet, spesielt på høyre side der man har 3 venner man seg raskt til.

 

På venstre side av rattet er det en rund ring med bil inni, og det er knappen som aktiverer dine personlige instillinger for typiske ADAS-ting, som lydvarsel ved fartsgrenseoverskridelse og styreassistent. Du kan velge selv hva du vil ha på eller av, og så er det 2 trykk på den fysiske knappen for å dra i gang dine preferanser. Lekkert løst!

 

Dersom man velger kjøremodus Eco skal man være klar over at man ikke får tilgang til alle bilens krefter, og den kan være noe upraktisk å ha på dersom man skal inn på en motorvei med 120 km/t ettersom maksimal fartsgrense i Eco er 110 km/t.

 

Jeg kjørte mest med Comfort fordi høyrepedalen da er langt mer sivilisert enn i Sportsmodus der den blir litt «ivrig» av seg etter min smak.

 

Knappen for å endre kjøremodus er lett å finne på rattet.

 

Nissan Micra kan du velge med to batteripakker, 40 kWt eller 52 kWt med henholdsvis 316km rekkevidde og 415km rekkevidde.

 

Det er tre ulike utstyrsnivåer man kan velge mellom, Engage er innstegsmodellen, og den får du kun med 40kWt batteripakke fra kr 259 000.

 

Midtre utstyrsnivå heter Advance, og her kan du da velge batteripakke, 40kWt fra kr 289 900 og 52 kWt fra kr 314 900.

 

Topputstyrte Evolve får du kun med 52kWt batteripakke fra kr 334 900.

 

Nissan Micra er langt kulere å kjøre enn disse veiene gav den mulighet til å vise, men ser du på tester av Renault 5 så er det mer eller mindre en tvilling, og det er ingen forskjeller på kjøreopplevelse, fjæringskomfort eller hvordan bremsepedalen oppleves i de to bilene.

 

Det er sikkert ikke så mange som «jakter» på liten elbil, men kanskje burde det vært flere, med tanke på hvor mange BMW i3 som ble solgt her i landet. Snart kommer også nye Nissan Leaf for deg som må ha en bil som er litt større enn Nissan Micra. Det blir spennende!

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: