Første prøvetur med Kia EV4 i Spania (sept 2025)

Hans Vidar ble med Kia Bil Norge til Spania for å få prøve en tur med den nye elbilen fra Kia, Kia EV4, endelig en elbil som ikke er en SUV, men som har god rekkevidde!

Dato 22.09.2025 @ 10:01

Du kan få Kia EV4 med de samme to batteripakkene som Kia EV3 leveres med, en Standard range på 58,3kWt som gir en WLTP-rekkevidde på 440km, og en Long range batteripakke på 81,4kWt som gir hele 625km i WLTP-rekkevidde for blandet kjøring.

 

Kia EV4 finnes også i en karosseriform som kalles Fastback, men der skråner taket, noe som gir mindre hodeplass i baksetet.

 

Bagasjeromsluka er langt mindre praktisk ettersom bakruta ikke blir med opp, men du har et større bagasjerom og en mer aerodynamisk bakende som gir 456km/633km i WLTP-rekkevidde avhengig av batteristørrelse.

 

Det er ikke sikkert at denne karosseriformen dukker opp i det norske markedet, men det vil tiden vise. Vi brukte derfor ikke noe mer tid på Fastback-utgaven av Kia EV4 i denne omgang, men fokuserte på hatchbacken som vi vet kommer til Norge.

 

Når det gjelder ladehastighet så er ikke Kia sine 400V batteripakker noen vinnere, her tar det 29 minutter å lade fra 10% til 80% med Standard range batteriet, og med Long range batteriet tar det 31 minutter å lade fra 10% til 80%.

 

Man sitter 4cm lavere i Kia EV4 enn i Kia EV3, og det uten at jeg føler at man setter seg veldig mye ned i bilen. Tyngdepunktet er også 2cm lavere enn i en Kia EV3.

 

Bilens lengde er 4,450 meter, bredden er 1,860 meter og høyden er på 1,485 meter – akselavstanden er på 2,820 meter.

 

Selv har jeg leaset en e-Golf i 3 år, og i Kia EV4 fikk jeg litt av den samme godfølelsen som i e-Golfen, med en mer «riktig» sitteposisjon. Det Kia EV4 byr på er likevel lysår bedre med tanke på avanserte aksler som gir meget god kjørefølelse, mye mer plass i kupé og bagasjerom, så jeg får plass bak meg selv i baksetet, og man har 435 liter med plass i bagasjerommet. Det kan du se ganske tydelig i filmklippet nedenfor:

 

 

Støydemping er det litt vanskelig å uttale seg alt for bastant om etter noen timer på ganske finkornet spansk asfalt, men det lave støynivået tyder jo på at man i det minste kan kjøre meget behagelig på nyasfaterte norske veier, så får vi heller komme tilbake med en analyse av støybildet når vi kommer oss på grovkornet norsk asfalt med tiden.

 

Førermiljøet i Kia EV4 GT Line liker jeg veldig godt, rattet liker jeg å holde i, og jeg liker designet. Jeg er glad i utstyr, og GT Line har det meste av utstyr på plass, men soltaket kan jeg fint klare meg uten, og det hadde heldigvis ikke testbilen vi fikk låne.

 

Head-up displayet fungerer godt, men har ingen fancy AR-funksjoner eller svevende fartsgrenser som daler ned i skjul foran deg.

 

Når du har ladepause kan du se på YouTube i infotainmentskjermen, og som du kanskje ser så har GT Line metallpedaler med gummierte mønster for godt grep under skoa.

 

Dersom du velger å bruke Google Maps i Apple CarPlay så dukker veianvisninger nå opp i head-up displayet, det gjelder også tidligere modeller med OTA fra Kia/Hyundai som har fått inn siste oppgradering av softwaren.

 

Selv om du ikke kan justere sitteputens lengde, så trives jeg meget godt i GT Line setet. Det har et svært behagelig kunstskinn, og i varmt vær er det utmerket å ha ventilasjon i setene foran.

 

Egen knapp for å få setet i avslappingsposisjon har man også over knappen der man skyver setet fram/tilbake samt justerer på sitteputens vinkel.

 

Jeg hadde ikke sendt et klagebrev til Kia dersom man fikk lov til å trekke rattet ut 1cm lenger, men det spørs om de hører på meg akkurat der.

 

I førerdøren på Kia EV4 GT Line ser man to funksjoner jeg er svært glad i, der den mest sentrale når gradestokken viser 32 varmegrader ute er ventilasjon i forsetene. Når min bedre halvdel og jeg skal bytte på å kjøre en bil så er høydeforskjellen såpass markant at el-justerbare seter med minnefunksjon er obligatorisk, og det har GT Line.

 

Med GT Line kan du også flytte bilen uten at du selv sitter i den med nøkkel eller med den nye appen til Kia, og om du noen gang har blitt parkert inne så vet du hvor nydelig det er å kunne hente fram bilen fra parkeringsplassen uten at du behøver å sitte i bilen selv først.

 

En litt lav sitteposisjon i baksetet gjør at lange voksne vil få en noe spiss knevinkel her bak, noe som naturlig nok er helt irrelevant dersom du skal ha barn i baksetet og ikke voksne. I videoklippet kan du se hvor bra plass jeg får i baksetet når førersetet er stilt inn på meg selv. Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang.

 

Jeg synes fortsatt det er kjekt med USB-C utganger i forsetene. Det var ikke en egen klimasone for de som sitter i baksetene i Kia EV4.

 

Hengervekten er 1 000kg nå som Kia EV4 er framhjulsdreven, men hva hengervekten lander på når EV4 leveres med AWD i 2026 vet vi ikke. Det er naturlig å tenke seg at hengervekten kan økes noe med AWD i Kia EV4.

 

Bagasjerommet på 435 liter ser du i videoklippet, her har man et gulv som kan være i øvre nivå for enkel innlasting/utlasting, eller i nedre nivå for maksimalt med plass.

 

Her hos Nybiltester prøver vi så langt det lar seg gjøre å ikke grave oss ned i tekniske løsninger, og det skal vi ikke gjøre nå heller, men viser likevel fram noe av årsaken til at Kia EV4 er så trivelig å kjøre enten man er på motorvei i 120 km/t, eller…

 

…om man kjører på svingete fjellveier eller over fartshumper eller andre humper som bilen bare blir raskt og behagelig ferdig med. Så lan de som er skrekkelig teknisk interessert sikkert skjønne mye mer enn hvermansen av disse avanserte akslene, mens vi i Nybiltester nøyer oss med å si at vi gleder oss ekstremt til Kia EV4 GT dukker opp, for her er bilen laget såpass avansert at det kan bli kanonmoro!

 

Med drift framme er det snakk om 150kW/204hk/283NM som gjør at man med Standard range batteripakken (som veier minst) bruker 7,4 sekunder fra 0 – 100 km/t – og med Long range batteriet som veier mer bruker man 7,7 sekunder på samme sprinten. Det er et stykke unna sportsbil, selv om det er en del sekunder kjappere enn min gamle e-Golf klarte.

 

Kia EV4 er ikke «dau», men man kjenner at den er bygget for å tåle mer krefter, og med en ekstra motor og AWD, og spesielt som GT vil den jo få en del mer krefter å leke med.

 

Godt ryggekamera med 360 visning gjør det lett å parkere Kia EV4, men det er kanskje ikke alle utstyrsnivåer som får med 360-kameraet. Til venstre ser man flere visninger man kan velge.

 

Blindsonekameraene som dukker opp i instrumentpanelet om man bruker bilens blinklys er også noe jeg har veldig sansen for.

 

Kia EV4 har ikke fått noen frunk, her er det ikke prioritert plass til det, og det er det helt sikkert noen som synes er litt dumt. Det er også helt sikkert noen som ikke har helt sans for at man må støtte opp panseret med en pinne, men Kia har vel tenkt at man ikke skal under her dersom man ikke må fylle på med spylervæske.

 

Det var hyggelig å få bli bedre kjent med Kia EV4, og jeg synes det er fint at ikke alle må «tvinges inn» i en SUV dersom de ønsker seg en elbil med god rekkevidde. Kia og Hyundai bruker å levere «bedre enn WLTP-testen» når vi har dem på sommertester, og de er som regel av de bilene som på grunn av gode systemer for oppvarming også har ganske så bra rekkevidde på vinterstid og hyggelig fremkommelighet selv om de har 2WD.

 

Dermed gleder vi oss til å få teste Kia EV4 mer når den kommer til Norge senere i år, og prisen er vi spente på, da vi var i Spania var det fortsatt forhandliger mellom Kia Bil Norge og Kia sentralt om prisen på Kia EV4.

 

Denne saken oppdateres med pris så snart den er forhandlet ferdig og klar.

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: