Changan Deepal S05 ble offisielt avduket mandag 8/9 under IAA MOBILITY i München, og da fikk vi en god del informasjon om bilen og har derfor en egen sak fra denne dagen.
Du går altså inn på den saken for å få mest mulig informasjon om bilen, og vi skal ikke repetere alt i denne saken, kun noe oppsummerende fakta som vi tar med.
Denne saken handler mer om hvordan vi opplevde bilen på veien.
Oversikt over forhandlere av Changan i Norge.
Kjøring i sentrumsgater man ikke er kjent med fra før er ikke det aller mest avslappende man kan prøve på, men til tross for at navigasjonen var litt forvirret rett etter vi kom ut fra parkeringshuset under Charles Hotel, og plasserte bilen inni noen bygninger helt i starten, så var den likevel relativt rask til å rekalkulere og finne en rute vi kunne bruke.
Noe jeg hadde veldig sansen for med navigasjonen var at da man søkte på reisemål så anslo den batteriprosent ved ankomst, og mens man var underveis kunne man også se dette anslaget. Meget godt løst, og svært kjekt når man kjører elbil.
I bygatene var det mest 30-50 km/t som var fartsgrensen, så man kan ikke komme med for bastante konklusjoner etter en såpass kort prøvetur, men komforten opplevdes likevel som god under denne prøveturen.
Da tenker jeg på behagelig lavt støynivå og selv om setet ikke har en sittepute som kan vinkles virket det også å være behagelig. Her er det likevel et relativt stort MEN, fordi jeg hadde vandret noen kilometer i Münchens gater, og synes kanskje det var litt over middels godt å sitte litt i et sete med ventilasjon, og vi hadde kun 45 minutter til rådighet med bilen, så en mer bastant karakter på setekomforten får vi nesten få komme tilbake til.
Når det gjelder setevarme og seteventilasjon så er det de to som sitter foran som har tilgang på dette, de som sitter bak har ikke noe slikt tilgjengelig i Deepal S05. Rattvarme har man også, og jeg testet den, og det blir varme i hele rattet.
I Changan Deepal S05 har man ikke skjerm bakom rattet, men man har et meget godt head-up display med augmented reality – de blå pilene som setter seg opp foran bilen for å vise retningen du skal ta er AR.
Det var først da jeg var ferdig med prøveturen at jeg oppdaget at Changan Deepal S05 har noe som storebror S07 ikke har, og det var en venstre spak der du kontrollerer vindusviskerne. På S07 skjer den kontrollen i all hovedsak fra infotainmentskjermen, selv om S07 også har knappen helt ytterst på venstre spak.
At Changan Deepal S05 er en elbil med 445km WLTP-rekkevidde og AWD som koster under kr 400 000 med avtagbart hengerfeste og alt av utstyr bortsett fra vinterhjul er det ikke så lett å se når man ser eller opplever bilen.
Her er det ikke lett å finne noe som oppleves som «billig». Det gjør nok også at mange vil oppleve dette som svært mye elbil for pengene.
Nå fikk jeg nettopp vite at det starter et kampanjetilbud på mandag 15/9 der man kan velge mellom å få med panorama glasstak og avtagbart hengerfeste i prisen på kr 389 900 (verdi kr 24 800), eller man kan velge gunstig finansiering til 2,99% rente på lån eller kr 2 990/mnd på leasing (vet ikke da hva inskuddet er, men mer informasjon kommer nok sikkert Changan med på mandag). Uansett kjekt å vite at man kan velge mellom mer utstyr eller rimelig finansiering.
Rekkevidden er kanskje ikke så «enorm», men når man kan lade fra 10% til 80% på 23 minutter så kan man fint dra på langturer med S05 også.
Du har en frunk på 152 liter som er usedvanlig stort i forhold til bilens størrelse, som er lengde 4,598 meter, bredde 1,900 meter og høyde 1,600 meter.
Bagasjerommet bak rommer 492 liter, og som vi skal se er det nok noen som ønsker seg noe mer her som ikke handler om antall liter.
Nyttelasten er ikke av de beste, så den må man jo være sikker på at man kan leve godt med. En nyttelast på 355kg gir deg 430kg til folk og bagasje – ikke alle sjåfører veier 75kg som nyttelasten tar utgangspunkt i.
Det er nok også en del i Norge som vil savne en gjennomlastingsluke ettersom det er en 60/40 delt bakseterygg og ikke en 40/20/40 delt bakseterygg.
Det avtagbare hengerfestet er ikke inkludert i prisen (kr 389 900) på Changan S05, men vi har blitt fortalt at prisen med dette hengerfestet skal lande under kr 400 000. For Changan S07 er det et helelektrisk hengerfeste som er inkludert i prisen på 399 900, så dermed er prisen på de to bilene i prinsippet den samme om man trenger hengerfeste på bilen sin.
Changan Deepal S05 kan trekke med seg 1 600kg på hengerfestet.
I forhold til storebror Deepal S07 så er designet på S05 noe mer avdempet, det faller sikkert i smak hos flere, men vil også provosere få med sitt litt mer beskjedne ytre.
Vil jeg gå så langt å kalle designet for kjedelig? Nei, det synes jeg blir å ta i litt for mye, men S07 har et mer engasjerende design enn S05, og da særlig i fronten.
Løsningen med baklykten og det stilige høytsittende bremselyset til Deepal S05 er alt for stilig til at denne kan defineres som en bil med kjedelig design.
Så kan man jo undre seg litt over at ladeluken befinner seg bak på høyre side og ikke bak på venstre siden, med tanke på at Tesla har et meget godt utbygget ladenettverk som mange merker benytter seg av på langturer.
Da vi så prototypen til Changan S05 i Norge så jeg nærmere på baksetene, derfor brukte jeg ikke tid på det i München, men jeg kan i prinsippet sitte i disse baksetene, og det kan jeg ikke si om priskonkurrenter som Toyota Urban Cruiser eller Suzuki e Vitara. I Deepal S05 kan man ikke skyve bakseter i lengderetningen, de står fast. ISOfix fester i yttersetene bak.
Passasjersetet har elektrisk justering, og en fotskammel jeg ikke hadde tid til å finne ut av hvordan man justerer på. Det var ISOfix fester til barneseter også i passasjersetet foran.
Korsryggstøtte har man ikke noe mulighet til å endre på passasjersiden, og på førersetet kan den kun justeres inn/ut, ikke opp/ned.
Vi ser frem til å få testet Changan Deepal S05 skikkelig når den kommer seg til Norge, foreløpig er det mulig å se bilen i Oslo og Drammen, men det kommer flere biler til landet om ikke alt for lenge.