BMW i5 xDrive40 Touring – Endelig over 500 km rekkevidde (Sept 2025)

Sammenlignet med sin argeste konkurrent i Audi A6 så har BMW i5 falt igjennom grunnet mye lavere rekkevidde. Nå er avstanden krympet, ved hjelp av god ingeniørkunst.

Dato 17.09.2025 @ 17:57

Halvledere i silisiumkarbid, dekk med lavere rullemotstand samt optimaliserte hjullagre var det som skulle til for at i5 Touring nå får en rekkeviddeøkning på maksimalt 47 kilometer. Det gjør at stasjonsvogna nå endelig krysser den magiske 500 kilometer grensa, men fremdeles er avstanden stor til de aller beste.

 

Det er ingen tradisjonell facelift på i5 Touring denne gang, til det er bilen for altfor ny. Derfor er dette ingen fullverdig test av bilen, kun en test av forbruket og rekkevidden med tanke på forbedringene som har blitt gjort. Les gjerne mer om bilen i egen sak under.

 

Ukens testbil er lakkert i en nydelig grønnfarge fra BMW Individual – Malachite Green – en lakkfarge med en utrolig dybde. Selvsagt kostbart – alene koster lakken 59 500 kroner, men da får du til gjengjeld en i5 svært få andre har.

 

BMW i5 xDrive40 Touring – Herlig bil, men ikke noe rekkeviddemonster (apr 2025)

 

Kjøredynamikken til BMW i5 er imponerende god, og fra første sekund så merker man at dette er en BMW. Bilen elsker svingete veier, og samspillet mellom kraftdistribusjon, styring og understell er meget bra. Selvom man her «bare» har 394 hk, så oppleves bilen mer enn rask nok med sine 5,5 sekunder til 100 km/t. Det adaptive understellet bilen har bidrar til null krenging i svinger, og ujevnheter i veibanen merkes kun ved at bilen gir deg en fast beskjed om at dette takler den bra. Bakhjulsstyringen bidrar til at doningen på over 5 meter enkelt manøvreres i byen, og skulle du ha kjørt for langt inn i et smug, så rygger bilen ut igjen for deg automatisk.

 

 

Testbilen denne uken skiller seg fra forrige i5 vi hadde på lån ved at denne har BMW M sportsstoler – eller multifunksjonsseter som BMW selv kaller dem. Stolene gir fantastisk støtte ved aktiv kjøring, og oppleves komfortable på langtur. Her har du ekte merino skinn og varme og ventilering i 3 nivåer på begge stoler som begge også har seteminne. Justeringsmulighetene er gode, og sitteputen kan selvsagt justeres i lengden. Lekker detalj med den belyste M-logoen i nakkestøtten.

 

 

 

Gode, sportslige ratt er BMW godt kjent for og rattet i i5 er intet unntak. Riktignok så kan de se ut som om at kommende Neue Klasse iX3 har et ratt med haptiske knapper – og dersom dette er fremtiden til BMW så kan man jo lure på hvor godt de sov i timen da omtrent alle andre har fått kritikk på nettopp dette, og nå går vekk ifra det. Uten å ha testet løsningen så vitner dette om en foreløpig skivebom.

 

 

 

Sjekk ut videoen over hvor vi finner ut av hvor store endringene i forbruk er på oppgraderte BMW i5 Touring.

 

 

Sist vi kjørte i5 Touring gjennom landeveistesten vår var det kun 9 grader og vått hele veien. Forbruket endte den gang på 17,6 kWt / 100 km som den dagen resulterte i en rekkevidde på 454 kilometer. Denne uken er det noe varmere og vi får dermed ikke et direkte sammenligningsgrunnlag. Det er 14 grader og sort sett tørre veier, avbrutt av tåke og regn på rutens høyeste parti. Ruten er forøvrig 200 kilometer lang, har en maks hastighet på 80 km/t og alle biler blir kjørt gjennom samme løype, som forøvrig starter/stopper på samme sted slik at det ikke blir forskjeller i elevasjon og vind.

 

Forbruket ender denne gang på 15,2 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 534 kilometer. Her kan det med andre ord se ut som at man har en voldsom økning i rekkevidde, men forskjellen med våt/tørr veibane spiller svært mye inn – spesielt på biler med så store dekk som testbilen har. Likevel er det her en tydelig forbedring, og resultatet er 14 kilometer bedre enn de 520 kilometerne som er lovet for testbilen, noe som beviser at man her lett matcher WLTP-rekkevidden på en dag med helt ideelle forhold.

 

Bilen står forøvrig på 20″ felger og dekk i dimensjon 245/40-202 foran og 275/35-20 bak.

 

 

50/50-testen vår ga forrige gang et forbruk på 20,5 kWt / 100 km, da også med våte veier og kun 9 grader. Også her er forholdene bedre denne gangen, med 14 grader og tørre veier hele veien. Forbruket ender denne gang på 18,6 kWt / 100 km som nå gir en rekkevidde på 436 kilometer – også her en betydelig forbedring. Testene våre kan som nevnt ikke sammenlignes helt mot de tidligere resultatene, men at det her er en grunnleggende forbedring i forbruk er det liten tvil om.

 

50/50-testen er forøvrig en test som. simulerer blandet kjøring med både landevei og motorvei, og har en maks hastighet på 110 km/t. Vi sjekker også forbruket på vår tur hjemover mot sørlandet etter at vi har hentet biler i Oslo, og fra BMW på Fornebu til Brokelandsheia er det rett i overkant av 200 kilometer, en strekning med mye motorvei. Denne turen kjøres uten å tenke på effektivitet, ei heller følger vi fartsgrensene slavisk slik som vi gjør i rekkeviddetestene våre. Her følger vi trafikken i venstrefilen, selvsagt innenfor lovens lange arm. Forbruket ender på 19,2 kWt / 100 km på denne turen, noe som gjør at vi kunne ha kjørt 423 kilometer på norske hovedveier denne dagen. Det bør holde for de fleste, for man får jo visse behov etterhvert.

 

 

Lading fokuserer vi ikke på denne gangen da det ikke er noe nytt her, og fremdeles er 205 kW maks. Våre tester viser at lovnaden fra BMW om 30 minutter fra 10 % til 80 % holdes, både sommer som vinter da man her har mulighet for både automatisk og manuell forvarming av batteriene.

 

 

Ukens testbil er virkelig flott utstyrt fra BMW Norge og alle de rette elementene er lagt til for å få dette til et prakteksemplar av i5. Gratis er det selvsagt ikke, og bilen havner fort over en million kroner dersom du leker deg i konfiguratoren. En 5-serie fra BMW har aldri vært billig, og skal kanskje heller ikke være det, men det største «problemet» her er nok at Audi (spesielt) tilbyr sin A6 Avant e-tron til mer eller mindre samme pris, men Audien har både 800-volts teknologi og et betydelig større batteri. Til gjengjeld så er designet på i5 aggressivt og i stor tro til hva vi er vandt med fra BMW, og akkurat det kan fort være verdt å ofre noe rekkevidde for enkelt av oss, og med de siste oppgraderingene så er rekkevidden her god nok for de aller, aller fleste.

 

 

 

 

 

Takk til BMW Norge for lån av bil!

 

 

 

 

 

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: