Changan Deepal S05 koster fra kr 389 900 levert hos forhandler i Oslo. Denne nyheten ble sluppet her på IAA MOBILITY messen i München i dag mandag 8/9. Vidar Eriksen som er Konsernsjef/CEO i Motorgruppen var veldig fornøyd, både med bilen og med prisen i Norge.
Du kan kjøpe hengerfeste og vinterhjul utenom, men ellers er alt utstyr inkludert.
Avduking foregikk samtidig i Chongqiong i Kina og i München i Tyskland.
Vi har kikket kjapt på Changan Deepal S05 før, den dagen Changan kom til Norge og vi fikk første prøvetur med Changan Deepal S07. Det var da en førproduksjonsmodell av S05 som ikke hadde frunken på plass blant annet.
Vi har testet Changan Deepal S07 en uke i sommer.
Da vi så bilen i sommer filmet vi en kort liten snutt av den, litt lenger ned i saken finner du en kort liten snutt fra IAA MOBILITY i München også. Mest for å få med litt stemning fra München og avdukingen der. Det kommer mer i morgen om bilen når den skal prøvekjøres.
Foto: Changan
Da vi så bilen første gang i sommer var det 2 forhandlere, men nå er det 24 forhandlere på plass, og før nyttår regner man med å ha med omlag 30 forhandlere av Changan i Norge. Og fra i dag, mandag 8/9 kan altså Changan S05 bestilles, og de første kunder vil få sine biler utlevert før 2025 er slutt.
Foto: Changan
Dersom alt i programmet her i München går etter planen skal vi få en første prøvetur med Changan S05 allerede i morgen, så det er bare å følge med her på Nybiltester.
Litt mer om utstyret som er inkludert i startprisen på kr 389 900.
20» lettmetallfelger
Metallic lakk der du velger fargen selv
Seter i vegansk skinn, der førersetet har 8 veis elektrisk justering med minne, «easy entry», varme og ventilasjon, og der passasjersetet har 6-veis elektrisk justering og fotskammel.
Rattvarme
Stor HUD med AR
15,4 tommers infotainmentskjerm med 15 graders rotering mot sjåfør eller mot passasjer
360 dashbordkamera og 540 graders parkeringsvisning
50W trådløs mobillader
HiFi-lyd med 14 høyttalere
492 liters bagasjerom og en frunk på ganske vanvittige 152 liter
7 års garanti (eller 160 000km) og 8 års batterigaranti (eller 200 000km)
Stemningsbelysning med 64 farger å velge mellom.
Det vi ikke har visst noe særlig om er bilens såkalte elbilfakta, men nå vet vi en del mer om det. Changan S05 får et batteri på 68,8 kWt CATL LFP batteri som gir bilen en WLTP-rekkevidde på 445km. I motsetning til Changan S07 som trenger 47 minutter for å lade fra 10% til 80% så trenger Changan S05 bare 23 minutter fra 10% til 80%. En god del lader også fra 30% til 80% og det vil ta 15 minutter.
Batteriet i Changan Deepal er bygget for å leve lenge, og man forventer ubetydelig batteridegradering selv etter 600 000 kilometer med kjøring. Derfor er det enkelt med en garanti på 8 år eller 200 000km på batteriene i bilen.
Foto: Changan
Changan Deepal S05 har en motor bak på 200kW og en motor foran på 120kW som sammen gir bilen AWD, og en svært så hyggelig akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder.
Changan Deepal er bygget for å få 5 stjerner i Euro NCAP, så sikkerheten er på plass.
Foto: Changan
Changan S05 er 4,598 meter lang, 1,900 meter bred og 1,600 meter høy. Akselavstanden er på 2,880 meter og svingradiusen er på 5,8 meter.
Bilens egenvekt er på 2040kg og maksimal totalvekt er på 2 470kg, det gir 430kg til folk og bagasje, eller da en nyttelast på 355kg. Det er jo noe man må være litt sikker på at man kan klare seg greit med ut fra de behov man har.
Du kan trekke med deg inntil 1 600kg på tilhengerfestet, dersom du kjøper dette med deg til din Changan S05, det er da av den avtagbare typen. Det loves bil til under kr 400 000 med hengerfeste, så da koster vel det antagelig max 10 000 å få på plass det fabrikkmonterte hengerfestet.
Foto: Changan
Glasstaket er på hele 1,9 kvadratmeter, og her har du en elektrisk solskjermingsgardin, så du kan dekke til taket innvendig dersom du skulle føle behov for det.
Ganske stilig lysdesign bak på Changan S05, som strekker seg over bilens bredde.
Førermiljøet i Changan Deepal S05 er ryddig og fint, og du kan velge flere interiørfarger uten at det koster noe ekstra. Direkte sjarmerende eller sjelfullt er det vel kanskje ikke, men pluss for head-up display når man ikke har noen skjerm bakom rattet.
Jeg gleder meg til å få prøve Changan Deepal S05, og da kommer det nok også litt flere bilder fra IAA i München med i den saken, så det er bare å glede seg.
Min mening foreløpig er at man leverer en helt ok rekkevidde og AWD til en svært god pris, og i en størrelse som passer mange familier. Stort pluss for rask lading, men jeg er litt spent på ladehastigheten om vinteren, men det får vi ikke testet før det blir kaldt ute.
Litt skeptisk til setene etter min erfaring fra S07 der jeg savnet mulighet for å vinkle sitteputen, for det kunne man ikke på S05 prototypen vi fikk se i sommer heller. Stort pluss for stor frunk, men nyttelasten er vel ikke det man skryter av her.
Det skal være mulig å se en førproduksjonsmodell av S05, som er siste steget før produksjonsmodellen hos Motor forum i Drammen og i Oslo, og alle Changan forhandlerne i oversikten i denne saken kan ta imot bestillinger.