Exlantix ønsker å konkurrere mot de tyske veletablerte bilmerkene når de nå kommer til Norge, og med ET serverer de nordmenn en stor luksus-SUV med tekniske spesifikasjoner og pris som gjør at mange vil måtte tenke seg om en gang eller to.
Exlantix ET kommer i likhet med lillebror ES til Norge med to batteristørrelser, også her på 77 kWt / 74,82 kWt eller 100 kWt / 97,68 kWt. Du får den i tre utgaver, men sett bort ifra batteristørrelse og luftfjæring er alle bilene helt likt utstyrt – uten mulighet for å legge til noe. Her velger du altså mellom ET 77 kWt med CDC dempere, ET 77 kWt med luftfjæring eller ET 100 kWt med luftfjæring. Vi kjører denne uken en bil med den minste batteripakken, men med luftfjæring.
Bilen koster fra 539 900 kroner. Dette økes til 569 900 kroner med luftfjæring, og skulle du ønske større batteri ender bilen på 599 900 kroner. Uavhengig av understell og batteristørrelse må vi si at dette er særdeles mye bil for pengene.
ET er 4,98 meter lang og 1,98 meter bred. Bilen bygger på samme platform som ES og akselavstanden er også her 3 meter. Bilen er med andre ord større enn Zeekr 7X, og plasserer seg størrelsesmessig mellom Mercedes-Benz EQE SUV og EQS SUV. Det er premiumkonkurrentene fra Tyskland Exlantix selv vil konkurrere med, men personlig så mener jeg Zeekr her er en mer naturlig konkurrent.
Egenvekten på ukens testeksemplar er på 2450 kg, og nyttelasten er oppgitt til 423 kg.
ET kommer kun med firehjulsdrift til Norge og bilen har 480 hk og 689 Nm. Toppfarten er begrenset til 200 km/t, men hvor fort du kommer til 100 km/t er ikke oppgitt – men vi kan avsløre at det går fort og at kraftoverskuddet holder i massevis.
Bilene kommer som nevnt ferdig utstyrt, slik at de lekre 21″ felgene som testbilen har er standard. Dekkene er i dimensjon 265/45-21 foran og bak.
Designet på ET vinner kanskje ingen egen pris, og skiller seg lite ut fra mengden. Fronten preges av vertikale striper og kan ligne litt på digre HONGQI E-HS9, mens både profilen og baken er relativt anonym. Sett skrått bakfra får undertegnede litt vibber tilbake til Mercedes-Benz EQC.
Setene er trukket i deilig skinn, og her kan du velge mellom brunt eller sort interiør. Stolene er meget komfortable og begge har varme, ventilasjon og massasje. Alt styres enkelt via knappene som her er ved låret og ikke i døra som på lillebror ES.
For de med lange bein er det hyggelig at du kan justere lengden på sitteputen. Seteposisjonen lagres på aktiv kjøreprofil.
Passasjeren foran kan virkelig strekke seg ut å nyte livet på første klasse. Her er det knapper som sørger for at stolen skal omvandles til en seng, men knappen fungerer ikke i testbilen slik at her måtte det kjøres manuelt.
Førermiljøet bærer preg av å være meget minimalistisk, men med materialer som oser av kvalitet. Her er det myke materialer der du ønsker det, selvom det i døra er litt mer hardplast her enn det var i lillebror ES. Også her er taket dekket i behagelig sort alcantara.
Skjermen foran rattet er 10,25″ og er med det litt større enn den du har på ES. Hovedskjermen er på 15,6″ – og er den samme som står i lillebror. Head-up displayet virker også til å være det samme, med samme funksjonalitet. Lydanlegget består av 23 høytalere som til sammen leverer 2140 W.
Rattet er lite med tanke på bilstørrelsen, og personlig så synes jeg formen er noe rar. Stammen justeres elektrisk, og du har varme i 3 nivåer, men særlig varmt blir det aldri. Scrollehjulene gir god feedback og at spakene bak rattet er i samme farge som resten av interiøret er en fin detalj.
I midtkonsollen finner du en trådløs ladeplate med ventilering, samt at det er god plass under armlenet – som her har mulighet for kjøling. Koppholderne er dype og har god klemming, og selv her finner du en stripe med belysning.
Under selve midtkonsollen har du rikelig med plass til diverse som du ikke vil ha liggende bakerst.
Sjekk ut videoen over hvor vi ser nærmere på bilens eksteriør, interiør og praktiske egenskaper. Videoen og alt innhold er som alltid helt gratis, så vi setter pris på om du abonnerer på kanalen vår slik at vi kan fortsette arbeidet også i fremtiden.
Plassen i baksetene er meget god, og her kan man justere ryggvinkel samt skyve setene i lengderetningen elektrisk. Setene er svært behagelige, og komfortnivået her er vesentlig høyere enn det som er standarden for et baksete.
Armlenet i midten har to koppholdere, samt at du får plass til en flaske i døren. Rusk å rask for plass i seteryggene eller under midtkonsollen hvor det også er noe plass. Panoramataket er standard og har en gardin som kan skyves for ved behov. Plusspoeng for at isofix-punktene er meget enkle å få tak i bak borrelås beskyttelsen.
Passasjerene bak kan nyte godt av egen klimasone, og ytterseter som er oppvarmede og ventilerte.
Bakseteryggen er her to-delt uten mulighet for gjennomlasting. Med ryggen oppe har du 546 liter tilgjengelig – dette inkluderer nok plassen du har under gulvet, som i seg selv ikke er mange literne.
Med setene lagt ned øker volumet til 1835 liter og gir deg tilnærmet flatt gulv. Man har solide festepunkter for sikring av last, men noe sikkerhetsnett får du ikke festet. På kroken kan du trekke inntil 2000 kg.
Baksetene felles ned via egne knapper fra bagasjerommet – og skulle de være skjøvet for langt frem for å legges ned, så tar elektronikken seg av dette også. Eneste vi savner her er muligheten for å kunne senke baken for å lette på inn/utlasting av tunge gjenstander samt at du ikke får mer plass i bagasjerommet om du skyver baksetene helt frem, på grunn av en plate som legges ned og skal beskytte overgangen mellom baksete/gulv.
Under panseret finner du en romslig frunk. Pakningen rundt sørger for at det som ligger her er godt beskyttet fra omgivelsene.
I videoklippet over tar vi med bilen ut på veien og forteller om kjøredynamikken, komforten, rekkevidden og ladehastigheten.
Høsten sniker seg på sørlandet og på landeveistesten vår er temperaturene rundt 14 grader denne gang. Enkelte regnbyger og veibanen er delvis fuktig stort sett hele veien. Løypa er som alltid 200 kilometer lang, og vi følger alltid fartsgrensene slavisk og i et kjøreprogram som tilsvarer normal. Maks hastigheten på denne testen er 80 km/t.
Forbruket ender her på 17,9 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 418 kilometer. Her oppnår vi altså noe bedre rekkevidde enn de 411 som er lovet for testbilen, selvom forholdene ikke er idelle. Enkelte vil kanskje mene at dette likevel er for kort, men da bør du lese lenger ned for å finne ut av hav som skjer ved ladestolpen.
Mange har blandet kjøring i hverdagen, og derfor har vi også en test hvor halvparten går på landeveien, og den andre delen på motorveien med maks 110 km/t. På denne testen er temperaturen det samme, og veien er våt på hele strekningen.
Her ender forbruket på 20,5 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 365 kilometer. Vi sjekker også rekkevidden på vår tur fra Oslo mot sørlandet, og på denne 220 kilometer lange turen ender forbruket på 22,6 kWt / 100 km som gir en rekkevidde på 331 kilometer – da med kjøring uten å tenke på effektivitet og på en dag hvor det regner mer enn det var opphold.
Vi hadde store problemer med lading på lillebror ES, da denne ikke hadde optimalisert programvare for hurtiglading slik at vi aldri fikk mer enn 149 kW. Utgaven av ET som vi denne uken kjører har en test-programvare som gir mulighet for maks effekt, som med det lille batteriet er på hele 420 kW (290 kW dersom du har det store batteriet).
Også her opplever vi problemer, og ved begge våre forsøk på lading hos MER så får vi aldri over 177 kW. Hos IONITY er saken en helt annen, og her får du maks effekt. Exlantix er klar over problemet, og har straks en løsning på plass slik at du kan få maks effekt hos alle – noe som bør være en selvfølge.
Vi plugger i på 10 % og hastigheten stiger relativt raskt opp mot 350 kW, som er maks for laderen vi står på. Her kan man altså lade enda raskere, men det forutsetter at du finner en lader som kan levere mer, og de er det foreløpig ikke flust av. Av ladekurven som du her får i bilen kan ser du at bilen holder 350 kW til rundt 44 %, men det er ikke et voldsomt tap av effekt etter dette heller. Faktisk så holder den over 200 kW til over 70 %, og da vi plugger ut på 82 % så tar bilen fremdeles i mot 178 kW – det er svært raskt!
Sluttiden fra 10 % til 80 % ender på 11 minutter(!) – det er rett og slett imponerende! Tiden er raskere enn Zeekr 7X, men den har et større batteri, så den vinner nok totalt sett, men dette er likevel meget bra. Hadde vi stått ved en lader som leverte enda mer effekt enn den vi stod ved så ser vi ikke bort ifra at vi kommer under 10 minutter.
Forvarming av batteriene er ikke på plass – dette håper vi for eiernes skyld er på plass før vinteren setter inn.
Komfort er stikkordet til ET, for her svever kilometerne unna. Støydempingen er god, setene er gode og luftunderstellet er mykt satt opp. Personlig så synes jeg kanskje den er for myk, men dette kan justeres via eget kjøremodus, men stiv blir den aldri. Bilen har nok av krefter, men legger selv ikke skjul på at den ikke vil kjøres aktivt. Ved harde pådrag reiser fronten seg såpass at forhjulene slipper, og bilen oppleves nervøs.
Hjelpesystemene er litt for nervøse for norske svingete veier, her opplever vi til og med at bilen bremser ned i svingene på E18, det er sjeldent og for dårlig. Ellers er bruken av systemene enkel, og det er noe vi setter stor pris på. Bilen gir fra seg en mengde pling-plong, og foreløpig er ingen enkel løsning for å få skrudd dette av tilgjengelig. Noen lyder er også veldig mye høyere enn andre, her vil du ikke ta av deg setebeltet i fart for da kan du risikere å miste hørselen.
Det er liten tvil om at man får mye bil for pengene med Exlantix ET og man får en bil som dekker behovet for de aller fleste. Her er det mye penger å spare dersom man ser mot premium-merkene, men spørsmålet er om det er nok. Tid er en nøkkelfaktor i tillegg til at det må tilbys salgs og servicesteder rundt om i hele Norge. Problemene med programvaren bør også lukes ut relativt fort, for skal man lykkes så bør nok førsteinntrykket være så bra som mulig.
Rekkevidden vil som skrevet kanskje oppleves for kort for enkelte, men med tanke på hvor lynraskt denne bilen lader så vil de fleste ikke oppleve dette som et problem. Vi tror derfor at bilen med det lille batteriet er den folk velger, selvom prisforskjellen opp til det mye større batteriet neppe skremmer mange.
Takk til Exlantix Norge for lån av bil!